سرخوردگی مهره و درمان آن

سرخوردگی مهره به حالتی گفته می شود که یکی از استخوان های ستون فقرات به نام مهره به جلو و یا گاها به عقب می لغزد. این حالت گاها ممکن است دردناک باشد. ممکن است در هر جایی از ستون فقرات اتفاق بیفتد، اما در قسمت پایین کمر شایع‌تر است.

سرخوردگی مهره وضعیتی است که شامل بی ثباتی ستون فقرات می شود، به این معنی که مهره ها بیش از آنچه باید حرکت می کنند. در شرایطی که یک مهره از جای خود روی مهره زیرین می لغزد و ممکن است به عصب فشار بیاورد این اتفاق که سرخوردگی مهره نام دارد می تواند باعث کمردرد یا پا درد شود.

سرخوردگی مهره در حدود 4 تا 6 درصد از جمعیت بزرگسال رخ می دهد. ممکن است سال ها با سرخوردگی مهره زندگی کنید و آن را ندانید، زیرا ممکن است علائمی نداشته باشید. نوعی از سرخوردگی مهره که به دلیل افزایش سن و ساییدگی و پارگی ستون فقرات رخ می دهد، پس از 50 سالگی شایع تر است و در زنان شایع تر از مردان است.

درمان سرخوردگی مهره در طب فیزیکی

گزینه های مورد استفاده برای درمان سیاتیک به دنبال سرخوردگی مهره نیز شامل درمان دستی و درمان های مبتنی بر محرک های فیزیکی است. درمان دستی ممکن است شامل ماساژ و تکنیک‌های ویژه برای آرام کردن عضلات منقبض یا مفاصل قفل شده باشد. درمان‌های مبتنی بر محرک‌های فیزیکی از روش‌های گرم کردن و سرد کردن برای تسکین درد استفاده می‌کنند.

 

 

دیسک کمر

 درمان سرخوردگی مهره

ماساژ: تکنیک های مختلف ماساژ برای شل کردن عضلات و کاهش فشار عضلانی استفاده می شود.

گرمایش و سرمایش: این شامل استفاده از بسته های گرم و تکه های گرمایشی، حمام آب گرم، رفتن به سونا یا استفاده از لامپ مادون قرمز است. گرما همچنین می تواند به شل شدن عضلات منقبض کمک کند. بسته های سرد، مانند بسته های سرد یا بسته های ژل، نیز برای کمک به تسکین اعصاب تحریک شده استفاده می شوند.

اولتراسوند درمانی: در اینجا قسمت پایین کمر با امواج صوتی درمان می شود. ارتعاشات کوچکی که ایجاد می شود گرما ایجاد می کند و بافت بدن را شل می کند.

سرخوردگی مهره و درمان آنبسیاری از مردم بیان می کنند که گرما یا ماساژ لذت بخش و آرامش بخش است.

فیزیوتراپی می تواند درد ناشی از سرخوردگی مهره را تسکین دهد و شما را قادر می سازد به ورزش و سایر فعالیت ها بازگردید. در مرکز توانبخشی، فیزیوتراپیست‌هایی که در کمک به بهبودی افراد از آسیب‌های ستون فقرات تخصص دارند، می‌توانند تمرینات ساده‌ای را برای تقویت عضلات شکم و کمر به شما آموزش دهند. عضلات مرکزی قوی میزان استرس و فشار وارده  به ستون فقرات را  کاهش می‌دهند و یک «بریس» داخلی ایجاد می‌کند که ستون فقرات را پشتیبانی و تثبیت می‌کند.

کشش و تقویت  ماهیچه هایی که از ستون فقرات حمایت می کنند نیز می تواند ناراحتی را تسکین دهد و فشار وارده بر کمر را کاهش دهد. افراد مبتلا به سرخوردگی مهره اغلب دارای همسترینگ کوتاه هستند که در امتداد پشت پاها بین باسن و زانو قرار دارند. فیزیوتراپ ها می توانند تمرینات کششی را به شما آموزش دهند که می توانید روزانه در خانه انجام دهید.

فیزیوتراپیست ها بر اساس علائم شما و نتایج آزمایشات تصویربرداری تشخیصی مانند اشعه ایکس، یک برنامه ورزشی برای شما ایجاد می کنند تا مطمئن شوند که برای آسیب شما مناسب است.

بهترین متخصص ستون فقرات در تهران  شما ممکن است 6 تا 12 هفته فیزیوتراپی در مرکز توانبخشی یا در یک مرکز نزدیک خانه شما توصیه کند. فیزیوتراپ شما هر شش هفته یکبار پیشرفت شما را ارزیابی می کند تا مشخص کند که آیا به درمان بیشتری نیاز است یا خیر.

سرخوردگی مهره و درمان آنعلت سرخوردگی مهره

ممکن است به علت دلایل زیر احتمال ابتلا به سرخوردگی مهره بیشتر باشد:

ورزش

 ورزشکاران جوان (کودکان و نوجوانان) که در ورزش هایی که باعث کشش ستون فقرات کمری می شوند، مانند ژیمناستیک و فوتبال شرکت می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به اسپوندیلولیستزیس یا سرخوردگی مهره هستند. سرخوردگی مهره معمولاً در طول رشد کودکان رخ می دهد. سرخوردگی مهره یکی از شایع ترین دلایل کمردرد در نوجوانان است.

ژنتیک

برخی از افراد مبتلا به اسپوندیلولیستزیس ایسمی با بخش نازک‌تری از مهره متولد می‌شوند. این قطعه نازک استخوان، مفاصل فاست را به هم متصل می کند، که مهره ها را مستقیماً در بالا و پایین به هم متصل می کند تا یک شرایطی به وجود آورد که می تواند حرکت ستون فقرات را امکان پذیر کند. نواحی که نازک‌تر از مهره‌ها هستند احتمال شکستگی و لغزش بیشتری دارند. سرخوردگی مهره ها همچنین دارای یک دلیل ژنتیکی مهم است.

سن

 با افزایش سن، شرایط تحلیلی و  تخریبی ستون فقرات ممکن است ایجاد شود، که زمانی است که سایش ستون فقرات باعث ضعیف شدن مهره‌ها می‌شود. افراد مسنی که به بیماری‌های دژنراتیو ستون فقرات مبتلایند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سرخوردگی مهره ها باشند. سرخوردگی مهره ها بعد از 50 سالگی شایع تر می شود.

درمان سرخوردگی مهره و درمان بدون جراحی آن

اکثر بیماران تا زمانی که سرخوردگی مهره آنها ثابت باشد، به هیچ درمان جراحی نیاز نخواهند داشت، به این معنی که مهره دیگر به جلو نمی لغزد. متخصص ستون فقرات شما به احتمال زیاد می خواهد سرخوردگی مهره شما را در فواصل زمانی منظم بررسی کند.

درمان های غیر جراحی عبارتند از:

  1. دو تا سه روز استراحت در رختخواب
  2. توانبخشی و فیزیوتراپی
  3. شنا یا پیاده روی در آب
  4. محدودیت فعالیت در ناحیه کمر، بدون ورزش های شدید (وزنه برداری، ژیمناستیک، یا فوتبال)، بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن بیش از حد، چرخش یا خم شدن
  5. داروهایی برای کنترل التهاب، اسپاسم عضلانی و/یا درد
  6. بریس یا اُرتُز برای کمک به کاهش اسپاسم و درد عضلانی

اکثر افرادی که سرخوردگی مهره دارند، متوجه می‌شوند که درمان‌های غیرجراحی، مانند فیزیوتراپی و بریس‌بندی، درد را تسکین می‌دهد و عملکرد را بهبود می‌بخشد. در طول درمان،متخصص کمر درد در تهران  ممکن است برای نظارت بر مهره آسیب دیده و اطمینان از عدم پیشرفت وضعیت، از ستون فقرات شما عکس برداری دوره ای با اشعه ایکس بگیرد. خطر پیشرفت – که اغلب به این معنی است که مهره آنقدر به جلو می لغزد که اعصاب مجاور را فشرده می کند این مورد در افراد زیر 16 سال بیشتر است زیرا ستون فقرات هنوز در حال رشد است.

در بزرگسالانی که دچار بیماری‌های دژنراتیو یا تحلیل شونده  مانند استئوآرتریت ستون فقرات یا بیماری دژنراتیو دیسک هستند، سرخوردگی مهره ممکن است در نتیجه آسیب پیشرونده به مفاصل و دیسک‌های ستون فقرات بدتر شود. این می تواند باعث شود مهره ها از ثبات کمتری برخوردار شوند. درمان غیرجراحی معمولاً می تواند از پیشرفت بیماری جلوگیری کرده و علائم را تسکین دهد.

اگر ورزش‌ها یا فعالیت‌های خاصی باعث افزایش کمردرد می‌شوند، پزشک ممکن است به شما توصیه کند تا زمانی که درد کاهش یابد، از آنها استراحت کنید. این بدان معنا نیست که شما باید بی تحرک بمانید. فعالیت های متوسط و کم تاثیر مانند تای چی یا شنا باعث افزایش جریان خون در ستون فقرات می شود و می تواند سرعت بهبودی شما را افزایش دهد.

همچنین ممکن است پزشک استفاده از بریس پشتی را برای حمایت از کمر و جلوگیری از ایجاد انحنای غیرعادی در ستون فقرات توصیه کند. به طور کلی، پزشکان توصیه می کنند هر زمانی که استراحت نمی کنید از بریس استفاده کنید. پزشک شما نوع مناسب بریس را برای شما و مدت زمان استفاده از آن تعیین می کند.

سرخوردگی مهره و درمان آنداروهای مختلفی برای تسکین درد ناشی از سرخوردگی مهره وجود دارد. بیشتر این ها مسکن هستند، اما می توانید از شل کننده های عضلانی و داروهای ضد التهابی نیز استفاده کنید. داروهای زیر بیشترین استفاده را دارند. همه آنها بدون نسخه در صورت مصرف با دوز پایین در دسترس هستند:

  1. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی NSAIDs
  2. استامینوفن، پاراستامول

برخی از گزینه های دارویی باید توسط پزشک تجویز شود. این داروها شامل:

مسکن های قوی

مسکن های قوی که فقط تحت نظارت پزشکی قابل استفاده هستند. مسکن های قوی در قوت های مختلف و برخی به شکل پچ در دسترس هستند. این داروها ممکن است عوارض جانبی مختلفی داشته باشند که برخی از آنها جدی هستند. از حالت تهوع، استفراغ و یبوست گرفته تا سرگیجه، مشکلات تنفسی و نوسان فشار خون متغیر است. استروئیدها:

 داروهای کاهش دهنده التهاب که می توانند برای درمان بیماری های مختلف به صورت سیستمیک استفاده شوند. اگر دارو در تمام بدن پخش شود، به آن یک درمان سیستمیک می گویند. این زمانی اتفاق می‌افتد که به صورت قرص مصرف شود، به عضله تزریق شود یا از طریق ورید (انفوزیون) تزریق شود. استروئیدهای سیستمیک می‌توانند التهاب را تسکین داده و درد را تسکین دهند.

شل کننده های عضلانی

 آرام بخش هایی که عضلات را نیز شل می کنند. مانند سایر داروهای روانگردان، آنها می توانند باعث خستگی و خواب آلودگی شوند و بر توانایی شما در رانندگی تأثیر بگذارند. شل کننده های عضلانی همچنین می توانند بر عملکرد کبد شما تأثیر بگذارند و باعث عوارض گوارشی (معده و روده) شوند.

علائم سرخوردگی مهره

علائم اصلی سرخوردگی مهره عباتند از:

  1. درد در قسمت پایین کمر که اغلب هنگام ایستادن یا راه رفتن بدتر می شود و هنگام نشستن یا خم شدن به جلو تسکین می یابد
  2. گسترش درد به پایین یا ران شما
  3. همسترینگ کوتاه وسفت (ماهیچه های پشت ران شما)
  4. درد، بی حسی یا سوزن سوزن شدن که از قسمت پایین کمر به سمت پایین ساق پا پخش می شود (سیاتیک)
  5. سرخوردگی مهره همیشه علائمی ایجاد نمی کند.

دکتر نوری طب فیزیکی در تهران
کلینیک ستاری: 02144484260
کلینیک امیرآباد: 02188021345

آدرس کلینیک امیرآباد: امیرآباد، جلال آل احمد تقاطع چمران ضلع شمال شرقی، روبروی دانشگاه تربیت مدرس، نبش خیابان اول پلاک 6 واحد دوم شرقی
آدرس کلینیک ستاری: ستاری شمالی بالاتر از مجتمع کوروش، نبش بن بست رجب، جنب داروخانه دکتر طولابی، پلاک 47 واحد 3

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *