نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

شانه یخ زده

شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، وضعیتی است که شامل درد و سفتی در مفصل شانه می شود. علائم معمولاً به آرامی شروع می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند. اگر مجبور باشید شانه خود را برای مدت طولانی ثابت نگه دارید، خطر ابتلا به شانه یخ زده افزایش می یابد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که التهاب باعث ضخیم شدن و سفت شدن کپسول مفصل شانه شود. شانه یخ زده و درمان آن توسط دکتر شانه مورد بررسی و اقدام قرار می گیرد.

ما امروز در خدمت شما هستیم تا یک کلینیک تخصصی درمان شانه یخ زده یا شانه منجمد را خدمتتان معرفی کنیم لازم به ذکر است که چسبندگی شانه یا همان شانه یخ زده یک حالت بسیار دردناک است که حرکات شانه را محدود می کند به گونه ای که انجام یک سری حرکات برای فرد غیر ممکن می شود. کپسولیت چسبنده تا 5 درصد رخ می دهد. زنان 4 برابر بیشتر از مردان مبتلا می شوند، در حالی که شانه غیر غالب بیشتر مستعد ابتلا است.

علت شانه یخ زده

علت شانه یخ زده هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، برخی از عوامل خطر قابل قبول شناسایی شده اند:

  • دیابت شیرین (با شیوع تا 20%)
  • سکته
  • اختلال تیروئید
  • آسیب دیدگی شانه
  • بیماری دوپویترن
  • بیماری پارکینسون
  • سرطان
  • سندرم درد منطقه‌ای

شانه یخ زده معمولاً به عنوان انقباض فیبروتیک و التهابی تاندون روتاتور کاف، کپسول و رباط ها توصیف می شود. اگرچه اختلاف نظر وجود دارد، شناخته شده ترین آسیب شناسی التهاب سینوویال با واسطه سیتوکین با تکثیر فیبروبلاستیک بر اساس مشاهدات آرتروسکوپی است. یافته های اضافی شامل چسبندگی در اطراف فاصله چرخاننده ناشی از افزایش کلاژن و تشکیل نوار ندولر است.

ساختاری که معمولاً ابتدا تحت تأثیر قرار می گیرد، رباط کوراکوهومرال سقف فاصله روتاتور کاف است. انقباض رباط کوراکوهومرال چرخش خارجی بازو را محدود می کند. در مراحل پیشرفته، ضخیم شدن و انقباض کپسول مفصل گلنوهومرال ایجاد می شود و دامنه حرکت را در همه جهات محدودتر می کند.شانه یخ زده

علائم شانه یخ زده

بیمارانی که از شانه یخ زده اولیه رنج می برند معمولاً با شروع ناگهانی درد شانه یک طرفه مراجعه می کنند. علائم معمولی شامل محدودیت غیرفعال و فعال دامنه حرکتی است که ابتدا بر چرخش خارجی و بعداً کناربردن شانه تأثیر می گذارد. به طور کلی، بسته به مرحله و شدت، وضعیت خود محدود شونده است و با فعالیت های روزمره زندگی، کار و فعالیت های اوقات فراغت تداخل دارد.

اختلالات عملکردی ناشی از شانه یخ زده شامل حرکات محدود شانه  است، به ویژه در هنگام فعالیت های بالای سر (مانند آویزان کردن لباس) یا به پهلو (مثلاً بستن کمربند ایمنی). بیماران همچنین از محدودیت چرخش شانه رنج می برند و در نتیجه در بهداشت شخصی، لباس و برس زدن موهای خود با مشکل مواجه می شوند. یکی دیگر از بیماری های رایج همراه با شانه یخ زده، گردن درد است که بیشتر از استفاده بیش از حد از عضلات گردن برای جبران از دست دادن حرکت شانه ناشی می شود.

تشخیص شانه یخ زدهشانه یخ زده

قطعا بهترین و سریع ترین روش برای تشخیص بیماری شانه منجمد این است که به پزشک مراجعه کنید و بعد از معاینه پزشک به شما بگوید که آیا به این بیماری مبتلا شده اید یا خیر. چنان چه به دنبال یک کلینیک تخصصی درمان شانه یخ زده هستید ما کلینیک دکتر نوری را به شما پیشنهاد می کنیم. دکتر نشانه هایی هم چون درد، محدودیت در حرکت خارج شدن از حالت طبیعی ، تورم و غیره را چک می کند و نتیجه ی نهایی را به شما اعلام می کند.

یافته های فیزیکی برای تشخیص شانه یخ زده ضروری است، اگرچه درد و سفتی، انجام یک مجموعه کامل معاینه فیزیکی را برای بیماران دشوار می کند.

با این حال، آسیب شناسی ترین ویژگی برای شانه یخ زده از دست دادن ROM(محدوده حرکت مفصل) غیرفعال است. عملاً در موارد محدودیت قابل توجه ROM(محدوده حرکت مفصل) غیرفعال می توان از بررسی حرکت فعال صرف نظر کرد. با این وجود، از آنجایی که ممکن است محدودیت غیرقابل تشخیص حرکت شانه در مراحل اولیه وجود داشته باشد، تشخیص شانه یخ زده باید در بیمارانی که با محدودیت تدریجی دامنه حرکتی در پیگیری‌ها مراجعه می‌کنند، تجدید نظر شود.

به طور کلی، بیماران مبتلا به شانه منجمد معمولاً محدودیت قابل توجهی در دامنه حرکتی فعال و غیرفعال، به ویژه در چرخش خارجی و حرکت ابداکشن(دور حرکت اندام از بدن) نشان می‌دهند. حرکت محدود در هر جهت نه تنها نشان دهنده وجود یک شانه یخ زده توسعه یافته است، بلکه ممکن است یک “پرچم قرمز” برای بدخیمی یا شکستگی زمینه ای احتمالی باشد.

ارزیابی تشخیصی

شانه یخ زده یک تشخیص بالینی است که توسط تاریخچه پزشکی، معاینه فیزیکی و روش های تصویربرداری انجام می شود (به جای تایید تشخیص شانه یخ زده، وضعیت دیگری را رد می کند). هیچ آزمایش خاصی (آزمایشگاهی یا تصویربرداری) به تنهایی تایید قطعی تشخیص شانه یخ زده را ارائه نمی دهد.

تصویربرداری تشخیصی شانه یخ زده می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا یافته‌های مبتنی بر روش‌های موجود (مانند رادیوگرافی، سونوگرافی، تصویربرداری تشدید مغناطیسی ساده و توموگرافی کامپیوتری) معمولاً قابل توجه نیستند. بنابراین، تصویربرداری به رد پاتولوژی های همزمان، مانند پارگی تاندون روتاتور کاف و استئوآرتریت مفصل گلنوهومرال محدود می شود. ابزار تصویربرداری که بیشتر برای بیماران مبتلا به شانه یخ زده استفاده می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی اسکلتی عضلانی با وضوح بالا (MUS) است که اولین خط برای بررسی دقیق آسیب شناسی شانه ظاهر شده است. با این وجود، تا کنون یافته های سونوگرافی خاص برای تشخیص شانه یخ زده وجود ندارد. برای جامع تر بودن، چندین محقق ضخیم شدن رباط کوراکوهومرال را به عنوان یک ویژگی سونوگرافی در بیماران مبتلا به شانه یخ زده گزارش کردند. یکی دیگر از یافته های رایج سونوگرافی وجود تجمع مایع در اطراف سر بلند تاندون دوسر بازو است. اگرچه افیوژن اطراف تاندون دوسر بازویی در شانه های مبتلا به شانه یخ زده شایع است، اما مخصوص شانه یخ زده است زیرا ممکن است نتیجه سایر آسیب شناسی شانه باشد (مانند اختلالات روتاتور کاف یا تنوسینوویت دوسر باز). علاوه بر این، سونوگرافی در آسیب شناسی مرتبط با ناپایداری یا ضایعه SLAP (لابروم قدامی خلفی فوقانی) کمتر مفید است.

رادیوگرافی

رادیوگرافی ساده در بیماران مبتلا به شانه منجمد ارزش تشخیصی محدودی دارد. با این وجود، انجام رادیوگرافی معمول شانه برای رد سایر علل (مانند تومورها، استئوآرتریت آکرومیوکلاویکولار و گلنوهومرال) منطقی است. MRI ممکن است ضخیم شدن رباط کوراکوهومرال و کپسول مفصل گلنوهومرال را نشان دهد. آرتروگرافی MRI ممکن است کاهش حجم فضای مفصل را نشان دهد.

“آزمایش لیدوکائین” تست تزریق ساب آکرومیال است که ممکن است در ایجاد تشخیص در سناریوهای بالینی مبهم برای رد شرایط ساب آکرومیال مفید باشد. در بیماران مبتلا به شانه یخ زده، محدودیت حرکتی غیرفعال پس از تزریق بی حس کننده موضعی به فضای ساب آکرومیال باقی می ماند. از سوی دیگر، بیمارانی که از سندرم گیرافتادگی ساب آکرومیال (مثلاً آسیب شناسی روتاتور کاف یا بورسا) رنج می برند، معمولاً پس از تزریق، بهبود دامنه حرکتی غیرفعال را تجربه می کنند. تزریق را می توان به راحتی با راهنمایی اولتراسوند انجام داد

درمان شانه یخ زدهشانه یخ زده

درمان شانه یخ زده معمولاً شامل روش‌های تسکین درد است تا زمانی که فاز اولیه سپری شود. اگر به خودی خود برنگردد ممکن است برای بازیابی حرکت به درمان بیشتر یا جراحی نیاز داشته باشد.

برخی از درمان های کپسولیت چسبنده ساده عبارتند از:

  • کمپرس سرد و گرم. اینها به کاهش درد و تورم کمک می کنند.
  • داروهایی که درد و تورم را کاهش می دهند. اینها شامل داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و استامینوفن است. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است داروهای مسکن/ضد التهاب دیگری را تجویز کند. شما می توانید درد و تورم شدیدتر را با تزریق استروئید کنترل کنید . ارائه دهنده شما یک کورتیکواستروئید مانند کورتیزون را مستقیماً به مفصل شانه شما تزریق می کند.
  • فیزیوتراپی. فیزیوتراپیست می تواند تمرینات کششی و دامنه حرکتی را به شما آموزش دهد .
  • برنامه تمرینی خانگی ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما می تواند تمریناتی را که می توانید در خانه انجام دهید به شما نشان دهد.
  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست (TENS) . استفاده از یک دستگاه کوچک با باتری که با مسدود کردن تکانه های عصبی درد را کاهش می دهد.

درمان مداخله ای

اگر این درمان‌های غیرتهاجمی بعد از حدود یک سال درد و سفتی شانه شما را تسکین ندادند، ممکن است ارائه‌دهنده شما روش‌های دیگری را توصیه کند. این شامل:

  • دستکاری تحت بیهوشی : در طول این عمل جراحی، شما را می خوابانند و ارائه دهنده شما حرکت شانه شما را مجبور می کند. این باعث می شود کپسول مفصل شما کشیده یا پاره شود تا سفتی آن از بین برود. این منجر به افزایش دامنه حرکتی شما می شود.
  • آرتروسکوپی شانه : ارائه دهنده شما قسمت های سفت کپسول مفصل شما را برش می دهد (رهاسازی کپسولی). آنها ابزارهای کوچک و به اندازه مداد را از طریق برش های کوچک (برش) در اطراف شانه شما وارد می کنند.
  • فیزیوتراپی: در فیزیوتراپی برای درمان این مشکل از تکنیک های مختلفی مثل ماساژ، الکتروتراپی، امواج صوتی و غیره استفاده می شود تا درد شما کاهش پیدا کند و التهاب شانه کم شود.
  • فعالیت فیزیکی : ورزش و تمرین های مخصوص برای بهتر کردن حرکات و تقویت عضلات شانه بسیار عالی است . آب درمانی نیز از دیگر مواردی است که موجب درمان شانه منجمد می شود.
  • تزریق: ممکن است پزشک شما در صورت تشخیص برای شما کورتیکوستروئید تزریق کند تا التهاب شانه تان کم شود.
  • مصرف دارو های غیر استروئیدی: دارو هایی مختلفی مثل ایبوپروفن یا آسپرین برای کم کردن درد و التهاب تجویز می شود.
  • جراحی: چنان چه  تمام مراحل فوق برای درمان شانه یخ زده اثر ‌نکند آن وقت است که متخصص شانه و کتف  مجبور به جراحی می شود.

نکاتی که قبل و بعد از عمل باید رعایت کنید

اگر پزشکتان بنابر هر دلیلی مجبور به جراحی می شود؛ باید یک سری نکات را قبل و هم‌ چنین بعد از را رعایت کنید.  در ادامه به نکات مهم قبل از عمل می پردازیم.

  • سعی کنید که قبل از عمل حتما با پزشک خود صحبت کنید و از نگرانی های خود بگوئید  تا او  به طور کامل  شما را راهنمایی کند .
  • قبل از جراحی حتما باید آزمایش بدهید و نتیجه ی آزمایش خود را به پزشک نشان دهید.
  • در صورتی که از داروی خاصی مصرف می کنید حتما با پزشک خود درمیان بگذارید.

نکات بعد از جراحی

  • بعد از جراحی حتما باید استراحت کنید و تا مدتی فعالیت های سنگین را کنار بگذارید.
  • سعی کنید که جلسات فیزیوتراپی خود را به طور مرتب انجام دهید تا شاهد بهبود شانه درد خود شوید.
  • ممکن است پزشکان باند های حامل تجویز کند تا در طول روز از آن استفاده کنید پس حتما از آن استفاده کنید.
  • مراقب مصرف داروهایتان باشید تا فوری به نتیجه برسید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *