فیزیوتراپی ستون فقرات

یکی از رایج ترین مشکلاتی که بیماران به خاطر آن به متخصص فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، درد ستون فقرات است. این درد با علائمی از جمله ضعف کمر و دست و پا و بی حسی یا گز گز شدن دست و پا، شروع می‌شود. در چنین شرایطی می‌بایست هرچه سریعتر این علائم را به پزشک مورد اعتماد خود اطلاع دهید. فیزیوتراپی ستون فقرات می‌تواند برای بهبود و کنترل درد ستون فقرات شما کمک کننده باشد. همچنین انجام تمرینات فیزیوتراپی ستون فقرات مانند به تمرینات حرکت مفاصل، ورزش درمانی، طب فیزیکی و توانبخشی، ماساژ و تراکشن برای بهبود بیمار، مؤثر باشد.

در این مطلب میخواهیم به طور جامع پیرامون درد ستون فقرات و فیزیوتراپی ستون فقرات بپردازیم. پس اگر شما هم با این بیماری مواجه هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. همچنین میتوانید برای مطرح کردن سوالات خود با شماره تلفن 09306030344 از طریق واتساپ با دکتر اسماعیل نوری در تماس باشید.

درمان ستون فقراتدلایل ابتلا به درد ستون فقرات 

عوامل متعددی در ظهور و بروز درد در ناحیه ستون فقرات، مؤثر هستند. در این شرایط در گام اول باید به پزشک مراجعه نمایید تا با معاینه و انجام تست هایی مثل تصویر برداری رادیولوژی، ام آر آی و موارد از این دست، مشکل و ریشه آن را تشخیص دهد و فرایند بهبود بیماری را مشخص نماید.

یکی از روش های ایمن و کارآمد برای بهبود درد ستون فقرات، فیزیوتراپی ستون فقرات است. هدف از فیزیوتراپی کاهش درد و بهبود دامنه حرکتی بیمار است. این روش برای بسیاری از بیماران کارآمد و مؤثر است و نتایج به دست آمده از بیماران نشان دهنده رضایتمندی آنها از فیزیوتراپی کمر است. فراموش نکنید که برای دریافت بهترین نتیجه، لازم است برای درمان به کلینیک فیزیوتراپی ستون فقرات و متخصص ستون و فقرات در تهران مراجعه نمایید و از خدمات اصولی و استاندارد استفاده نمایید.

فیزیوتراپی ستون فقرات چه دردهایی را درمان می‌کند؟

همانطور که اشاره کردیم، فیزیوتراپی یکی از روش های رایج و البته بدون عوارض برای بهبود دردهایی از جمله درد ستون فقرات، و آسیب های آن شناخته میشود. در ادامه مشکلاتی که از طریق فیزیوتراپی قابل درمان است را بیان می‌کنیم:

درد پایین کمر 

این درد می‌تواند دلایل مختلفی مانند کشیده شدن عضلات کمر، نشستن های طولانی مدت و یا خوابیدن غیر اصولی و عدم توجه به اصول ارگونومی باشد. این درد در اکثر موارد به پاها هم سرایت میکند. احساس درد در پایین کمر نیز میتواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله:

  • بیرون زدگی دیسک کمر یا همان فتق دیسک
  • تنگی کانال نخاعی
  • وارد شدن ضربه یا فشار به کمر
  • سقوط از ارتفاع
  • استئوآرتریت

برای بهبود درد پایین کمر، تمرینات مختلفی در حوزه فیزیوتراپی وجود دارد که اجرای آنها میتواند درد را بهبود دهد و برای درمان آن عضور مؤثر واقع شود. یکی از بهترین تمرینات، حرکات کششی است و یکی دیگر پیاده روی به ویژه برای کسانی که شغل آنها به گونه ای است که مدت زیادی روی صندلی نشسته اند. موضوع دیگری که میتواند کمک کننده باشد، توجه به اصول ارگونومی هنگام ایستادن، نشستن و خوابیدن است.

سیاتیک  

سیاتیک یکی دیگر مواردی است که میتواند به صورت درد در ناحیه ستون فقرات خودش را نشان دهد. البته سیاتیک نه تنها کمر و ستون فقرات، بلکه ران پا، لگن و عضلات مربوط به آن را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. شاید برایتان سوال باشد که علت سیاتیک چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم سیاتیک به دلیل تحت فشار قرار گرفتن یا ایجاد التهاب در عصب سیاتیک به وجود می آید. این اختلال با علائمی مانند بی حسی پا یا کمر، گز گز شدن و احساس ضعف در عضلات همراه است.

 درد قسمت بالای کمر  

درد در بالاتنه یا همان قسمت بالایی کمر به اندازه درد پایین کمر در میان بیماران رایج نیست. اما برخی بیماران ممکن است این درد را تجربه کنند. همچنین جالب است بدانید قسمت بالای کمر در مقایسه با قسمت پایین کمر، کمتر دچار آسیب دیدگی میشود. اما ریشه این درد ممکن است به دلیل التهابات عضلانی یا مشکلات مفصلی یا شکستگی در قفسه سینه به وجود بیاید.

این درد معمولاً با تیر کشیدن و یا درد مداوم در سینه یا یک طرف بدن همراه خواهد بود. در ادامه مهمترین دلایل درد ناحیه بالای کمر را برای شما بیان میکنیم:

  • برداشتن اجسام سنگین به یکباره از روی زمین
  • خم و راست شدن مکرر کمر
  • انجام ورزش های غیر اصولی
  • تصادف با خودرو یا موتور
  • سقوط از یک ارتفاع نسبتاً زیاد

هدف از انجام تمرینات فیزیوتراپی، بهبود انعطاف پذیری در عضلات سمت بالایی کمر، بهبود دامنه حرکتی، جلوگیری از ادامه دار شدن درد و بازگشت به حالت استاندارد و نرمال بیمار است. این موضوع به ویژه در افرادی که اصول ارگونومی را رعایت نمیکنند موضوعیت دارد و میتواند به آنها کمک کند که فرم ایستادن، نشستن و خوابیدن خود را اصلاح نمایند.

انواع روش‌­های فیزیوتراپی ستون فقرات و مفاصل

برای درمان ستون فقرات فیزیوتراپی یکی از کاربردی ترین و متداول ترین روش هایی است که توسط پزشکان توصیه و به کار گرفته میشود. فیزیوتراپی برای درمان درد ستون فقرات، روش های مختلفی دارد که متخصص کمر درد در تهران  بر اساس نیاز بیمار، یک یا چند روش را انتخاب می‌کند. در ادامه این روش‌ها و تاثیر هر یک از آنها بر ناحیه آسیب دیده را برای شما توضیح می‌دهیم.

درد ستون فقراتحرکت دادن ستون فقرات  

این روش از جمله روش های کارآمد است که اجرای آن حتما باید توسط متخصص فیزیوتراپی انجام شود چراکه در غیر این صورت هرگونه آسیب احتمالی محتمل است. مزیت این روش این است که حرکت دادن ستون فقرات یک روش کاملاً غیر تهاجمی به عبارت دیگر بدون نیاز به عمل جراحی است که برای بهبود دردهای کمر و گردن و درد کمر هنگام راه رفتن میتواند مفید واقع شود. با استفاده از این روش دامنه حرکت بیمار بهبود می‌یابد. میزان حرکت ستون فقرات به نوع و شدت آسیب دیدگی شما بستگی دارد. این روش برای بیماریی هایی مانند خشکی کمر، گردن درد، دیسک گردن، دیسک کمر و سیاتک می‌تواند کمک کننده باشد.

 طب سوزنی  

طب سوزنی یکی دیگر از روش هایی است که برای درمان و بهبود درد در ناحیه ستون فقرات استفاده میشود. این روش نه تنها برای بهبود کمر درد کاربرد دارد، بلکه برای درمان دردهای نقطه ای در سایر اعضای بدن نیز استفاده میشود. در این روش تعدادی سوزن بسیار نازک در محل درد، زیر پوست وارد میشود و تا این طریق مسیرهای مسدود شده‌ی ورود انرژی را آزاد نماید و درد نقاط مورد نظر را به حداقل برساند.

طب سوزنی کاربردهای گسترده ای در علوم پزشکی دارد و در فیزیوتراپی و طب سوزنی معمولاً برای کاهش درد استفاده میشود. همچنین این روش میتواند گرفتگی های عضلانی را باز نماید.

تمرینات ورزشی کششی  

میدانید که ورزش نه تنها برای افراد دارای بیماری، بلکه برای افراد سالم نیز یه امر ضروری است که باید در برنامه روزانه خود بگنجانند. انجام حرکات کششی ورزشی، باعث بهبود دامنه حرکتی و عملکردی بیمار میشود؛ بدن او را از خشکی و بی تحرکی خارح میکند و عضلات را انعطاف پذیر می نماید. از طرف دیگر باعث بعبود عملکرد قلب و عروق خواهد شد و سلامتی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. از بین حرکات ورزشی؛ حرکات کششی برای بهبود دردهای عضلانی بسیار مفید و کارآمد هستند و میتوانند به سرعت دردهای شما را کاهش دهند.

هدف از اجرای حرکات کششی، افزایش انعطاف پذیری بدن و بهبود دامنه حرکت عضلات و استخوان ها است. از این تمرینات در ورزش درمانی و طب فیزیکی و توانبخشی نیز استفاده میشود.

 بریس کمر 

افراد زیادی در مراحل مختلف زندگی خود کمر درد را تجربه میکنند، خواه کمر درد به دلیل بلند کردن اجسام سنگین باشد یا کمر درد ناشی از بارداری، سراغ هر فردی خواهد آمد. اگر چه بعضی از کمر دردها دلیل خاصی ندارند و با چند روز استراحت و دوش آب گرم درمان میشوند، اما کمر دردهایی که نتیجه بروز اختلال در ستون فقرات هستند، باید پیگیری و درمان شوند. به ویژه اگر دلیل کمر درد حرکت نامناسب ناگهانی و یا برداشتن غیر اصولی یک جسم از روی زمین باشد. در چنین شرایطی، بریس کمر میتواند یک روش درمانی کمک کننده باشد.

بریس کمر، باعث میشود کمر شما طبق اصول و استانداردهای ارگونومی در بهترین حالت خود قرار بگیرد به طوریکه در هنگام خوابیدن، نشستن و برخواستن فشاری به آن وارد نشود.

 تحریک الکتریکی عملکردی 

تحریک الکتریکی همانطور که از نامش پیداست، یک فناوری برای استفاده از برق با درجه ملایم برای درمان دردها و بهبود عضلات آسیب دیده کمر است. در این روش با استفاده از سیگنال های الکتریکی؛ اعصاب قسمت اسیب دیده و رشته های عصبی موجود در آن ناحیه که دچار ضعف هستند، تحریک میشود و به این ترتیب یک شوک برای فعالیت دوباره را به انها وارد میکند. این روش میتواند درد ناحیه مورد نظر را کاهش دهد و در درمان بافت های عضلانی مؤثر باشد.

لیزر درمانی ستون فقرات

لیزر درمانی ستون فقرات 

لیزر درمانی یکی از روش های نوین علم پزشکی است که سرعت بهبود بیماران را چندین برابر افزایش داده است. لیزر نه تنها برای بهبود درد کمر بلکه برای بهبود درد بسیاری از اعضای دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و میتواند بافت های آسیب دیده عضلانی و مفصلی را به سرعت ترمیم کند و درد آن نواحی را بهبود دهد. لذا از این روش برای درمان بیماری ها و اختلالات اسکلتی عضلانی استفاده میشود.

این روش همانطور که از نامش پیداست از امواج با طول موج و بسامد خاصی برای درمان استفاده میکند. میزان طول موج تولید شده توسط لیزر به نوع درد و بیماری، شدت آن و عمق بافت های آسیب دیده بستگی دارد که توسط متخصص طب فیزیکی و‌توانبخشی در تهران  مشخص میشود. نتیجه لیزر درمانی؛ کاهش درد، بهبود تورم و ترمیم عضلات و مفاصل آسیب دیده است.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی از جدیدترین روش های درمانی در علم پزشکی میباشد که از طریق آن بسیاری از بیماری ها و اختلالات قابل درمان است. فرقی ندارد بیماری شما در قسمت مفاصل باشد یا بخش های عضلانی، در هر صورت اوزون تراپی میتواند یک راه درمانی مفید برای بهبود آن باشد. به این صورت که از گاز اوزون برای بهبود درد و تنظیم سیستم ایمنی بردن و اکسیژن رسانی به بافت های آسیب دیده استفاده میشود. در ابتدای تزریق اوزون ممکن است کمی احساس سوزش و یا درد داشته باشید که این موضوع کاملاً طبیعی است . جای نگرانی ندارد چراکه به زودی رفع میشود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره فیزیوتراپی ستون فقرات و کاربردهای آن برای بهبود دردهای این ناحیه صحبت کردیم. گفته شد که در صورت مشاهده علائمی مانند درد، ضعف، سوزن سوزن شدن، خواب رفتگی دست و پا و علائمی از این دست، موارد را با پزشک مورد اعتماد خود در میان بگذارید. امیدواریم که این محتوا، مطالب مفیدی در زمینه فیزیوتراپی ستون فقرات را در اختیار شما قرار داده باشد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *