نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

سندرم جراحی ناموفق کمر

سندرم جراحی ناموفق کمر به زمانی گفته می شود که درد کمر بعد از جراحی ستون فقرات کم نشود؛ و از حد معمول بیشتر شود. جراحی ناموفق باعث بیشتر شدن درد می شود و این درد را با طب سنتی، طب فیزیکی، بلوک عصب، استفاده از دارو های کمر درد، تزریق و یا انجام دوباره جراحی می توان از بین برد.

 جراحی ناموفق کمر

در چندین سال اخیر تخمین زده شده است که بین سنین 60 تا 80 سال دچار بیماری دیسک کمر می شوند. بنابرین کمر درد جزء شایع ترین بیماری ها در بین افراد مسن است. بیش از 10 درصد افراد در طول سه ماه از اینکه نمی توانند به طور کامل سلامتی خود را بدست بیاورند رنج می برند. در این سال ها به دلیل افزایش کمر درد در بین افراد سن بالا، پزشکان به دنبال راه های درمان آن هستند؛ امروزه بیشتر از عمل جراحی برای کمر درد استفاده می کنند.

سندروم جراحی ناموفق کمر یک اصطلاح پزشکی است که هم زمان با جراحی ستون فقرات کمر به وجود آمده است. این سندروم زمانی اتفاق می افتاد که بعد از انجام عمل جراحی درد کمر به جای آنکه کم بشود بیشتر نیز می شود. وقوع بیش از حد این سندروم باعث بوجود آمدن درمان های جدید شده است.

سندرم جراحی ناموفق کمر به چه دلیل رخ می دهد؟

سه عامل باعث به آمدن سندروم جراحی ناموفق کمر می شوند که این سه عامل به شرح زیر می باشند:

  • سندروم جراحی ناموفق کمر مرتبط به جراح: بعضی از بیمارها برای انجام عمل جراحی به سراغ جراح های نامناسب می روند که آن ها با انتخاب اشتباه باعث افزایش کمر درد خود می شوند. بیشترین اشتباهی که در عمل های کمر گزارش شده عمل مهره های کمر است اگر شما دچار درد های ناشناخته کمر شده اید بیش از یکبار لازم به انجام عمل لامینکتومی نمی باشد، چون یک عمل فقط یبار قابل انجام است. اگر دراین عمل اشتباهاتی انجام بدهند باعث ایجاد سندروم ناموفق در جراحی می شود، و باعث ایجاد درد های بیشتر در قسمت کمر خواهد شد.
  • سندروم جراحی ناموفق مرتبط با بیمار: سلامتی روحی و روانی بیمار بسیار حائز اهمیت است و روی نتیجه عمل تاثیر به سزایی دارد.
  • سندروم جراحی ناموفق کمر مرتبط با عمل: هر عملی دارای مزایا ومعایب زیادی است که عمل کمر بدلیل میزان بالا بودن حساسیت آن باید مراقبت های زیادی بعد از عمل انجام شود؛ عفونت و آسیب به عصب های یکی از سندروم های ناموفق است. البته ممکن است که این دو عامل باعث تغییر در توزیع نیرو و سریع تر شدن ساییدگی در مهره های جراحی در کنار مهره های دیگر باشد.

سندرم جراحی ناموفق کمر

علائم و تشخیص سندروم جراحی ناموفق کمر

راه های تشخیص سندروم جراحی ناموفق شامل:

ابتدا فردی که دچار درد های بعد از می شود باید به بهترین جراح دیسک کمر در تهران مراجعه کkد و بعد از معاینه پزشک تشخیص صحیح باید تحت درمان قرار بگیرد تا از عوارض بدتر آن جلوگیری کند. سپس پزشک او را به رادیوگرافی میفرستد. بعد از دیدن عکس های سه بعدی عامل اصلی را پیدا می کند؛ بعد از تصویر برداری به ام ار ای تصاویری دقیق از رباط ها و عصب ها و بافت های اصلی بدست می آید.

بعد از انجام تمامی مراحل یک اسکن کلی از استخوان کمر برای تعیین تغییرات ایجاد شده انجام می شود. پزشک با توجه به تمامی این مراحل یک درمان قطعی را برای بیمار خود انتخاب می کند و برای زودتر درمان شدن بیمار تشخیص خود را می دهد. تا از آسیب های بیشتر جلوگیری کند. او از دارو ها، تزریق کورتون، بلوک عصبی، تخریب حرارتی استفاده می کند تا از درد های بعد از عمل جلوگیری شود.

علائم سندرم جراحی ناموفق کمر

کمر درد انواع مختلفی دارد و ممکن است بیش از یک درد و یک علائم را احساس کنند این درد ها شامل:

  • درد مزمن: دردی که بیش تر از12 هفته طول بکشد، درد مزمن نطقه روبه روی درد حاد است. این درد ها بعد از عمل ممکن است در دوران ریکاوری اتفاق می افتند. اما درد های مزمن بعد از عمل بوجود می آیند و در طولانی مدت ماندگار می شود.
  • درد نوروپاتی: این درد مربوط به عصب های ستون فقرات این بر روی یک ناحیه مشخص بوجود می آید و به ستون فقرات آسیب میزند.
  • سردرد: اگر شما علائم سردرد را قبل از عمل نداشته باشید اما بعد از عمل این درد به سراغ شما بیاید یکی از سندروم های شکست در جراحی است.

سندرم جراحی ناموفق کمر

درمان سندرم جراحی ناموفق کمر

روش های درمانی به شرح زیر می باشند:

درمان کانسرواتیو: در بیمارهایی که نیاز به عمل ندارند و یا به عمل فوری نیاز نیست این درمان صورت می گیرد، بدین صورت است که ابتدا بیمار با دارو تحت درمان قرار می گیرد. سپس توسط فیزیوتراپی و انجام تمرینات موثر آن و استفاده از برنامه های که داده می شود قدرت عضلات را بهبود می دهدکه باعث کم شدن درد کمر می شود.

تکرار جراحی: امکان تکرار جراحی بسیار کم است چون باعث ناتوان شدن ستون فقرات و یا پیش روند آن ها می شود؛ اختلال در روده ها و مثانه، سندروم بی ثباتی ستون فقرات است. البته بیش از 50 درصد این عمل ها موفق است اما اگر این عمل ها تکرار شوند حدود 15درصد و یا فقط 5 درصد نتایج موفقی دارند.

نورومودولیشن: در این چند سال اخیر این روش یکی از بهترین و موثرترین روش های تحرک نخاع است. البته این برای بخش های تحتانی بدن است برای کمر درد بسیار کم تاثیر میگذارد.

هزینه سندرم جراحی ناموفق کمر

ستون فقرات یکی از حساس ترین قسمت های بدن هر انسان است که مسلما انجام هرگونه عمل جراحی روی این قسمت بسیار خطرناک و قابل ریسک است. بدلیل سختی این عمل امروزه از وسایل پیشرفته جهت انجام عمل و بهبود بیمار استفاده می کنند؛ به همین دلیل هزینه های عمل یکم مقدار زیاد است.

اما به دلیل حساسیت این عمل باید با متخصص کمر درد در تهران  و متخصصین مراجعه کرد. برای آنکه از بهترین امکانات قبل و بعد از عمل استفاده کنید. برای اطلاع از قیمت های عمل های سندروم جراحی  به بیمارستان ها مراجعه کنید و یا با آن ها تماس بگیرید.

کلام آخر

هم وطنان عزیزی که دچار کمر درد های بعد از عمل هستند ابتدا باید سریعا خود را به بهترین  متخصص ستون فقرات در تهران  برسانند. سپس پزشک معالج برای آن ها بهترین درمان را در نظر می گیرد. درد های کمری و ستون فقرات بسیار جدی بگیرید. چرا که ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تر شوند.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *