درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

از مشکلات رایجی که متاسفانه برای برخی از افراد در حین ورزش و یا فعالیت های سنگین رخ می دهد، می توان به پارگی رباط صلیبی اشاره کرد که روش های درمانی زیادی برای آن وجود دارد. حتما بارها نام رباط صلیبی ACL به گوشتان خورده است که دچار پارگی شده است. بهتر است در ادامه  این مقاله با ما همراه باشید تا با روش های درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACL آشنا شوید.

رباط صلیبی ACL چیست؟

از مهمترین مفاصل زانو، می توان به رباط صیلبی اشاره کرد که ثبات آن به معنای سالم بودن زانو می باشد. در واقع زمانی که تحرک زانو بیشتر شود، نقش این رباط نیز بیشتر می شود. رباط صلیبی ACL به رباط صلیبی جلویی معروف می باشد که از دسته رباط هایی می باشد که در اثر فعالیت های سنگین با آسیب روبرو می شود.

این رباط معمولا در بدن ورزشکاران بیشتر با آسیب روبرو است و احتمال پارگی آن چند برابر است. جالب است بدانید که قدرت این رباط برابر با رباط طرفی داخلی و نصف قدرت رباط متقاطع پشتی می باشد. این رباط در مرکز زانو قرار دارد و چرخش و حرکت کردن ساق پا به جلو را کنترل می کند.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACLدلیل آسیب دیدن رباط صلیبی جلویی چیست؟

با توجه به اهمیت زیادی که رباط صلیبی دارد، در برخی از مواقع با آسیب روبرو می شود که دلایل زیادی برای آن وجود دارند. آسیبی که در رباط صلیبی رخ می دهد، در 50 درصد معمولا به همراه آسیب منیسک زانو، در 30 درصد همراه با آسیب غضروف مفصلی و در 30 درصد با آسیب های لیگامان های جانبی و کلترال زانو همراه  است. از جمله مهمترین دلایل آسیب رباط صلیبی که بسیار شایع هستند، می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  • عوامل محیطی که شامل ورزش هایی که با پریدن و دویدن همراه است و باعث آسیب رسیدن به این رباط می شود.
  • عوامل آناتومیک که احتمال آسیب در این رباط را نسبت به رباط های دیگر بیشتر می کند.
  • عوامل هورمونی که با افزایش یافتن سطح هورمون استروژن در بدن همراه است و باعث بروز احتمال پارگی این رباط می شود.

در واقع زمانی این رباط با توجه به دلایل ذکر شده با آسیب روبرو می شود که در اثر یک ضربه ناگهانی، انتهای فوقانی درشت نی نست به ران به سمت جلو حرکت کرده و یا زانو شدیدا به سمت عقب برود. در این زمان لازم است که هر چه سریع تر با توجه به علائمی که به همراه دارد، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید.

علائم پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

کاهش ناگهانی سرعت و تغییر جهت، پرخاندن محکم پا، فرود ناشی از پرش، توقف ناگهانی، دریافت ضربه مستقیم به زانو یا ایجاد شدن یک برخورد شدید، در بیشتر مواقع باعث بروز پارگی رباط صلبیی می شود. به این ترتیب زمانی که به هر دلیلی با مشکل پارگی رباط صلیبی روبرو می شوید، قطعا علائم مهمی به همراه خواهد داشت که باید سعی کنید آن ها را مورد توجه قرار دهید. از جمله مهمترین این علائم به شرح زیر می باشند:

  • صدای پاپ بلند یا احساس ایجاد شدن ترک در زانو
  • تورم سریع
  • احساس بی ثباتی یا عدم تحمل وزن
  • درد شدید و ناتوانی در ادامه فعالیت
  • از دست دادن دامنه حرکتی

بهترین زمان برای مراجعه به پزشک متخصص، زمانی است که با هر یک از علائم ذکر شده روبرو شدید. در این صورت است که می توانید بهبودی سریع تری داشته باشید. پس بهتر است با عدم اهمیت به درمان، باعث بدتر شدن عارضه ایجاد شده نشوید. علائم ذکر شده در هر فرد با توجه به میزان درجه آسیب، می توانند خفیف یا حتی شدید باشند. پس نمی توان گفت درجه درد آنها در هر فرد یکسان است. شدت آن ها در هر درجه از نوع آسیب متفاوت است.

تشخیص پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

زمانی که به دلیل پارگی رباط صلیبی به دکتر مراجعه می کنید، ابتدا پزشک با توجه به روش های تخصصی سعی می کند تا درجه آسیب را در زانو شما تشخیص دهد. درجات آسیب شامل پارگی خفیف (درجه یک)، خون ریزی و پارگی ناقص (درجه دو) و از هم گسیختگی فیبرها یا پارگی کامل (درجه سه) است.

روش های تشخیص میزان درجه آسیب این رباط شامل روش معاینه بالینی، ام آر آی و تست لاکمن است که به عنوان حساس ترین تست برای تشخیص شناخته شده است. به این ترتیب پزشک به راحتی می تواند یک روش درمانی دقیق را برای این عارضه تعیین کند.

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACL

همانطور که ذکر شد، بعد از آنکه پزشک با توجه به روش های تشخیصی متوجه درجه این آسیب شد، روش های درمانی را تعیین می کند. روش های درمان پارگی رباط صلیبی قدامی ACL به شرح زیر می باشند:

  • درمان های غیر جراحی

از جمله مهمترین درمان هایی که نیاز به عمل جراحی ندارند، شامل موارد ذکر شده در زیر هستند:

  • روش های درمان خانگی

استفاده از یخ و بالا بردن پا برای کمک کردن به کاهش درد و تورم ایجاد شده در زانو که باعث بهبود آن می شود. این کار باید هر دو سه ساعت به مدت 15 دقیقه انجام شود.

  • دارو درمانی

در زمانی که روش های درمان خانگی جوابگو نبود، پزشک داروهای مسکن و ضد التهاب غیر استروئیدی را مانند ایبوپروفن تجویز می کند که به بهبود وضعیت ایجاد شده و کاهش درد کمک می کند.

  • فیزیوتراپی

برای کاهش درد پزشک فیزیوتراپی را تجویز می کند. کامل کردن جلسات فیزیوتراپی به کاهش درد، التهاب و تورم کمک می کند. همچنین باعث افزایش دامنه حرکتی مفصل، تقویت عضلات با توجه به درجات آسیب و برگشت سریع فرد برای انجام فعالیت های روزانه یا ورزش های حرفه ای می شود.

  • بریس زانو

بریس زانو در زمانی که پزشک تشخیص دهد بسیار مفید است و باعث بهبود آسیب می شود. بهتر است بدانید که تنها در زمانی از آن استفاده کنید که پزشک توصیه کرده باشد. چرا که استفاده آن در صورتی که پزشک توصیه نکرده باشد، می تواند حتی باعث بروز آسیب بیشتری در زانو شود.

  • پرولوتراپی

یکی از روش های احیا کننده برای آسیب زانو پرولوتراپی است که باعث درمان زخم های حاد و مزمن می شود. در این روش از پلاکت های بدن خود فرد برای درمان بافت های آسیب دیده استفاده می شود.

  • رژیم غذایی

در برخی از مواقع پزشک توصیه می کند تا فرد مصرف برخی از مواد غذایی را در رژیم غذایی خود اضافه کند. این مواد می توانند شامل ماهی آزاد، روغن های سالم، آب استخوان های جوشیده شده، پروتئین مانند تخم مرغ و گوشت قرمز، شکر و روغن هیدروژنه و حتی مکمل های ضد التهابی اعم از زردچوبه، برملائین، اسیدهای چرب امگا 3 و … باشند.

  • روش جراحی

در نهایت زمانی که پزشک از تجویز روش های ذکر شده به نتیجه ای نرسید یا میزان آسیب زیاد بود، عمل جراحی را توصیه می کند. در این روش پیوند بافت تاندون صورت می گیرد.

کلام آخر

پاره شدن رباط صلیبی از رایج ترین مشکلاتی است که عدم اهمیت به آن باعث بروز عوارض زیادی در فرد می شود که می توان به عفونت، پارگی تاندون کشکک یا شکستگی آن و آسیب دیدن ناحیه بالاتر زانو اشاره کرد. پس بهتر است در زمان بروز این آسیب هر چه سریع تر برای تشخیص و درمان نزد یک متخصص زانو در تهران مراجعه کنید و از روش های درمانی عالی بهره مند شوید تا سلامتی خود را به دست آورید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *