دکتر دردهای اسکلتی

اسکلت انسان یک شگفتی مهندسی است که از شبکه ای از استخوان ها، تاندون ها و رباط ها تشکیل شده است. این اسکلت از اندام های داخلی محافظت می کند و ساختار بدن را تشکیل می دهد. با توجه به نقش مهم ساختار اسکلتی عضلانی، حفظ عملکرد و قدرت آن بسیار مهم است. ارتوپدها و متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی وظیفه حفظ سلامت اسکلتی عضلانی را دارند و در صورت لزوم از طریق روش های جراحی و پزشکی در روند بهبودی دخالت می کنند.

ارتوپدها و متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی چه کسانی هستند؟

آنها برای تشخیص و درمان بیماری هایی که بر عضلات، استخوان ها، تاندون ها و رباط هایی که ساختار بدن را تشکیل می دهند تأثیر می گذارند، آموزش دیده اند. بیمارانی که با درد ناشی از حرکات یا عضلات بدن مشکل دارند، اغلب در ابتدا به پزشک عمومی مراجعه می کنند. این پزشک تعیین می کند که آیا وضعیت بیمار نیاز به ارجاع به متخصص ارتوپدی و یا متخصص طب فیزیکی و توانبخشی دارد یا خیر. تداوم علائم درد یا ناتوانی در انجام وظایف احتمالاً برای ارجاع کافی خواهد بود.

دلایل مراجعه به ارتوپد و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی

هر گونه بیماری اسکلتی عضلانی یا تجربه درد مزمن مرتبط با سیستم اسکلتی عضلانی ممکن است نیاز به ارجاع به متخصص ارتوپدی و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران  داشته باشد. شرایط رایجی که به این سطح از تخصص نیاز دارند عبارتند از: مفاصل متورم، درد همراه با حرکت، یا درد مزمن که هرگز بهتر نمی شود. همه آنها احتمال آسیب مربوط به تاندون ها، مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها را نشان می دهند. درمان این نوع آسیب ها بسیار مهم است. در صورت عدم درمان، این مشکلات می توانند منجر به درد بیشتر و احتمالاً ناتوانی دائمی شوند.

درمان های ارتوپدی و توانبخشی

پزشکان اسکلتی عضلانی هنگام انتخاب روش درمانی، کل وضعیت و ساختار اسکلتی بیمار را در نظر می گیرند. بسته به سن و شرایط بیمار، جراحی ارتوپدی اغلب آخرین گزینه درمانی است که پس از سایر گزینه های درمانی توصیه می شود. بیماران جوان اغلب کاندیدهای بهتری برای جراحی هستند زیرا بدن آنها نسبت به بیماران مسن تر توانایی بیشتری برای بهبودی دارد. فیزیوتراپی، استراحت، داروها و دستگاه های ارتز رایج ترین گزینه های درمانی غیر جراحی هستند.

متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی ترجیح می دهند قبل از انجام عمل جراحی، بیماری را با روش های پزشکی غیر تهاجمی و غیر جراحی درمان کنند.

دکتر دردهای اسکلتی1-درمان مشکلات تاندون

تاندون ها استخوان ها را به بافت نرم و ماهیچه ها متصل می کنند. حرکات مکرر، فعالیت های ورزشی یا حتی ورزش های سنگین می تواند تاندون ها را ملتهب کند، بنابراین هنگام راه رفتن یا استفاده از اندام مربوطه باعث ایجاد درد می شود. درمان تاندونیت معمولاً فقط استراحت، مسکن‌های بدون نسخه و در مواردی توانبخشی و فیزیوتراپی برای جلوگیری از عوارض در آینده است. بسته به نوع آسیب، ارتوپد ممکن است جراحی را برای برداشتن بافت ملتهب یا اتصال مجدد تاندون های پاره شده توصیه کند.

2- درمان مشکلات مفصلی

تاندون ها، ماهیچه ها و استخوان ها با هم کار می کنند تا عملکرد مفصل را تسهیل کنند و تغییر در هر یک از این عناصر می تواند باعث درد مفاصل شود. هنگامی که افراد درد زانو، شانه یا لگن را تجربه می کنند، اغلب به دلیل اختلال عملکرد یک یا چند مفصل است. ارتوپد و متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ارزیابی می کند که آیا استراحت، داروها و فیزیوتراپی برای ترمیم مفصل کافی است یا خیر. اگر این گزینه ها رد شوند، ممکن است از جراحی برای برداشتن یا ترمیم قطعات آسیب دیده یا حتی تعویض آنها استفاده شود.

3- درمان آسیب های استخوانی یا آسیب های مربوط به استخوان

استخوان ها بافت های زنده ای هستند که می توانند آسیب هایی مانند ضربه، کوفتگی و تومور را متحمل شوند. هنگامی که این حادثه بر اعصاب و عضلات اطراف اثر می گذارد، آسیب استخوان باعث درد می شود. شایع ترین آسیب های استخوانی شکستگی است. برخی از آسیب‌ها شکل استخوان‌ها را تغییر می‌دهند و در نتیجه انواع مختلفی از شکستگی‌ها ایجاد می‌شود:

شکستگی های بسته: زمانی که استخوان می شکند اما پوست آسیب نمی بیند.

شکستگی های باز: زمانی که استخوان شکسته و پوست پاره می شود.

شکستگی دررفتگی: هنگامی که یک شکستگی در نزدیکی یک انتهای استخوان رخ می دهد، شکستگی منجر به یک قطعه کوچک و یک قطعه بزرگ می شود.

شکستگی های فشاری: زمانی که استخوان در جایی از ساختار خود دچار ترک مویی می شود.

4- درمان های جراحی

جراحی ارتوپدی هنوز به عنوان آخرین راه حل برای درمان درد مفاصل و اسکلتی – عضلانی بسیار رایج است. در بسیاری از موارد تعویض زانو،متخصص زانو در تهران مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین می کند. همچنین جراحی های مشابهی برای سایر قسمت های بدن نیز انجام می شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *