درمان روماتیسم ستون فقرات

 روماتیسم ستون فقرات (اسپوندیلیت آنکیلوزان) یک گونه آرتروز است که همراه با التهاب ریشه دار می باشد و  بخش هایی چون گردن و ستون مهره ها یا ستون فقرات را درگیر می کند. در موارد های بسیاری استخوان های ستون مهره ها به یکدیگر اتصال پیدا می کنند و سبب سفتی و از بین رفتن نرمی ستون مهره ها می شود.

در این موقعیت حالت عادی بدن دچار تغییر خواهد شد. حتی امکان درگیر شدن دیگر مفاصل بدن مثل زانو و لگن و غیره هم وجود دارد. این مشکل می تواند با اختلالات سیستمیک در بخش های گوناگون بدن همراه شود. اگر نشانه های روماتیسم ستون فقرات سبب بی نظمی در زندگی شما شده است باید بدانید که راه های درمانی گوناگونی می تواند شما را یاری کند.

شما با مراجعه به بهترین  متخصص ستون فقرات  در تهران می توانید با راه های درمانی مفیدی آشنا شوید و از مزیت های دارو درمانی برخوردار گردید.

 

ستون فقزلت

نشانه های روماتیسم ستون فقرات

اصولا درد در بخش پایین کمر از نخستین نشانه ی روماتیسم ستون فقرات به حساب می آید. این نشانه اصولا قبل از ۴۴ سالگی خود را نشان می دهد‌ و درد زیاد کمر به نشانه مزمن این بی نظمی و اختلال تبدیل می گردد.

 به طور کامل درد به خاطر روماتیسم ستون مهره ها با استراحت دادن به بدن یا نداشتن هیچ گونه تحرکی سبب برطرف شدن این درد خواهد شد. به مرور زمان این درد  بخش ستون مهره های گردن را هم درگیر می کند.

 و احتمال دارد استخوان های ستون مهره ها و گردن به همدیگر اتصال پیدا کنند و باعث کم شدن دامنه حرکت و کم شدن نرمی ستون مهره ها شوند. حتی در مقدمه هم اشاره کردیم که امکان درگیر شدن مفاصل لگن و دیگر مفاصل بدن هم وجود دارد.

درمان روماتیسم ستون فقرات

درد لگن در اشخاصی که روماتیسم ستون فقرات دارند بسیار متداول است و می تواند با درد باسن و به وجود آمدن بی نظمی همراه باشد. در شرایطی که قفسه سینه هم درگیر شده باشد و فرد به دلیل اختلالات این بخش دچار مشکلات تنفسی خواهد شد. حتی امکان درگیر شدن زردپی و تاندون هم وجود دارد.

روماتیسم ستون مهره ها در حقیقت یک بیماری سیستمیک است که می تواند با خستگی و التهاب روده همراه شود. در بعضی موارد نادر قلب هم درگیر این بیماری می شود. روماتیسم ستون مهره ها اصولا بیشتر در آقایان رخ می دهد.

 و احتمال به وجود آمدن بیماری سه برابر بیشتر از بانوان است‌. با این وجود امکان دچار شدن به ستون مهره ها در همه اشخاص وجود دارد. این بیماری اصولا در سن های ۱۶ تا ۳۶ سالگی خود را نشان می دهد.

دلایل ابتلا به روماتیسم ستون فقرات

علت مبتلا شدن به روماتیسم ستون مهره ها معلوم نیست ولی مسائل ژنتیکی به خاطر مبتلا شدن روماتیسم ستون مهره ها نقش مهمی را اجرا می کند. به طور کامل وجود مسائل ژنتیکی در بیشترین درصد از بیماران مبتلا به این بیماری دیده شده است.

ولی موضوعی که باید به آن اهمیت بدهید این است که مشاهده نشانگرهای ژنتیکی در همه اشخاص به این دلیل نیست که دچار روماتیسم ستون مهره ها می شوند‌‌. تقریبا ۶۰ نشانگر ژنتیکی وجود دارد که ثابت می کند شخص ممکن است مبتلا به روماتیسم ستون مهره ها شود. پژوهشگران دیدگاهی دارند که موارد محرک محیطی همراه با عوامل های ژنتیکی امکان بروز روماتیسم ستون مهره ها را زیاد می کند.

تشخیص روماتیسم ستون فقرات

پی بردن روماتیسم ستون مهره ها با اهمیت به نشانه هایی که ایجاد کرده است، آزمایش خون و عکس برداری از ستون مهره ها انجام می گردد. نشانه اولیه روماتیسم ستون مهره ها مشابه بقیه بیماری ها است به همین علت پزشک تقاضای آزمایش های تشخیصی را می دهد تا وجود دیگر بیماری های روماتیسمی را رد کند.

وجود فاکتور های روماتوئید و گره های روماتوئید می تواند به تشخیص ستون مهره ها یاری کند‌. هرچند که آزمایش خون نمی تواند به طور معین ابتلا به روماتیسم ستون مهره ها را شناسایی کند. انجام آزمایش ژنتیک به خصوص در دسته های خاصی از بیماران مهم ترین عامل شناسایی به حساب می آید‌.

درمان روماتیسم ستون فقرات

به عنوان نمونه نمی توان در بیمارانی که سفید پوست هستند روماتیسم ستون مهره ها را تشخیص داد. بهره گیری از آزمایش التهاب غیر تخصصی می تواند دانسته های مفیدی را در اختیار متخصص کمر درد در تهران  قرار دهد ولی یک شیوه اختصاصی نیست، عکس گرفتن از ستون مهره ها می تواند وضعیت ایجاد شده در مفاصل بین استخوان های ایلیوم و ساکروم را نشان دهد.

 هرچند که این تغییر وضعیت در عکس برداری به وسیله پرتو ایکس دیده می شوند امکان دارد چند سال بعد از شروع نشانه های اولیه این گونه تغییرات قابل ملاحظه باشند. در بعضی مواقع پزشک از ام آر آی و سیتی اسکن برای دیدن تغییرات به وجود آمده در مفاصل بین استخوان های ایلیوم و ساکروم بهره گیری می کند .

چون اسکن ام آر آی در تفاوت با عکس برداری به وسیله پرتو ایکس نتیجه های مشخص تر و بهتری در اختیار پزشک قرار می دهد. از عکس برداری به وسیله پرتو ایکس به جهت بررسی علائم های مربوط با آسیب دیدگی ستون مهره ها استفاده می شود.

کلام آخر

دوستان عزیز و گرامی ما در این مقاله درمورد بهترین درمان روماتیسم ستون فقرات صحبت کردیم و امیدواریم که هیج شخصی دچار بیماری و آسیب نشود. باید به سلامتی خود اهمیت بدهید و در صورت بروز هرگونه بیماری باید فورا به پزشک مراجعه کنید تا از روش های درمانی به خوبی استفاده کنید.

از همه مهم تر باید در بروز روماتیسم ستون فقرات استراحت کنید، در این شرایط درست نیست تحرک زیاد داشته باشید، با ارزیابی کامل به دکتری متخصص مراجعه کنید تا بهترین راه درمان برای شما در نظر گرفته شود و بهترین نتایج را حاصل کنید. ما در این محتوا به طور کامل سعی کردیم در مورد مواردی چون نشانه های روماتیسم ستون فقرات، دلایل ابتلا به روماتیسم ستون فقرات، تشخیص روماتیسم ستون فقرات توضیحاتی را عرضه کنیم. اگر در این مورد برای شما سوال هایی پیش آمد می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. امیدواریم که مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

12 نظر

  • سلام دکتر نوری بسیار دکتر شریفی هستن من سوابق ایشون رو مطالعه کردم و با مشاوره گرفتن ازشون خیلی زود درمان شدم

  • سلام خسته نباشید جناب دکتر ممنونم ازتون مادر بزرگ من ستون فقراتش مشکل داشت ما پیش شما اومدیم و خداروشکر الان خیلی بهتر هستش

  • واقعا دکتر خیلی خوبی هستن ۱۸ سال سابقه دارن ما خیلی برای درد گردن دکتر مراجعه کردیم و هیچکس تشخیص درست نداد فقط اقای دکتر تونستن این درد درمان کنن

  • اقای دکتر خیلی ممنون خواستم از اینجا بابت همه زحمت های که برای درمان پای پدر من کشیدید تشکر کنم شما یه دونه هستید

  • سلام دکتر شرایط پدربزرگ من جوری هستش که گفتن زانوهاش اب توش جم شده و باید این اب کشیده بشه به نظر شما ما باید چیکار کنیم اب رو تخلیه کنن؟

  • ممنون از دکتر خوب و مهربون برای فیزیوتراپی رفتیم خدمتشون الان جلسه ۴ رم هست روند درمان عالی پیش رفته دکتر خیلی زحمت کشیدید مرسس

  • سلام اقای دکتر من تو سایتتون خوندم که شما لیزر درمانی هم انجام میدید میخواستم ببینم این روش برای کمر درد مناسب هست یا خیر

  • سلام مرسی از دکتر بابت مقاله های که راجع بیماری های مختلف تو سایت قرار دادن بسیار استفاده کردیم و خیلی مفید بودن

  • دکتر نوری در تمام زمینه ها کمر زانو و… خیلی کار بلد و خبره هستن من پیشنهادشون میکنم به تمام کسایی که با این مشکلات کمر و زانو…. درگیر هستن

  • سلام اقای دکتر مامان من زانوهاش خیلی درد میکنه گفتن باید تزریق انجام بده خیلی ورمم کرده این کارو انجام بده یا نه؟

  • تشخیص شما عالیه دکتر ما چند مطب مراجعه کردیم برای درد ستون فقرات ولی کار و اخلاق شما حرف نداره

  • سلام خواستم بدونم که اقای دکتر در زمینه های عمل های دیسک کمر و ارتورز هم فعالیت دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *