بیماری هالوکس والگوس

بیماری هالوکس والگوس همان بیماری انحراف شصت پا می باشد که نام دیگر آن بیماری بونیون است. بونیون یک کلمه ی یونانی به معنای شلغم می باشد که همان طور که از نامش پیداست یک برآمدگی به اندازه ی یک شلغم در قسمت خارجی انگشت شصت پا می باشد. این بیماری به سبب رشد یک استخوان اضافی در کنار شصت پا و رو به بیرون می باشد که با درد و تورم و التهاب همراه می باشد.

بیماری هالوکس والگوس یک بیماری دفرمیته ی پا می باشد به بیان ساده تر، پا در هنگام این بیماری تغییر شکل می دهد و انگشت شصت پا به سمت داخل و دیگر انگشتان انحراف پیدا می کند. این بیماری به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود، درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار ساده و راحت تر و موثرتر است اما در صورت عدم درمان این بیماری با پیشرفت و حادتر شدن آن علاوه بر درد شدید ممکن است راه رفتن را غیر ممکن می سازد. این عارضه به صورت تدریجی و طی سال ها رخ می دهد که در ابتدا باعث انحراف و کج شدن شصت پا می شود و به مرور بدتر می شود .

علل بیماری هالوکس والگوس چیست

بیماری هالوکس والگوس به دلایل مختلف و متفاوتی در قسمت خارجی انگشت شصت پا به وجود می اید که علت اصلی ان را می توان سال ها فشار بر روی مفصل انگشت شصت دانست. برخی از علل بروز این عارضه عبارتند از:

  • پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب: هنگام پوشیدن کفش نامناسب و تنگ ، فشار زیادی بر روی انگشتان پا مخصوصا شصت پا تحمیل می شود.
  • فشار وارد شده به پا در حین راه رفتن: هر گونه فشاری که بر پا وارد شود ممکن است زمینه ساز بیماری هالوکس والگوس شود، گاه این فشار بر اثر راه رفتن های طولانی است.
  • ایستادن طولانی مدت: ایستادن طولانی مدت باعث فشار بر روی پا و انگشتان پا می شود.
  • ژنتیک فرد: برخی از ژن ها باعث انعطاف پذیری بیش از حد رباط ها می شوند که این موضوع یکی از علت های زمینه ای این عارضه می تواند باشد.
  • سابقه خانوادگی ناهنجاری‌های پا مانند انحراف شست پا و صافی کف پا
  • وارد شدن آسیب به پا
  • بیماری‌های التهابی که باعث درگیری مفاصل پا می‌شوند مانند آرتریت روماتوئید

علاوه بر علل فوق برخی از عارضه های زمینه ای نیز در بروز این عارضه تاثیر گذار هستند به عنوان مثال افرادی که کف پای صاف دارند و یا انگشت شصت ان ها چکشی مانند است بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند به علاوه اینکه این عارضه در زنان و سالمندان بیشتر دیده می‌شود.

بیماری هالوکس والگوس

علائم بیماری هالوکس والگوس چیست

این عارضه همان طور که پیشتر گفته شد به علت رشد استخوان اضافی قسمت خارجی انگشت شصت پا به وجود می آید پس واضح ترین علائم ان  برآمدگی این قسمت می باشد. دیگر علائم این عارضه را می توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

  • تورم و التهاب در این ناحیه
  • درد در این ناحیه
  • علائم آن، می‌توان موارد زیر را نام برد:
  • ناتوانی در خم گردن انگشت شست پا
  • احساس درد و سوزش شدید هنگام تلاش برای خم کردن آن
  • ناتوانی در پوشیدن کفش‌های معمولی
  • ضخیم شدن پوست یا ایجاد میخچه در پا
  • انگشت چکشی (سفت شدن و دردناک شدن تاندون‌های انگشت شست پا)
  • بی‌حسی در انگشت شست پا

عوارض هالوکس والگوس چیست

در حالت کلی می دانیم که هر تغییری که بدن را از حالت نرمال و طبیعی خود خارج کند عوارضی را پیش دارد. عارضه ی هالوکس والگوس نیز از این قاعده مستثنی نیست و عوارضی را برای فرد مبتلا به دنبال دارد که می توان برخی از این عوارض را شامل موارد زیر دانست:

  • ناتوانی در پوشیدن کفش‌های معمولی
  • ایجاد خارهای استخوانی
  • بورسیت (التهاب کیسه‌های پر از مایعی که در اطراف مفاصل قرار دارند)
  • چکشی شدن انگشتان
  • آرتروز و التهاب و تورم مفصل

درمان هالوکس والگوس چیست؟

این عارضه متاسفانه هنگامی که بروز کند دیگر از بین نمی‌رود بلکه با روش های درمانی تنها می توان از پیشرفت و تسکین ان جلوگیری کرد. در ابتدای مبتلای فرد به این عارضه با مراجعه به موقع و زود هنگام بهبهترین متخصص پا درد در تهران  با برخی درمان های اولیه مثل پوشیدن کفش های طبی و مناسب، استفاده از فاصله اندازهای بین انگشتان پا و پدهای مخصوص می توان این عارضه را درمان کرد و نتیجه ی سریع تر و موفقی را دریافت کرد اما در صورت حاد شدن این عارضه ممکن است در صورت عدم درمان و با پیشرفت رشد استخوان اضافی، بیمار احتیاج به عمل جراحی داشته باشد. دقت داشته باشید که عمل جراحی در مراحل اولیه ی بیماری موثرتر خواهد بود و نتیجه ی ان، با احتمال موفقیت بیشتری رو به رو است.

استفاده از فیزیوتراپی و ماساژ و التراسوند می توان درد این عارضه را کاهش داد و از پیشرفت ان جلوگیری کرد ، همچنین برای کاهش درد این عارضه نیز می توان از برخی مسکن ها نیز استفاده کرد. گاه برای درمان و یا پیشگیری از پیشرفته شدن این عارضه ممکن است دکتر متخصص تزریق موضعی را نیز تجویز کند. این عارضه علاوه بر اثر بر زیبایی پا ، برای فرد مبتلا به هنگام راه رفتن درد را به دنبال دارد و در صورت عدم درمان و پیگیری لازم ممکن است فرد توانایی راه رفتن خود را از دست بدهد.

فیزیوتراپی در درمان عارضه ی هالوکس والگوس

فیزیوتراپی نوعی ورزش یا نرمش هایی هستند که با انجام ان ها زیر نظر پزشک متخصص، عضلات قسمت مورد درمان را تقویت می کند و این امر خود سبب کاهش درد و تلاش برای حفظ حالت طبیعی خود می شوند. فیزیوتراپی و ماساژ و التراسوند علاوه بر تقویت عضلات این ناحیه از پا ، به کاهش چسبندگی بافت های نرم کمک می کند که در نتیجه باعث تسکین درد و التهاب موجود در این قسمت می شود.

بیماری هالوکس والگوس

تزریق موضعی در عارضه ی هالوکس والگوس

همان طور که در فوق اشاره شد گاه به صلاح دید متخصص استخوان و مفاصل پا در تهران  ممکن است برای درمان و جلوگیری از پیشرفت عارضه و عمل جراحی، تزریقات موضعی را تجویز کند. تزریق موضعی داروهای استروئیدی می‌تواند به کاهش درد و التهاب و تورم در مفصل انگشت شصت پا کمک کند اما در صورتی که تزریق استروئیدها به دفعات زیادی انجام شود یا به خود مفصل تزریق شود، ممکن است باعث ایجاد عوارضی بیشتر و شدیدترشود. تزریق موضعی در درمان این عارضه اغلب در موارد شدید بیماری و در صورت عدم پاسخ مناسب به سایر درمان‌ها، برای به تعویق انداختن جراحی انجام می‌شود.

جراحی در عارضه ی هالوکس والگوس

جراحی در این عارضه به منظور اخرین راه درمان آن است، به طوری که هنگامی جراحی پیشنهاد می شود که هیچ یک از روش های درمانی به تسکین درد و التهاب و تورم این ناحیه کمک نکند و این عارضه به قدری جدی شده باشد که راه رفتن را برای بیمار دشوار سازد و در اینده ی نزدیک فرد توانایی راه رفتن خود را از دست بدهد.

نام پزشکی این جراحی بونیونکتو می باشد که در طی این جراحی ، جراح بونیون یا همان برآمدگی اضافی را برداشته و دوباره انگشتان را با هم تراز می کنند تا انحراف ایجاد شده برای انگشت شصت پا رفع شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *