دکتر درمان تنگی ستون فقرات گردنی 

دکتر درمان تنگی ستون فقرات گردنی

نخاع گردنی در ناحیه گردن داخل ستون فقرات گردنی و در داخل این یک فضای استخوانی بسته قرار گرفته است؛ این فضای استخوانی بسته از هفت مهره گردنی تشکیل شده است.  تنگی ستون فقرات گردنی در اثر آرتروز ستون فقرات گردنی و فرسایش مفاصل و بیرون زدگی دیسک  ایجاد می شود.  علاوه بر این تنگی ستون فقرات گردنی ممکن است به این دلیل که لیگامان های که در اصطلاح پزشکی لیگامان فلاور نامیده می‌شوند دچار رشد بیش از حد شوند ایجاد شده  و به همین دلیل فضا برای ریشه های عصبی مغز و نخاع کم شود  .

در واقع علت اصلی تنگی ستون فقرات گردنی هنوز هم مشخص نیست، اما اینگونه به نظر می‌رسد که فرسایش  ستون مهره ها در اصطلاح پزشکی دژنراسیون فرسودگی نامیده می شود باعث تنگی کانال ستون فقرات شود‌. در واقع با افزایش سن به تدریج مفاصل بین ستون مهره ها ناپایدار می شود و این ناپایداری باعث ضخیم شدن آنها می شود در پزشکی این قانون وجود دارد که هر گاه مفصلی بیش از حد حرکت کند دچار افزایش حجم میشود؛به عنوان مثال اینگونه تصور کنید که زانو ناپایدار میشود در استخوان های زانو زوائد اضافی پدیدار می‌گردد تا ناپایداری مفصل را کم نماید و به همین جهت در افرادی که به زانوی ناپایدار یا ناپایداری زانو دچار شده اند مفصل زانو ضخیم تر می شود شاید بتوانیم علت اصلی ستون فقرات گردنی را ناپایداری های کوچکی که به مرور زمان در مفاصل گردن به وجود می آیند بیان کنیم به همین علت لیگامان هایی که بین مهره ها قرار گرفته اند به تدریج ضخیم میشود و خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهند و تنگی ستون فقرات گردنی نتیجه این پیامد است.

نکته ی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که تنگی ستون فقرات در گردن نوعی آرتروز گردن می باشد که علائم عصبی را ایجاد می نماید یکی دیگر  از عوامل ایجاد تنگی ستون فقرات گردنی بیرون زدگی  دیسک است.

دکتر درمان تنگی ستون فقرات گردنی 

تشخیص تنگی کانال نخاعی گردن

تنگی  کانال نخاعی گردن به دو طریق قابل تشخیص میباشد: یک از طریق گرفتن شرح حال و معاینه بالینی بیمار، دو استفاده ازتصویربرداری پزشکی .

  • تشخیص کانال نخاعی از طریق گرفتن شرح حال و معاینه بالینی بیمار

نشانه ی بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی گردن این است که علائم فشار بر روی نخاع را نشان می‌دهند و پزشک را مشکوک به ابتلا به این بیماری می کنند. علائمی که نشان دهنده فشار بر روی نخاع هستند شامل این است که بیمار هنگام حرکت گردن خود به جلو یا عقب دچار احساس برق گرفتگی در اندام ها شود، یا زمانی که پزشکی چکش پزشکی را روی تاندون های زانو آرنج بیماری میکوبد  اندام ها شدیدا دچار پرش شوند در این حالت میگویند رفلکس های وتری تشدید شده‌اند‌

در واقع علائم تنگی کانال ستون فقرات گردنی علائمی را در دست ها و پا ها ایجاد می کند و گاها علائم و نشانه ها فقط در پاها ایجاد می شود که ممکن هست موجب غفلت و تاخیر در تشخيص شود.

  • تشخیص تنگی کانال نخاعی گردن از طریق وسایل تصویربرداری

 راه دیگر تشخیص بیماری تنگی ستون فقرات گردنی استفاده از وسایل تصویربرداری است؛ مهمترین وسیله برای تشخیص تنگی کانال نخاعی گردنی انجام MRI می باشد. در MRI  فرد به درون دستگاه MRI می رود و از گردن به شکل دقیق تصویربرداری پزشکی  انجام میشود. در MRI در مورد تشخیص تنگی کانال کانال نخاعی جراح و متخصص به دنبال پاسخ سوال های زیر می باشد:

  1.  آیا تنگی در مرکز یا محیط کانال نخاعی است؟
  2.  میزان تنگی ستون فقرات گردنی تا چه حد پیشرفته است؟
  3.  چند مهره گرفتاره شده است؟
  4. میزان تنگی کانال نخاعی گردنی چقدر است؟
  5.  کانال نخاع در کدام مهره های گردن دچار تنگی  شده است؟
  6.  آیا طناب نخاعی  تحت فشار است یا خیر؟
  7.  آیا فشار از پشت نخاع  بیشتر است یا از جلو؟

 سوالات فوق از طریق فیلمی که هنگام MRI به دست می‌آید قابل پاسخ‌دهی میباشد و پاسخ به آنها برای تصمیم گیری در مورد تشخیص و درمان تنگی کانال نخاعی بسیار با اهمیت می باشد.  سی تی اسکن گردن بازسازی که ساژیتال میباشد زوائد استخوانی و استئوفیت را نشان می دهد. در مرحله ی بعد رادیوگرافی های انجام می‌شود و  در حالت خم شده گردن به جلو و عقب گرفته می‌شوند تا قطر کانال نخاعی گردنی را نشان دهند اگر قطر کانال از مقدار طبیعی کمتر باشد یکی از نشانه هایی از که می تواند حاکی از این باشد که فرد به بیماری تنگی ستون فقرات گردنی و تنگی کانال نخاعی مبتلا شده است.

چگونه پزشک تنگه ستون فقرات گردنی را تشخیص می دهد؟

 همانطور که گفتیم  بهترین متخصص ستون فقرات در تهرانبرای تشخیص تنگی ستون فقرات گردنی از دو روش گرفتن شرح حال از بیمار و بررسی علائم بالینی و تصویربرداری استفاده می کند. پزشک پس از بررسی سابقه پزشکی و علائم، معاینه فیزیکی و عصبی را انجام میدهد. برای تشخیص از بیمار خواسته می شود گردن خود را خم کند یا بچرخاند تا علائم خود را تکرار کند؛ پزشک قدرت عضلانی رفلکس های بیمار در راه رفتن را ارزیابی می‌کند. انواع مختلفی از روش ها برای ارزیابی عملکرد  و تعادل وجود دارد . اشعه ایکس ساده یک روش تصویربرداری خط اول تشخیص است که می‌تواند تغییرات ساختاری همچون کاهش ارتفاع دیسک و تغییرات استخوان  را نشان دهد سایر مطالعات تصویربرداری همچون اسکنر رزونانس مغناطیسی یا همان  ام آر آی برای ارزیابی نخاع ، اعصاب و سایر بافت های نرم می تواند در تشخیص تنگی ستون فقرات گردنی کمک کننده  باشد.

درمان تنگی ستون فقرات گردنی

برای درمان بیماری تنگی  ستون فقرات گردنی گزینه های درمانی متنوعی وجود دارد مثل درمان‌های جراحی و درمان های غیرجراحی؛ اکثر افراد مبتلا به بیماری تنگ ستون فقرات گردنی نیاز به جراحی ندارند. بسیاری از بیماران درمان های غیرجراحی و گزینه های زیادی در پیش روی آنها وجود دارد تا به سلامت برسند بسیاری از روش ها به طور موثر درد و علائم را کاهش می‌دهند و بیماری را مدیریت می‌کنند. متخصص کمر درد در تهران  شما درمان های غیر جراحی  را توصیه میکند یا آن را با انواع مختلف درمان ترکیب می کنند. در واقع این به تشخیص متخصص  است که کدام نوع درمان برای بیمار مناسب است. انوع  مختلفی از داروها فیزیوتراپی های فعال و غیر فعال، توانبخشی  و تزریق های ستون فقرات وجود دارد، برخی از بیماران  طب سوزنی  را مفید و مناسب می‌دانند. اگر درمان های غیرجراحی بی اثر باشند یا علائم بدتر باشد به سراغ درمان های جراحی می روند، در واقع اولین انتخاب درمان‌های غیرجراحی است‌

جراحی ستون فقرات می تواند دربرخی از بیماران که  بیماری آنها حاد است  می تواند اولین گزینه باشد و همچنین در مواردی مانند  فتق حاد دیسک ،شکستگی یا نقص عصبی شدید.

دکتر درمان تنگی ستون فقرات گردنی 

درمان تنگی ستون فقرات گردنی به روش جراحی

 هدف از جراحی برداشتن فشار از روی نخاع و یا اعصاب میباشد که در اصطلاح پزشکی فشار زدایی  نام دارد‌ انواع مختلفی از روش ها برای رفع فشار در درمان تنگی ستون فقرات گردنی وجود دارد. هدف از این فشار زدایی این است که فشار از روی نخاع و اعصاب برداشته شود.

انواع درمان های غیرجراحی

 همانطور که گفتیم درمان‌های غیرجراحی برای بسیاری از افراد اثرگذار  می باشند و اولین گزینه برای درمان بیماری تنگی ستون فقرات گردنی هستند.

  •  تمرینات کششی : این تمرینات با هدف بازگرداندن انعطاف پذیری عضلات گردن ، بازو و پاها انجام میشوند‌
  •  گرما درمانی: برای بهبود گردش خون در عضلات و سایر بافت‌های نرم گرما درمانی توصیه می شود.
  •  درمان دستی:درمان دستی مفصل گردن و قفسه سینه به منظور بهبود یا حفظ دامنه حرکتی انجام میشود‌‌.
  •  تمرینات آبی: تمرینات آبی به بدن شما اجازه می‌دهد بدون فشار بر ستون فقرات ورزش کند.
  • درمان با لیزر ، الکتروتراپی ، طب سوزنی
  •  تمرینات قلبی عروقی: برای بازوها و پاها این کار باعث بهبود گردش خون و افزایش استقامت قلبی عروقی بیماران ارتقای شرایط بدنی آنها می شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *