نویسنده: دکتر اسماعیل نوری


کمر درد شدید و ناگهانی، بصورت درد تیز، خنجری یا مبهم در قسمت فوقانی، میانی یا پایین کمر هست که اغلب به پاها منتشر می شود. این کمر درد شدید می تواند تجربه‌ای ناتوان‌کننده و طاقت‌فرسا باشد. درد ممکن است با اسپاسم عضلانی، بی حسی یا گزگز همراه باشد که حرکت یا یافتن موقعیت راحت را دشوار می کند. علت کمر درد شدید می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند کشیدگی عضلات، فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی یا سایر اختلالات ستون فقرات باشد. همچنین می تواند نتیجه ضربه یا آسیب باشد. برای درمان کمر درد شدید نیاز به توجه فوری پزشکی برای تعیین علت زمینه ای و درمان مناسب هست.

کمر درد ناگهانی می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد که زندگی روزمره را مختل می کند و می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی فرد داشته باشد. در کمر درد حاد ممکن است انجام حتی ابتدایی‌ترین کارها دشوار و چالش برانگیز باشد، زیرا این ناراحتی می‌تواند دامنه حرکت و تحرک بیمار را محدود کند.

کمر درد مکانیکی حاد

کمر درد مکانیکی شایع ترین نوع کمردرد است که افراد تجربه می کنند. معمولاً در اثر کشیدگی یا آسیب به عضلات، رباط‌ها یا دیسک‌ کمر ایجاد می‌شود. این نوع درد اغلب با حرکاتی مانند خم شدن، بلند کردن یا چرخش ایجاد می شود. کمردرد مکانیکی حاد دردی است که بیشتر در قسمت پایین کمر است که گاهی به باسن و ران ها نیز منتشر می شود.

علت کمر درد مکانیکی

کمردرد مکانیکی به این معنی است که منبع درد در ستون فقرات و/یا ساختار حمایت کننده آن است. عضلات و رباط های اطراف ممکن است دچار اسپاسم و درد واکنشی شوند. علت دقیق کمردرد مکانیکی حاد تنها در 20 درصد مواقع قابل شناسایی است. گاهی اوقات، یک تصادف خاص یا فعالیت سخت ممکن است باعث دردی شود که شما احساس می کنید. با این حال، 80 درصد مواقع، منبع خاص درد یافت نمی شود. خوشبختانه اکثر افراد با درمان ساده در مدت زمان نسبتا کوتاهی بهبود می یابند.

علائم کمر درد مکانیکی

اکثر افراد مبتلا به کمردرد مکانیکی درد را عمدتاً در قسمت پایین کمر خود تجربه می کنند. درد ممکن است به باسن و ران شما گسترش یابد. بسیاری از افراد ممکن است اسپاسم همراه با کمردرد مکانیکی را نیز تجربه کنند. علائم کمر درد مکانیکی معمولاً با خم شدن کمر و هنگام بلند کردن اجسام سنگین بیشتر قابل توجه است.

تشخیص کمر درد مکانیکیکمر درد شدید

دکتر ستون فقرات با ارزیابی دقیق سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص می دهد آیا کمر درد مکانیکی دارید یا خیر. سپس او برنامه درمانی مناسب را تجویز می کند.

اگر پزشک شما تشخیص داده باشد که کمردرد شما مکانیکی است، معمولاً آزمایش اضافی لازم نیست. اگر علائم شما یا معاینه احتمال عفونت، بدخیمی، یا گرفتگی عصب را نشان دهد، ممکن است آزمایش‌های اضافی انجام شود. آزمایشات اضافی ممکن است شامل آزمایش خون، اشعه ایکس ، سی تی اسکن(CT) ، ام آر آی(MRI) و/یا نوار عصب و عضله باشد.

درمان کمر درد مکانیکی

درمان غیرجراحی با استراحت محدود و مسکن‌های بدون نسخه برای اکثر بیماران کافی است. در برخی افراد، ممکن است یک برنامه فیزیوتراپی تحت نظارت برای دردهای مکانیکی مداوم توصیه شود.

  • استراحت در رختخواب: اگر کمردرد شدید و اسپاسم عضلانی دارید، ممکن است استراحت کوتاه مدت در بستر برای شما توصیه شود. استراحت در بستر برای بیش از 48 ساعت به ندرت توصیه می شود.
  • فعالیت بدنی: پزشکان فعالیت بدنی زودهنگام را برای بهبود سریع کمر درد توصیه می کنند. برای کمردرد متوسط ​​تا خفیف، ممکن است تشویق شوید که از همان ابتدا برنامه ای تقریباً طبیعی داشته باشید.
  • استفاده از سرما و گرما: استفاده از گرما و یخ به طور متناوب در قسمت پایین کمر برای شل شدن عضلات و کاهش التهاب عضلات مفید است. به طور کلی، به شما توصیه می شود که گرمارا به مدت 20 دقیقه و سپس یخ را به مدت 20 دقیقهاستفاده کنید. به طور کلی، گرما و/یا یخ باید دو تا سه بار در روز اعمال شود.
  • داروها: اگر دچار اسپاسم عضلانی هستید، ممکن است برای مدت کوتاهی (سه تا چهار روز) شل کننده عضلانی تجویز شود. داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن بدون نسخه در دسترس هستند و ممکن است برای کاهش درد استفاده شوند. مسکن‌های تجویزی قوی‌تر به ندرت مورد نیاز است.
  • فیزیوتراپی: در مواردی، فیزیوتراپی ممکن است بخشی ضروری از توانبخشی کمر درد حاد باشد. فیزیوتراپی فعال یک برنامه ورزشی است که ممکن است به تمرینات خانگی به دفعات هر دو ساعت یکبار در حالی که شما بیدار هستید نیاز داشته باشد. انجام حرکات ورزشی کمر معمولاً حدود چند دقیقه طول می کشد و نیازی به تجهیزات خاصی ندارد و برای انجام آنها نیازی به رفتن به باشگاه نیز نیست.

علت کمر درد شدیدکمر درد شدید

علل شایع کمر درد شدید و ناگهانی هستند :

1. فتق دیسک : این به مشکل دیسک‌ کمر اشاره دارد و هنگامی که دیسک دچار فتق می شود، می تواند به اعصاب اطراف فشار وارد کند و منجر به درد شود.

2. تنگی کانال نخاعی : تنگی کانال نخاعی است که می تواند به نخاع و اعصاب فشار وارد کند و باعث درد شود.

3. شکستگی فشاری مهره ها : این شکستگی در یکی از مهره ها، اغلب به دلیل پوکی استخوان یا آسیب است که می تواند منجر به کمر درد شدید شود. پوکی استخوان می تواند منجر به شکستگی های فشاری در ستون فقرات شود.

سیاتیک

4. سیاتیک : رگ سیاتیک دردی است که در امتداد عصب سیاتیک از پایین کمر یا باسن به یک یا هر دو پا منتشر می‌شود. دیسک کمر علت شایع آن هست. اغلب به دلیل فشار یا تحریک عصب سیاتیک است که بزرگترین عصب بدن است.

5. آرتروز : استئوآرتریت یا انواع دیگر آرتریت در ستون فقرات می تواند باعث التهاب و درد در ناحیه کمر شود.

6. اسکولیوز : این یک انحنای غیر طبیعی ستون فقرات است که می تواند منجر به کمردرد شود، به خصوص اگر شدید باشد.

7. پیلونفریت : این یک عفونت کلیه است که گاهی اوقات می تواند باعث کمر درد شود، به خصوص اگر ناحیه اطراف کلیه ها را درگیر کند. پیلونفریت نوعی عفونت کلیه است که می تواند باعث درد و التهاب شدید در ناحیه کمر شود. شروع ناگهانی کمردرد حاد و شدید ممکن است نشانه ای از سایر مشکلات کلیوی زمینه ای مانند سنگ کلیه یا ضربه باشد.

8. سرخوردگی مهره : این وضعیتی است که در آن یک مهره روی مهره زیر آن به جلو می لغزد که می تواند منجر به درد و بی ثباتی در ستون فقرات شود.

رگ به رگ شدن کمر و کمر درد شدید

9. رگ به رگ شدن کمر : آسیب به عضلات، رباط ها یا تاندون ها در قسمت پایین کمر نیز می تواند باعث درد ناگهانی و شدید شود.

کشیدگی و رگ به رگ شدن کمر از علل شایع کمردرد حاد هستند. آنها زمانی رخ می دهند که عضلات یا رباط های پشت به دلیل فعالیت هایی مانند بلند کردن اجسام سنگین، حرکات ناگهانی یا وضعیت نامناسب بیش از حد کشیده یا پاره شوند.

علائم رگ به رگ شدن کمر می تواند شامل درد، سفتی و تورم در ناحیه آسیب دیده باشد. درمان معمولاً شامل استراحت، یخ یا گرما درمانی، داروهای مسکن بدون نسخه و تمرینات کششی و تقویتی ملایم است.

علل دیگر که بالقوه می توانند علت کمر درد شدید باشند:

5. پوکی استخوان : ضعیف شدن استخوان ها، آنها را مستعد شکستگی می کند.
9. فیبرومیالژیا : یک بیماری مزمن که با درد گسترده اسکلتی عضلانی، خستگی و اختلالات خواب و حافظه مشخص می شود.
10. استئومیلیت : عفونت استخوان مهره که اغلب منجر به کمر درد می شود.
12. تومور نخاعی : رشد غیرطبیعی سلول های درون ستون فقرات.
13. آسیب مفصل فاست : ساییدگی یا آسیب به مفاصل کوچک بین مهره ها.
16. عفونت ها : عفونت های باکتریایی یا ویروسی که می توانند ستون فقرات یا ساختارهای اطراف را تحت تاثیر قرار دهند.
21. استرس : استرس فیزیکی یا احساسی می تواند با ایجاد تنش و سفتی عضلانی موجب کمردرد شود.

درمان کمر درد شدیدکمر درد شدید

کمر درد شدید و ناگهانی می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. خط اول درمان معمولاً شامل رسیدگی به علت زمینه‌ای است که ممکن است شامل ترکیبی از داروهای مسکن، فیزیوتراپی و اصلاح سبک زندگی باشد. مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌توانند به کاهش ناراحتی کمک کنند، در حالی که داروهای تجویزی مانند شل‌کننده‌های عضلانی یا داروهای ضد التهاب ممکن است در موارد شدیدتر ضروری باشند. علاوه بر این، استفاده از گرما یا سرما درمانی، تمرین تکنیک‌های آرام‌سازی و حفظ وزن مناسب، همگی می‌توانند به مدیریت کمر درد شدید کمک کنند.

 توصیه ها و درمان ها :

  • در چند روز اول فعالیت بدنی عادی را متوقف کنید. این به تسکین علائم شما و کاهش هرگونه تورم در ناحیه درد کمک می کند.
  • روی ناحیه دردناک از سرما یا گرما استفاده کنید. یکی از روش های خوب استفاده از یخ در 48 تا 72 ساعت اول و سپس استفاده از گرما است.
  • مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن مصرف کنید. دستورالعمل های بسته را در مورد مقدار مصرف دنبال کنید. بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

در هنگام خواب سعی کنید در حالت خمیده و جنینی دراز بکشید و بالشی بین پاهای خود قرار دهید. اگر معمولاً به پشت می‌خوابید، برای کاهش فشار، یک بالش یا حوله‌ای را زیر زانوهای خود قرار دهید.

ورزش و فعالیت در کمر درد شدیدکمر درد شدید

یک باور نادرست رایج در مورد کمردرد این است که باید استراحت کنید و برای مدت طولانی از فعالیت اجتناب کنید. در واقع استراحت در بستر توصیه نمی شود. اگر نشانه ای از علت جدی کمردرد خود ندارید (مانند از دست دادن کنترل روده یا مثانه، ضعف، کاهش وزن یا تب)، پس باید تا حد امکان فعال بمانید. مهم است که از ضعیف شدن بیش از حد عضلات پشت و شکم خود جلوگیری کنید.

شما باید فعالیت خود را فقط برای چند روز اول کاهش دهید. سپس به آرامی فعالیت های معمول خود را پس از آن شروع کنید. در 6 هفته اول پس از شروع درد، فعالیت هایی که شامل بلند کردن اجسام سنگین یا چرخاندن کمر است انجام ندهید. بعد از 2 تا 3 هفته باید به تدریج ورزش را دوباره شروع کنید.

ورزش هوازی

  • با ورزش هوازی سبک شروع کنید. پیاده روی، دوچرخه سواری ثابت و شنا نمونه های خوبی هستند. این فعالیت ها می توانند جریان خون را در پشت شما بهبود بخشند و بهبودی را بهبود بخشند. آنها همچنین عضلات شکم و پشت شما را تقویت می کنند.
  • ممکن است از فیزیوتراپی بهره مند شوید. متخصص کمر تعیین می کند که آیا شما نیاز به مراجعه به فیزیوتراپی دارید یا نه و می تواند شما را به فیزیوتراپیست ارجاع دهد. فیزیوتراپیست ابتدا از روش هایی برای کاهش درد شما استفاده می کند. سپس، درمانگر راه هایی را به شما آموزش می دهد تا از بروز مجدد کمر درد جلوگیری شود.
  • تمرینات کششی و تقویتی مهم هستند. یک فیزیوتراپ می تواند به شما بگوید که چه زمانی تمرینات کششی و تقویتی را شروع کنید و چگونه آنها را انجام دهید.
  • ماساژ
  •  طب سوزنی
  • درمان دستی ستون فقرات

اگر درد و علائم پس از استفاده از داروها، فیزیوتراپی و سایر درمان‌ها بهبود نیابد، ممکن است متخصص ستون فقرات تزریق ستون فقرات و یا تزریق اپیدورال را توصیه کند.

پیشگیری از کمر درد شدیدکمر درد شدید

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کاهش احتمال ابتلا به کمردرد انجام دهید.

ورزش برای پیشگیری از کمر درد مهم است.

از طریق ورزش می توانید:

  • وضعیت بدن خود را بهبود ببخشید.
  • کمر خود را تقویت کنید و انعطاف پذیری خود را بهبود دهید.
  • وزن اضافی خود را کاهش دهید.
  • از سقوط و افتادن جلوگیری کنید.

یادگیری صحیح بلند کردن و خم شدن بسیار مهم است.

این نکات را دنبال کنید:

  • اگر جسمی خیلی سنگین یا نامناسب است، کمک بگیرید.
  • پاهای خود را از هم باز کنید تا در هنگام بلند کردن بدن، پایه ای وسیع از بدنتان ایجاد شود.
  • تا جایی که ممکن است به جسمی که بلند می کنید نزدیکتر بایستید.
  • زانوهای خود را خم کنید، کمر را خم نکنید.
  • هنگامی که جسم را بلند می کنید یا آن را پایین می آورید، عضلات شکم خود را سفت کنید.
  • تا جایی که می توانید جسم را به بدن خود نزدیک کنید.
  • جسم را با استفاده از ماهیچه های پای خود بلند کنید.
  • همانطور که کنار جسم ایستاده اید، به جلو خم نشوید.
  • هنگامی برداشتن و بلند کردن جسم تنه و کمر خود را نپیچانید.

ایستادن و نشستن درست بسیار مهم است.

  • از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید. اگر مجبورید برای کار خود بایستید، هر پا را به طور متناوب روی یک چهارپایه قرار دهید.
  • کفش پاشنه بلند نپوشید. هنگام راه رفتن از کفی های بالشتکی استفاده کنید.
  • هنگامی که برای محل کار می نشینید، به خصوص اگر از رایانه استفاده می کنید، مطمئن شوید که صندلی شما دارای پشتی مستقیم با صندلی و پشتی قابل تنظیم، تکیه گاه دست و صندلی چرخان باشد.
  • هنگام نشستن از یک چهارپایه زیر پای خود استفاده کنید تا زانوهای شما بالاتر از باسن شما قرار گیرند.
  • هنگام نشستن یا رانندگی طولانی مدت، یک بالش کوچک یا حوله را پشت کمر خود قرار دهید.
  • اگر مسافت طولانی را رانندگی می کنید، هر یک ساعت یکبار بایستید و پیاده روی کنید. صندلی خود را تا جایی که ممکن است جلو بیاورید تا خم نشوید. اجسام سنگین را فقط بعد از ماشین سواری بلند نکنید.
  • سیگار را ترک کنید.
  • وزن اضافی خود را کاهش دهید.
  • تمریناتی را به طور منظم انجام دهید تا عضلات شکم و عضلات مرکزی بدن خود را تقویت کنید. این باعث تقویت عضلات شما می شود تا خطر آسیب های بعدی را کاهش دهد.
  • یاد بگیرید که استراحت کنید. روش هایی مانند یوگا، تای چی یا ماساژ را امتحان کنید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *