جا انداختن دیسک کمر

یکی از روش های درمانی برای بهبود دیسک کمر، جا انداختن دیسک کمر می‌باشد. این روش به عنوان یک راه حل غیرتهاجمی، می‌تواند جایگزین عمل جراحی شود و یا آن را به تعویق بیندازد. پس اگر با مشکل بیرون زدگی دیسک کمر آن هم در حالت حاد، مواجه هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید. یکی از شایع‌ترین علائم دیسک کمر، احساس کمر درد است که در چنین شرایطی برای بررسی دقیق تر پیشنهاد می‌کنیم به متخصص کمر درد در تهران مراجعه نمایید. به طور کلی در این مقاله به روش‌های جا انداختن دیسک کمر و مزایا و معایب آن می‌پردازیم. همچنین برای دریافت وقت معاینه از دکتر نوری و یا مطرح کردن سوالات خود، می‌توانید با شماره تلفن 02188021345 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

چه عواملی باعث دررفتگی دیسک می‌شوند؟

شاید برایتان سوال باشد که چه عواملی باعث در رفتگی دیسک کمر می‌شود و چگونه می‌تواند آنها را کنترل کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم عوامل متعددی در بیرون زدگی دیسک کمر و کاهش انعطاف پذیری آن، تاثیرگذار است. از سبک زندگی و عادت‌های نامناسبی مثل سیگار کشیدن و عدم تحرک و ورزش روزانه گرفته تا تغذیه نامناسب و برداشتن اجسام سنگین به یکباره از روی زمین و فشار وارد کردن به مهره‌های کمر، همگی می‌توانند عواملی برای بیرون زدگی دیسک از جای خود باشند. اگر دیسک از قبل دچار ضعف شده باشد، هر حرکت نادرستی می‌تواند باعث فتق دیسک و بیرون‌زدگی آن شود.

 

دیسک کمر

جا انداختن دیسك كمر چگونه است؟

شاید برایتان سوال باشد که فرآیند جا انداختن دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم همه چیز در درجه اول به شرایط بیمار بستگی دارد. به عبارت دیگر افرادی که با کمر درد و تیر کشیدن کمر و علائم دیسک کمر به پزشک مراجعه می‌کنند، معمولاً به دو گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول بیمارانی هستند به التهاب دیسک مبتلا هستند و دسته دوم افرادی هستند که دچار پارگی دیسک و بیرون زدگی دیسک شده‌اند.

در چنین شرایطی جا انداختن دیسک، یک روش درمانی ایمن، بدون نیاز به جراحی و سریع است که میتواند برای بهبود بیماران مؤثر واقع شود. البته باز هم بستگی به شرایط بیمار و تشخیص پزشک دارد، در برخی موارد، جراحی دیسک کمر، برای بیمار به مراتب بهتر از جا انداختن دیسک کمر است.

روش‌های جا انداختن دیسک کمر

به طور کلی دو روش اصلی برای جا انداختن دیسک کمر وجود دارد که متناسب با شرایط بیمار و وضعیت دیسک، می‌تواند در یک جلسه یا چند جلسه انجام شود. در ادامه به توضیح این روش‌ها می‌پردازیم.

تکنیک خمش – انحراف

یکی از روش های متداول برای جا انداختن دیسک کمر، روش خمش انحراف یا flexion-distraction است که برای بهبود فتق یا بیرون زدگی دیسک، میتواند مؤثر باشد. در این روش از یک میز مخصوص برای درمان استفاده میشود، به این صورت که به آرامی ستون فقرات، را کمی کشش یا انحراف میدهند این کار کمک میکند ناحیه آسیب دیده، جدا شود و در حالیکه ستون فقرات را از طریق ریتم پمپاژ، خم میکنند معمولاً بیماران در حین درمان، درد غیر قابل تحملی را احساس نمی‌کنند. از این رو این روش متقاضیان زیادی دارد.

این تکنیک با توجه به شرایط بیمار، به چند جلسه درمانی نیاز دارد که می‌تواند با اولتراسوند تراپی، فیزیوتراپی و ورزش درمانی همراه باشد. در طول این چند جلسه تمرینات خاص و رژیم غذایی مناسبی توسط پزشک متخصص در اختیار شما قرار میگیرد که بهبود دیسک کمر شما را تسریع کند.

تکنیک خمش - انحراف

تکنیک دست کاری تحت بیهوشی

مانیپولاسیون یا همان دست کاری حین بیهوشی، یکی دیگر از روش‌هایی است که برای جا انداختن دیسک کمر استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که این روش باید در مراکز مجهز و یا بیمارستان دارای بخش مراقبت های ویژه انجام شود. در این روش همانطور که از نامش پیداست، از مواد بیهوشی برای درمان بیمار استفاده می‌شود به این صورت که بیمار برای مدت 6 دقیقه در حالت بیهوشی یا حالتی مابین خواب و بیداری قرار می‌گیرد و متخصص کایروپراکتیک شروع به کشیدن و درمان دیسک از با استفاده از روشی که اصطلاحاً به آن دستکاری گفته می‌شود، می‌کند. این روش معمولاً بین یک تا سه جلسه درمان نیاز دارد که تقریباً با فاصله 2 تا 4 هفته از هم بر اساس نظر پزشک، انجام می‌شود.

دستکاری دیسک کمر

در این بین ممکن است پزشک برای شما ورزش یا تمرینات حرکتی کششی تجویز کند که بهتر است این تمرینات تحت نظر یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران انجام شود تا بهترین نتیجه را به دست آورید.

مزایای روش جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی

شاید بخواهید بدانید که این روش در مقایسه با سایر روش های درمانی، چه مزیتی دارد و بر چه اساس این روش را باید انتخاب کنید؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این روش در مقایسه با روش های دیگر به ویژه روش جراحی، دارای برتری هایی است که در ادامه برای شما بیان می‌کنیم.

  • این روش کاملاً غیرتهاجمی (بدون نیاز به جراحی) است و دوره نقاهت یا عوارض خاصی ندارد.
  • یک روش سریع برای بهبود درد و بیرون زدگی دیسک کمر به شمار می آید.
  • در این روش دارویی تجویز نمیشود، از این عوارض دارویی، حساسیت و تداخل دارویی وجود ندارد.

معایب و عوارض جا انداختن دیسک کمر

گفتیم که این روش با توجه به اینکه بدون جراحی و کاملاً کم تهاجم است، عوارض خاصی برای بیمار ندارد. اما یک سری عوارض خفیف در فرآیند درمان همه بیماری ها وجود دارد که جا انداختن دیک کمر از این قاعده مستثنی نیست. در این جا به برخی از عوارض احتمالی جا انداختن دیسک کمر اشاره می‌کنیم:

  • در هنگام جا انداختن دیسک کمر، ممکن است کمر شما در اثر کشش، صدایی بدهد که برای شما شوکه کننده باشد، اما این موضوع طبیعی است و نشانه بدی نیست.
  • ممکن است بنا به شرایطی که دارید، این روش برای شما مناسب نباشد که در این صورت باید از اصرار برای اجرای این روش خودداری نمایید.
  • به دلیل دستکاری و کشش ستون فقرات، ممکن است برخی بیماران با علائمی مانند سر درد، خستگی و درد موقت در ناحیه تحت درمان مواجه شوند که کاملاً طبیعی است و به زودی بر طرف می‌شود.

به طور کلی به یاد داشته باشید که این روش یک راهکار کم خطر است اما حتما میبایست توسط پزشک متخصص انجام شود. پس برای اینکه بیماری شما بدتر نشود، حتماً در هنگام انتخاب پزشک، دقت کافی داشته باشید. فراموش نکنید که اجرای غیر صحیح این روش ممکن است به عوارض جبران ناپذیری مانند شکستگی استخوان، آسیب دیدگی مهره کمر و یا حتی سکته مغزی منجر شود.

درمان دیسک کمر

چه بیمارانی برای جا انداختن دیسک کمر مناسب نیستند؟

این روش برای اکثر بیماران قابل اجراست و محدودیت خاصی ندارد، اما اگر یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید، پیشنهاد میشود از جا انداختن دیسک کمر، صرف نظر کنید. محدویت های این روش برای افرادی است که:

  • دچار ضعف در استخوان ها و یا پوکی استخوان هستند.
  • به اختلالات نورولوژیکی مانند فشرده شدن نخاع، تنگی کانال نخاعی، فشردگی ریشه عصب و مواردی از این دست مبتلا هستند.
  • مبتلایان به مشکلات عروقی و یا خونریزی مفاصل

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره جا انداختن دیسک کمر با شما صحیت کردیم، اشاره کردم که این روش یک راهکار ایمن بدون نیاز به جراحی برای درمان و یا بهبود دیسک کمر است که حتماً و لزوماً باید توسط پزشک متخصص و در یک مرکز درمانی مجهز انجام شود. برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر از روش جا انداختن دیسک کمر می‌توانید به کلینیک دکتر نوری مراجعه نمایید و یا برای دریافت وقت معاینه، با شماره 02188021345 تماس بگیرید. امیدواریم با خواندن این مطلب اطلاعات مفیدی در زمینه جا انداختن دیسک کمر در اختیار شما قرار گرفته باشد.

در مجموعه ویدئوهای ورز ش های دکتر نوری  می توانید ورزش های کمر را مشاهده و انجام دهید

 

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *