نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن کمر یک آسیب ناتوان کننده است که کمر درد ، سفتی و کاهش دامنه حرکتی آن می تواند نشستن، ایستادن یا راه رفتن را دشوار کند. علت رگ به رگ شدن کمر معمولاً به دلیل حرکات ناگهانی، بلند کردن اجسام سنگین یا سایر اشکال فشار فیزیکی در قسمت پایین کمر هست. درمان رگ به رگ شدن کمر ممکن است شامل داروهای ضد درد، فیزیوتراپی و تمرینات توانبخشی تدریجی باشد.

با گذشت زمان و درمان صحیح، اکثر افراد مبتلا به رگ به رگ شدن یا کشیدگی کمر می توانند بهبودی کامل پیدا کرده و به فعالیت های عادی خود بازگردند.

کمر و ستون فقرات ساختار پیچیده ای از استخوان ها، ماهیچه ها، تاندون ها، رباط ها و اعصاب هستند. صدماتی مانند کشیدگی و رگ به رگ شدن، به خصوص در ناحیه کمر شایع است. هم کشیدگی و هم پیچ خوردگی باعث درد، اسپاسم عضلانی و کاهش دامنه حرکتی می شوند.

کشیدگی کمر

کشیدگی به آسیب عضله یا تاندون گفته می شود. تاندون ها نوارهای سخت و فیبری بافتی هستند که ماهیچه را به استخوان متصل می کنند. با کشیدگی پشت، ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی که از ستون فقرات حمایت می‌کنند، پیچ خورده، کشیده یا پاره می‌شوند.

رگ به رگ شدن کمر

رگ به رگ شدن ، کشش یا پارگی رباط است. رباط ها نوارهای فیبری بافتی هستند که دو یا چند استخوان را در یک مفصل به هم متصل می کنند و از حرکت بیش از حد مفصل جلوگیری می کنند.

رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر

کشیدگی عضلات و رگ به رگ شدن کمر شایع ترین علل کمردرد هستند.

کشیدگی آسیب عضلات و تاندون ها هست و رگ به رگ شدن مربوط به آسیب رباط‌ ها هست. تمایز یک کشیدگی از رگ به رگ شدن دشوار هست، زیرا هر دو آسیب علائم مشابهی خواهند داشت. عملا این دو نام در بیشتر موارد باهم و یا بجای هم بکار می روند. بسیاری از پزشکان از هر دو آسیب به عنوان دسته ای به نام “آسیب عضلانی-رباطی” ستون فقرات کمری یاد می کنند. به طور کلی، مهم نیست که مشکل را چه می نامید زیرا درمان و پیش آگهی برای هر دو کشیدگی کمر و رگ به رگ شدن یکسان است.

عضلات و رباط های کمررگ به رگ شدن کمر

ستون فقرات توسط عضلات بزرگی به نام عضلات کنار ستون فقرات حمایت می شود . این ماهیچه ها هم ستون فقرات و هم وزن بالاتنه را پشتیبانی می کنند. پنج مهره کمری توسط رباط های سختی به هم متصل می شوند که به حفظ موقعیت ستون فقرات کمک می کنند .

این ماهیچه‌ها، رباط‌ ها و استخوان‌ها همه با هم کار می‌کنند تا کنترل و قدرت را برای تقریباً تمام فعالیت‌ها فراهم کنند. ستون فقرات کمری و ماهیچه های آن برای اکثر حرکات و فعالیت ها مورد نیاز است. به همین دلیل، ستون فقرات کمری مستعد آسیب است و زمانی که جراحتی ایجاد شود، افراد در انجام بسیاری از فعالیت ها با مشکل مواجه می شوند.

علت رگ به رگ شدن کمر

پیچاندن یا کشیدن یک عضله یا تاندون می تواند منجر به کشیدگی شود. همچنین می تواند ناشی از یک بار بلند کردن نادرست یا فشار بیش از حد عضلات پشت باشد. یک فشار مزمن(طولانی مدت)معمولاً در اثر استفاده بیش از حد پس از حرکت طولانی و مکرر عضلات و تاندون ها ایجاد می شود.

رگ به رگ شدن اغلب پس از زمین خوردن یا پیچش ناگهانی یا ضربه ای به بدن که باعث می شود مفصل از موقعیت طبیعی خود خارج شود، رخ می دهد. همه این شرایط یک یا چند رباط را فراتر از محدوده حرکت طبیعی خود کشیده و باعث آسیب می شود.

علاوه بر این، عوامل متعددی می تواند فرد را در معرض خطر بیشتری برای کشیدگی یا رگ به رگ شدن کمر قرار دهد، از جمله:

  • انحنا نامناسب کمر
  • داشتن اضافه وزن
  • داشتن عضلات ضعیف کمر یا شکم و/یا عضلات همسترینگ سفت(عضلات پشت ران).

انجام ورزش هایی که شامل هل دادن و کشیدن می شود – مانند وزنه برداری و فوتبال – نیز خطر آسیب دیدگی کمر را افزایش می دهد.

علائم رگ به رگ شدن کمررگ به رگ شدن کمر

علائم کشیدگی یا رگ به رگ شدن عبارتند از:

  • دردی که با حرکت بدتر می شود
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی(انقباضات ناگهانی و غیرقابل کنترل عضلانی)
  • کاهش عملکرد و/یا دامنه حرکتی مفصل(مشکل در راه رفتن، خم شدن به جلو یا پهلو، یا راست ایستادن)

کشیدگی وپیچ خوردگی کمر شایع است و می تواند ناشی از فعالیت های مختلفی مانند بلند کردن اجسام سنگین، حرکات ناگهانی یا حتی کارهای ساده روزمره باشد. کشیدگی کمر زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ها یا تاندون‌های کمر کشیده یا پاره شوند. از سوی دیگر، رگ به رگ شدن کمر شامل رباط هایی می شود که مهره های کمر را به هم متصل می کند. علائم کشیدگی و رگ به رگ شدگی کمر ممکن است شامل کمر درد ، سفتی و مشکل در حرکت کمر باشد.

درد پایین کمر

بیشتر کشیدگی ها و رگ به رگ شدن عضلات کمر باعث ایجاد علائمی می شوند که در قسمت پایین کمر ایجاد می شود، معمولاً مانند برخی از بیماری های ستون فقرات دیگر مشکلی در پاها ایجاد نمی کنند. شایع ترین علائم کشیدگی یا رگ به رگ شدن کمر عبارتند از :

  • درد در ناحیه کمر و بالای باسن
  • اسپاسم عضلات کمر
  • درد همراه با فعالیت ها و به طور کلی با استراحت تسکین می یابد

هنگامی که ستون فقرات کمری دچار کشیدگی یا رگ به رگ شدن می شود، التهاب بافت های نرم ایجاد می شود. این التهاب باعث درد می شود و می تواند باعث اسپاسم عضلانی شود . مردم اغلب از اینکه یک کشیدگی یا رگ به رگ شدن کمر چقدر دردناک و ناتوان کننده است شگفت زده می شوند – این آسیب های جزئی نیستند. آنها اغلب علائم شدیدی را برای چند روز ایجاد می کنند و ممکن است هفته ها یا ماه ها به طور کامل برطرف نشوند. گفته می شود، بیش از 90 درصد بیماران پس از یک دوره کشیدگی یا رگ به رگ شدن عضلات کمر در عرض یک ماه به طور کامل بهبود می یابند.

عوامل زمینه ساز کمر درد

برخی از عوامل زمینه ساز ایجاد کمردرد عبارتند از :

  • عضلات ضعیف
  • چاقی
  • سیگار کشیدن
  • قرارگیری نادرست / تکنیک غلط بلند کردن اجسام

اگر مشکلات دائمی در ستون فقرات کمری خود دارید، این مسائل را در نظر بگیرید. اگر سیگار می‌کشید، اضافه وزن دارید، یا تمرینات تقویتی منظم پشت را انجام نمی‌دهید ، در این صورت این مشکلات را برای پیشگیری اصلاح کنید.

علائم هشدار دهنده

در حالی که اکثر کمردردها ناشی از کشیدگی عضلانی یا رگ به رگ شدن رباط است، شرایط جدی وجود دارد که نیاز به درمان فوری بیشتری دارد. اگر از علت علائم خود مطمئن نیستید، باید توسط متخصص ستون فقرات معاینه شوید.

برخی از علائم هشدار دهنده آسیب جدی به ستون فقرات عبارتند از :

  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده
  • ضعف پیشرونده اندام تحتانی
  • دردی که شما را از خواب بیدار می کند
  • درد شدید و مداوم

تشخیصرگ به رگ شدن کمر 

اکثر موارد معمولا بر اساس سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی توسط متخصص ستون فقرات تشخیص داده می شوند. در موارد شدیدتر ممکن است نیاز به عکس برداری پزشکی با اشعه ایکس و یا ام آر آی برای رد سایر موارد مانند شکستگی یا دیسک کمر باشد.

در موارد کشیدگی و رگ به رگ شدن شدیدتر، به ویژه زمانی که ضعف یا از دست دادن عملکرد وجود دارد، ممکن است عکس برداری با اشعه ایکس برای رد شکستگی استخوان یا فتق دیسک به عنوان علت کمردرد انجام شود.

درمان رگ به رگ شدن کمررگ به رگ شدن کمر

درمان کشیدگی ها و رگ به رگ شدن ها مشابه است و اغلب در دو مرحله انجام می شود.

هدف از مرحله اول کاهش درد و اسپاسم است. این شامل استراحت، و استفاده از کمپرس یخ و کمپرس فشاری، به ویژه برای 24 تا 48 ساعت اول پس از آسیب باشد. ممکن است برای کمک به کاهش درد و تورم، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی بدون نسخه ، مانند ایبوپروفن توصیه شود.

در مرحله دوم پس از 24 تا 48 ساعت اول، بازگشت به فعالیت های عادی، مطابق با تحمل، توصیه می شود. استراحت طولانی در بستر یا بی حرکتی(عدم حرکت)به سادگی علائم را طولانی می کند و بهبودی را به تاخیر می اندازد لذا توصیه نمی شود.

زمان بهبودی کامل رگ به رگ شدن کمر

اکثر افراد مبتلا به علائم کشیدگی/رگ به رگ شدن کمر در حدود 2 هفته بهبود می یابند. اگر علائم بیش از 2 هفته ادامه یابد، ممکن است نیاز به درمان اضافی باشد.

درمان کشیدگی کمر معمولاً با چند مرحله ساده قابل انجام است. چالش برانگیزترین جنبه درمان این است که اغلب برای یافتن تسکین زمان نیاز است و علائم ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد.

متأسفانه، سرعت بخشیدن به روند بهبودی در اکثر درمان‌های استاندارد به‌طور وحشتناکی مؤثر نبوده است و مطمئناً باید از درمان‌های مضر بالقوه اجتناب شود. به ویژه، داروها، به ویژه داروهای بالقوه اعتیادآور، نباید برای درمان کمردرد استفاده شوند.

بهترین توصیه، بر اساس داده های علمی که صدها روش درمانی را برای یافتن مفیدترین و ایمن ترین درمان مقایسه کرده اند، تشویق افراد به حرکت آرام است. چه با فیزیوتراپی یا سایر فعالیت ها باشد، حرکات سبک و ملایم بهترین راه برای درمان کمردرد عضلانی است.

از طرفی رسیدن به بهبودی کامل بسیار مهم است. در صورت تداوم یا بدتر شدن درد، مراجعه به متخصص کمر ضروری است، زیرا ممکن است شرایط زمینه ای جدی تری وجود داشته باشد.

درمان رگ به رگ شدن کمر در خانه

استراحت کنید. روی ناحیه دردناک از سرما یا گرما استفاده کنید. ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول از یخ یا سرما و سپس از گرما هم استفاده کنید. مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید. در حالت جنینی و به پهلو بخوابید و یک بالش بین پاهای خود قرار دهید. کشش عضلات کمر و پاها می تواند درد را کاهش دهد و ستون فقرات را بهتر حمایت کند.

جلوگیری از رگ به رگ شدن کمررگ به رگ شدن کمر

پیشگیری از همه آسیب‌های کمر ممکن نیست، اما می‌توانید اقداماتی را برای کمک به کاهش خطر پیچ خوردگی یا کشیدگی انجام دهید :

  • یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید تا استخوان ها و ماهیچه های خود را قوی نگه دارید.
  • وزن سالم را حفظ کنید. اضافه وزن به ساختارهای کمر فشار بیشتری وارد می کند.
  • به طور منظم ورزش کنید، ورزش کمر از جمله کشش انجام دهید، تا مفاصل خود را انعطاف پذیر نگه دارید و ماهیچه های خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.
  • اقدامات ایمنی را برای کمک به جلوگیری از سقوط انجام دهید، مانند کفش های که مناسب هستند. راه پله ها و راهروها را از شلوغی دور نگه دارید.
  • هنگام نشستن، ایستادن و بلند کردن بدن از بیو مکانیک خوب بدن استفاده کنید. به عنوان مثال، سعی کنید کمر خود را صاف و شانه های خود را عقب نگه دارید. هنگام نشستن، زانوهای خود را خم کنید و پاهای خود را صاف روی زمین نگه دارید. از حرکات پیچشی خودداری کنید. هنگام بلند کردن اجسام، زانوهای خود را خم کنید و از عضلات قوی ساق پا برای کمک به تعادل بار استفاده کنید.
  • سیگار نکشید. نیکوتین در جریان خون به عضلات اختلال ایجاد می کند.

سخن پایانی

رگ به رگ شدن و کشیدگی کمر آسیب های شایعی هستند که می توانند به دلیل فشار بیش از حد، حرکات ناگهانی یا وضعیت نامناسب ایجاد شوند. این معمولاً شامل آسیب به ماهیچه‌ها، تاندون‌ها یا رباط‌های ناحیه کمر می‌شود.

مداخلات پزشکی برای درمان و جلوگیری از عود لازم هست. بیو مکانیک مناسب بدن، تمرینات تقویتی و اصلاح سبک زندگی می تواند به جلوگیری از کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر در آینده کمک کند.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *