نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

صافی کف پا

احتمالا شما هم تا به حال اسم عارضه ی صافی کف پا را شنیده اید اما از علل و عوارض آن اطلاعی ندارید، در این مقاله سعی شده به علل و عوارض صافی کف پا بپردازیم.

در افراد عادی به طور معمول قسمت میانی کف پای ان ها یک قوس وجود دارد که باعث می شود با زمین برخورد نکند اما در افرادی که دچار عارضه ی صافی کف پا هستند، کف پای آن ها فاقد این قوس می باشد و یا این قوس بسیار کمتر است به طوری که کف پا کاملا با سطح زمین برخورد دارد، شاید در وهله ی اول به نظر آید که این امر فاقد اهمیت باشد اما از لحاظ علمی و پزشکی هر شرایطی که بدن را از حالت طبیعی خود خارج کند باعث ایجاد عوارض  یا زمینه ساز برخی بیماری ها در فرد مبتلا می شوند.

صافی کف پا چیست

در مطلب فوق اشاره کردیم که افراد عادی در کف پای خود یک قوس دارند که باعث می شود کف پا به طور کامل با زمین تماس نداشته باشد اما در افرادی که کف پای صاف دارند این قوس وجود ندارد یا بسیار کم است به طوری که کف پا کاملا با زمین در تماس است. قوس موجود در کف در هنگام راه رفتن مانند یک فنر عمل می کند که باعث می شود ، وزن بدن با کمترین فشار بر روی پا وارد شود. قوس موجود در کف پا از تمام جهات باید مستحکم و انعطاف پذیر باشد تا فرد بتواند بدون مشکل و به طرز صحیحی راه رود.

صافی کف پا

علل کف پای صاف چیست

کف پای صاف ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید ، برخی از علل کف پای صاف می تواند ژنتیکی یا ارثی باشد و برخی دیگر می تواند به دلایل اکتسابی باشد یعنی فرد در طول زندگی به علت های مختلفی به این عارضه دچار شود. برخی از علل کف پای صاف عبارتند از:

  • مشکلات ژنتیکی: صافی کف پا می تواند به صورت ژنتیکی و ارثی از والدین به فرزندان از منتقل شود، اگر در خانواده شما فردی با کف پای صاف دارید احتمالا این ویژگی را از او به ارث برده اید.
  • ضعف قوس پا: این مورد  به این معنا است که پا زمانی که در حال استراحت است در کف پا قوس وجود دارد اما زمانی که روی زمین است و وزن بر روی ان می افتد ، قوس از بین می رود و کف پا صاف شده و با زمین تماس کامل پیدا می کند.
  • آسیب دیدگی مچ پا یا زانو: این موضوع ممکن است در هر زمان از دوره ی زندگی رخ دهد و باعث صافی کف پا شود که توسط متخصص استخوان و مفاصل پا در تهران تشخیص داده می شود پس نسبت به سلامت پا دقت کنید.
  • آرتروز یا رموتوئید
  • هر گونه ضربه، ناکارآمدی یا پارگی تاندون استخوان درشت نی
  • بیماری های عضلانی یا سیستم عصبی، مثل فلج مغزی، دیستروفی عضلانی، اسپینا بیفیدا
  • تارسال کوالیشن : در این بیماری استخوان های پا به هم بچسبند و پا به طرز عجیبی خشک و صاف می شود که صافی کف پا را نیز به دنبال دارد. این بیماری در دوران کودکی و توسط پزشک اطفال قابل تشخیص است.
  • افزایش وزن و اضافه وزن نیز باعث کاهش قوس کف پا می شود.
  • افزایش سن : با بالا رفتن سن و افزایش وزن بر روی پا ، تاندون های پا ضعیف می شوند و باعث کاهش قوس پا می شوند.
  • آسیب به تاندون تاندونیت: این تاندون اصلی ترین وظیفه ای که دارد حفظ قوس کف پا می باشد اما آسیب به این تاندون باعث از دست دادن یا تضعیف این عملکرد این وظیفه می شود.

عوارض کف پای صاف

افرادی که کف پای صاف دارند ممکن است دچار مشکلاتی شوند که جزئی از عوارض این ویژگی هستند. برخی از عوارض کف پای صاف عبارتند از:

۱. درد و التهاب کف پا و قوزک پا: کف پای صاف باعث از بین رفتن خاصیت فنری قوس پا و عدم کاهش فشار وزن بر روی پا می شود به همین سبب در هنگام راه رفتن یا ایستادن های طولانی مدت ، پا و قوزک پا دچار درد و التهاب می شود.

۲. کف پای صاف بر دویدن و راه رفتن فرد نیز اثر منفی می گذارد، همچنین در زانو و لگن نیز ایجاد درد و مشکل می کند.

۳. پیچ خوردن پا به سمت داخل و یا به سمت بیرون در هنگام راه رفتن، دویدن.

بیشترین نتیجه ی عوارض صافی کف پا ، احساس درد و تورم و التهاب در ناحیه ی کف پا، قوزک پا می باشد همچنین ایجاد مشکلاتی در زانو و لگن فرد به وجودارتن می آید که گاه  به درمان جدی نیاز پیدا می کنند. عوارض ساده ی کف پای صاف ممکن است در حالت های پیشرفته ی این موضوع باعث عوارض جدی شود.

صافی کف پا

التهاب کف پا

از پشت پا یک رباط شروع می شود و کف پا را پوشش می دهد در افرادی که کف پای صاف دارند این تاندون تحت فشار و در معرض فشار و آسیب قرار دارد به همین دلیل در این افراد درد و فشار و التهاب کف پا و پاشنه ی پا بسیار دیده می شود.

تاندونیت آشیل

تاندون به هنگام دویدن و راه رفتن به شما کمک می کند، اما در افرادی که کف پای صاف دارند باعث فعالیت بیش از حد این تاندون می شود که پارگی های کوچک و التهاب و درد را به همراه دارد.

آرتروز

قوس پای نرمال و مستحکم باعث انسجام اجزای پا و مفصل ها می شود در افرادی که کف پای صاف دارند این انسجام از بین رفته و فشار بیشتری بر روی مفصل ها و پا وارد می شود که احتمال ابتلای فرد به آرتروز، ساییدگی کشکک و استخوان ها زیاد می باشد.

دفرمیته شدن انگشتان پا

کفش ها برای پاهای نرمال و عادی طراحی می شوند که افرادی که کف پای صاف دارند با پوشیدن کفش های عادی به پای آن ها فشار وارد می شود و باعث فشار و تغییر حالت انگشتان پا می شود که احتمال عارضه ی هالوکس والگوس نیز وجود دارد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *