پلی میالژیا روماتیکا

بسیاری از افراد در سنین پیری به انواع بیماری‌های عضلانی و استخوانی دچار می‌شوند که پلی میالژیا روماتیکا نیز یکی از آن‌ها می‌باشد. این بیماری سبب بروز سفتی و دردهای بسیاری در ناحیه شانه و ستون فقرات خواهد شد که بدون شک برای فرد مبتلا بسیار آزاردهنده خواهد بود. این بیماری در میان افراد سالمند رایج است و به همین خاطر پرداختن به علل، علائم و شیوه درمان آن امری بسیار بااهمیت می‌باشد. پلی میالژیا روماتیکا معمولا در سنین بالای شصت سال مشاهده می‌شود و بروز آن در میانسالی و جوانی امری به شدت نادر و کمیاب است.

در این مقاله قصد داریم به معرفی بیماری پلی میالژیا روماتیکا و به بررسی دلایل و شرح علائم آن بپردازیم. همچنین در اینجا راه‌های درمان این بیماری را مطالعه خواهیم کرد. اگر کسی از اطرافیان شما به این بیماری مبتلاست، با ما همراه باشید تا با این عارضه بیشتر آشنا شده و در خصوص درمان‌های آن نیز بیشتر بدانید.

پلی میالژیا روماتیکا چیست؟

پلی میالژیا روماتیکا یک بیماری رایج در سنین پیری است که با ایجاد دردهای شدید در قسمت ستون فقرات، به ویژه ناحیه بالای کمر و باسن شناخته می‌شود. این دردها معمولا در شانه نیز احساس شده و برای حرکت فرد مشکلاتی را به وجود می‌آورند.

همچنین دردهای مورد نظر با احساس سفتی و خشکی در عضلات و استخوان‌ها همراه می‌باشند که این امر از وجوه تمایز پلی میالژیا روماتیکا محسوب می‌گردد. بدن درد ناشی از این بیماری به عوارض آنفولانزا تشبیه می‌شود و غالبا علائم این بیماری در دو هفته و حتی کمتر خود را نشان می‌دهند و با ایجاد دردهای آزاردهنده و فرایند عادی زندگی فرد را مختل می‌کنند.

میزان شیوع این عارضه در زنان بیشتر از مردان است و همچنین افرادی که به پلی میالژیا روماتیکا مبتلا می‌شوند به احتمال زیاد به بیماری دیگری تحت عنوان آرتریت سلول غول پیکر نیز دچار خواهند شد که بسیار خطرناک و جدی است.

پلی میالژیا روماتیکا

علائم پلی میالژیا روماتیکا

همانطور که گفتیم علائم اصلی این بیماری احساس درد و گرفتگی در عضلات بدن به ویژه در ناحیه کمر، باسن و شانه‌هاست که خصوصا در هنگام صبح شدیدتر خواهد شد. اما در اینجا به طور مفصل به علائم این بیماری خواهیم پرداخت.

این بیماری می‌تواند با سردرد به ویژه در ناحیه شقیقه‌ها نیز همراه باشد. اگر به آرتریت سلول غول آسا نیز دچار دشه باشید این سردرد شدیدتر خواهد بود. همچنین بی‌خوابی در اثر دردهای عضلانی امری بسیار رایج است. خستکی و کسل بودن نیز از دیگر علائم ابتلا به بیماری فوق به حساب می‌آید که در اثر بی‌اشتهایی ناشی از این عارضه تشدید می‌گردد.

همه این موارد می‌توانند به کاهش وزن، کم خونی و لاغری بیش از حد منجر گردند که همگی در دسته علائم پلی میالژیا روماتیکا قرار می‌گیرند. از دیگر علائم این بیماری می‌توان به افسردگی و بدحالی، تب به ویژه در هنگام شب و تعریق زیاد اشاره نمود.

این علائم به سرعت خود را نشان می‌دهند. ممکن است در طول چند روز و حتی یک یا دو هفته این علائم را یکی پس از دیگری مشاهه نمایید.

علت پلی میالژیا روماتیکا

پلی میالژیا روماتیکا یک بیماری التهابی است و علائم آن باید از بروز نوعی عفونت حاکی باشند. اما معمولا با برسی‌های انجام شده اثری از عفونت در بدن فرد مشاهده نمی‌گردد. به همین خاطر احتمال می‌رود که عارضه فوق نوعی اختلال خودایمنی باشد. با این حال علت این بیماری به طور دقیق مشخص نیست و هنوز تحقیقات در مورد آن ادامه دارد تا علت پلی میالژیا روماتیکا را کشف نماید.

با این حال افرادی که پیشتر دچار عفونت شده باشند شانس بیشتری برای ابتلا به این بیماری خواهند داشت. به علاوه استعداد ژنتیکی نیز در این زمینه امری مهم و تأثیرگذار خواهد بود. همچنین از نقش کهولت سن نیز نمی‌توان چشم پوشی نمود. ابتلا با این بیماری در سنین بالای شصت و هفتاد سال اتفاق می‌افتد و غالب مبتلایان به آن را زنان تشکیل می‌دهند.

اگر شما هم علائم ابتلا به پلی میالژیا روماتیکا را در خود یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر با بهترین متخصص ستون فقرات  در تهران در این باره مشورت نموده و مراحل درمان را آغاز نمایید.

پلی میالژیا روماتیکا

درمان پلی میالژیا روماتیکا

برای کاهش علائم آزاردهنده و شدید این بیماری غالبا از دو روش کلی استفاده می‌شود: انجام تمرینات و حرکات ورزشی گوناگون و مصرف داروهای مختلف زیر نظر متخصص کمر درد در تهران

امروزه بسیاری از بیماری‌های عضلانی با کمک ورزش به خوبی برطرف شده و یا دست کم بهبود می‌یابند. در این میان ورزش‌هایی چون شنا، پیاده روی، دویدن، انجام حرکات کششی و… به افراد کمک می‌کنند تا سفتی و درد عضلات خود را کاهش داده و حتی آن را به کلی برطرف سازند. به همین علت است که امروزه استفاده از متدهای درمانی از طریق ورزش کردن امری رایج و کارآمد می‌باشد.

به علاوه پزشکان برای درمان پلی میالژیا روماتیکا داروهای ضدالتهاب را تجویز می‌نمایند که همگی می‌توانند در نوع خود برای درمان این بیماری موثر باشند. در این میان می‌توان به انواع داروهای غیراستروئیدی اشاره کرد. دوز این داروها در اولین مراحل درمان بالاست. اما به تدریج و همزمان با کم‌تر شدن علائم بیماری، میزان آن کاهش می‌یابد.

جمع‌بندی

پلی میالژیا روماتیکا یک بیماری التهابی خودایمنی است که در افراد سالمند بالای هفتاد سال مشاهده می‌شود و اغلب زنان را درگیر خود می‌کند. این بیماری با احساس درد شدید و سفتی در عضلات ناحیه فوقانی کمر، باسن و شانه‌ها خود را نشان می‌دهد و با علائم دیگری چون احساس خستکی، بی‌اشتهایی، کم خونی، کاهش وزن، تب و… همراه می‌باشد.

علت ابتلا به این بیماری دقیقا مشخص نیست اما پزشکان می‌توانند از طریق تجویز داروهای ضدالتهاب در دوزهای بالا آن را کنترل کرده و علائمش را کاهش دهند. پلی میالژیا روماتیکا با ورزش درمانی و انجام انواع حرکات ورزشی نیز درمان می‌شود که در این میان می‌توان به تمرین‌هایی چون شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی و حرکت‌های کششی اشاره کرد. بهتر است برای نتیجه دهی بهتر از هر دو شیوه درمان در کنار هم استفاده کنید و تمرین‌های ورزشی خود را زیر نظر افراد متخصص انجام دهید. به علاوه داروهایتان را حتما طبق تجویز پزشک و بر اساس صلاحدید او مصرف نمایید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

5 نظر

  • سلام من در قسمت مهرهای کمرم درد شدید دارم و رگ پام انگار کشیده شده میخوام بدونم علتش چیه و ایا اقای دکتر در این زمینه کمک میکنن مراجعه کنم

  • سلام دکتر من در اثر زیاد کار کردن داخل منزل انگشت اشارم کلا کج شده گفتن باید یه وسیله مثل اتل ببندم به دستم تا انگشت ثابت نگه داره ایا تاثیری داره؟

  • سلام دکتر مادر من 69 سال سن دارند هنگام بلند شدن و نشستن از درد زانو رنج می برند و موقع نماز خواندن نمی توانند در حالت دو زانو بشینند به دلیل درد زیاد. چه درمانی می تواند کمک کننده باشد

  • سلام دکتر درد کمر و پشت کتف میتونه نشانه پوکی استخوان باشه یا مربوط به چیز دیگه ای هستش ممنون از شما

  • سلام دکتر من تو والیبال بازی خیلی ضربه به دستام وارد شده و من جدی نگرفتم الان جفت دستام از ارنج به پایین خیلی درد داره چیکار باید کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *