نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

درمان پارگی تاندون پاتلا

 شاید برایتان پیش آمده باشد که پس از انجام ورزش و یا انجام دادن فعالیتی، تاندون پاتلای شما پاره شود و آسیب ببیند. تاندون پاتلا درواقع رباطی می باشد که به دو استخوان متصل است. پارگی تاندون پاتلا به دو صورت جزئی یا سطحی می باشد که با توجه به تشخیص پزشک می توانید درمان خود را شروع کنید.  در پارگی های جزئی تاندون، انجام فعالیت های روزانه و راه رفتن را سخت می کند. اما در پارگی های وسیع تر تاندون، نیازمند به جراحی و فیزیوتراپی می گردد. پاتلا زانو از طریق تاندون چهارسر به عضلات چهار سر ران متصل می شود.

 اگر پارگی تاندون پاتلا سطحی باشد، با روش های غیر جراحی می توان آن را درمان کرد. اما اگر پارگی تاندون پاتلا عمقی باشد نیاز به جراحی ترمیمی دارد. که بهتر است جراحی بلافاصله بعد از آسیب دیدگی انجام شود. زیرا بر طرف شدن پارگی تاندون پاتلا یا توسط عمل جراحی می باشد و یا از طریق فیزیوتراپی و ورزش ها صورت می گیرد. همچنین در برخی از مواقع ممکن است که پاتلا(کشک زانو) بر اثر جدا شدن تاندون در محل اتصال خود اتفاق بی افتد. لذا در ادامه به بررسی درمان پاتلا بیشتر خواهیم پرداخت.

پارگی تاندون پاتلا چیست ؟

 علت های پارگی تاندون را می توان از چند جنبه مورد بررسی قرار داد. میشه گفت احتمال پارگی در تاندون پاتلای ضعیف شده بیشتر از تاندون سالم است. التهاب تاندون پاتلا، که تاندونیت پاتلا گفته می شود، تاندون را ضعیف می کند. که همین باعث پارگی های کوچک می شود. پاتلا(کشک زانو) جزء تار های فیبری قوی می باشد که وظیفه دارد عضلات را به استخوان متصل کند. ممکن است بسته به شرایط بخشی از استخوان دچار شکستگی و یا حتی جدایی شده باشد. بروز این اتفاق در اکثر اوقات بر افرادی که میانسال هستند و یا ورزش های سنگین انجام می دهند بیشتر از افراد دیگیر می باشد.

درمان پارگی تاندون پاتلا

 

طبیعتا فشار وارد کردن زیاد بر تاندون پاتلا، موجب پارگی آن می شود. هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، پزشک برای تشخیص میزان پارگی تاندون پاتلا از شما می خواهد که تست MRI و یا اشعه ایکس انجام دهید تا شدت و ضعف تاندون را بتوانند به درستی و دقیق تر تشخیص دهد. تاندون پاتلا زمانی که دچار پارگی می شود، همراه با درد و ورم می باشد و فرد آسیب دیده قادر به صاف کردن زانوی خود نیست. تاندون پاتلا در هنگام پارگی، علاوه بر ورم و درد دچار سفتی، کبودی و حرکت زانو به سمت ران و باعث به وجود آمدن فاصله ای در زیر کاسه زانو می باشد.

علت و علائم پارگی تاندون پاتلا

علت های متعدی وجود دارد که باعث پارگی تاندون پاتلا می شود. یکی از علت های مهم پاره شدن تاندون پاتلا، وارد آمدن فشار و ضربه زیاد است. بیماری های نظیر: نارسایی کلیه، دیابت، آرتریت روماتید و… باعث ایجاد ضعف در ناحیه تاندون ها می کنند. احتمال پارگی تاندون پاتلا در هنگام ضعف و ناتوانی بیشتر از مواقع دیگر است. پس باید مراقب بود تا بروز این مشکل را کاهش داد. عدم توانایی در صاف کردن زانو و بالا آوردن اندام تحتانی، احساس درد در جلوی زانو و همچنین زیر کشکک زانو، تورم و کبودی در جلوی زانو و قرار گرفتن پاتلا بالاتر از محل طبیعی خود از علائم پارگی تاندون پاتلا می توان اشاره کرد. همانطور که گفتیم، علائم پارگی تاندون پاتلا درد، تورم، قرمزی و کبودی، سفتی عضله و جا به جا شدن آن می باشد.

انواع درمان پارگی تاندون پاتلا

درمان پارگی تاندون پاتلا به دو صورت انجام می شود، درمان غیر جراحی و درمان جراحی. هنگامی که تاندون پاتلا دچار پارگی جزئی شود از طریق فیزیوتراپی، شاک ویو تراپی، اوزون تراپی،  بستن باند کشی و با ثابت نگهداشتن پا می توانید تاندون پاتلا را درمان کنید.  درصورتی که پزشک مشکوک به تاندون پاتلا مزمن شود، پزشک براساس تشخیص شدت آسیب دیدگی به ترمیم پارگی های تاندون پا بیمار می پردازد. برای درمان التهاب تاندون پاتلا، از داروی کورتون به فرد آسیب دیده پیشنهاد می شود.

ورزش درمانی یکی از روش های موثر برای درمان و توانبخشی آسیب دیدگی تاندون کشکک زانو است. فرد بیمار می تواند از طریق تمرینات اسکات برای تقویت عضلات همسترینگ، عضلات چهار سر ران و عضله سرینی استفاده کند. برای کاهش درد و تورم از کمپرس یخ استفاده کنید. کمپرس یخ را روزی 3 مرتبه استفاده نمایید. فشار آوردن بر روی محل آسیب به کمک باندپیچی و بالا بردن مچ پا و قرار دادن آن بر  روی یک بالش می تواند به کاهش ورم کمک شایانی کند. در واقع هدف از جراحی برداشتن بافت آسیب دیده از دور تاندون می باشد.

مدت زمان ترمیم پارگی تاندون پاتلا

مدت زمان ترمیم پارگی تاندون پاتلا، بستگی به نوع آسیب وارد شده به تاندون دارد. اگر پارگی جزئی باشد، در عرض چند ماه بهبود می یابد. اما اگر پارگی شدید باشد و نیاز به عمل جراحی داشته باشد، 6 ماه تا یک سال زمان می برد تا ترمیم شود. البته باز هم بستگی به مراقبت و نحو نگهداری شما از تاندون نیز دارد. بعد از عمل جراحی، پس از دو تا چهار هفته، پا قادر به تحمل حدود پنجاه درصد از وزن بدن را دارا می باشد. پس از جراحی فرد نیاز به مصرف دارو و یا استفاده از کمپرس یخ دارد.  حدود دو هفته بعد از عمل جراحی بخیه ها کشیده می شود. زمان مناسب برای انجام فیزیوتراپی و نوع تمرینات برای هر فرد جداگانه در نظر گرفته می شود.

درمان پارگی تاندون پاتلا

پیشگیری از پارگی تاندون پاتلا

از قدیم گفتند که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.  پس سعی کنید عضلات ران خود را تقویت کنید تا عضلات قدرتمندی داشته باشید. در این صورت هنگام ورزش هایی که شامل صاف کردن زانو و پایین آوردن پا به آرامی می شوند، کمک می کنند. به محض آن که در حین ورزش متوجه درد در ناحیه زانو شدید، روی آن یخ بگذارید و استراحت نمایید. توصیه می شود تا هنگامی که زانو درد شما برطرف نشده، از فعالیت هایی به تاندون پاتلا فشار وارد می کنند دوری کنید. تاندون پاتلا با کمک عضلات جلوی ران، سبب صاف شدن زانو و انچام حرت هایی مثل دویدن، پریدن و لگد زدن می شود.

همچنین  سعی کنید بیشتر مراقب تاندون های خود در هنگام فعالیت باشید تا در معرض عمل و یا درمان های پی در پی قرار نگیرید. که هر درمانی امروزه کلی شامل هزینه می شود و شما را به دردسر می اندازد. در انجام فعالیت ها مخصوصا در هنگام ورزش، خیلی مراقب خود باشید تا عارضه ای برایتان به وجود نیاید در ناحیه تاندون پاتلا.

سخن آخر :

همانطور که در این مقاله گفتیم، فشار های مکرر و شدید سبب پارگی هایی در تاندون می شود و بدن سعی می کند تا این پارگی جزئی  تاندون پاتلا را ترمیم کند. با افزایش و تعداد پارگی تاندون پاتلا، التهاب، درد و ضعیف شدن تاندون اتفاق می افتد. اگر هم پارگی تاندون پاتلا عمقی باشد، طبق تشخیص متخصص زانو در تهران نیازمند عمل جراحی و مراقبت های بعد از عمل می باشد تا به مرور به طور طبیعی خود برگردد. به طور کلی تاندون ها طناب های قوی از جنس بافت فیبری هستند که ماهیچه ها را به استخوان ها وصل می کنند و اگر پارگی تاندن پاتلا را جدی نگیرید می تواند عواقب خیلی بدی برایتان داشته باشد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *