درمان کلاب فوت در بزرگسالی

بیماری کلاب فوت یک بیماری است که پا از قسمت مچ در حالتی غیرطبیعی قرار دارد، این بیماری مادرزادی است به طوری که فرزند با این بیماری و مشکل متولد می شود، بسیاری از پدر و مادرها در همان دوران کودکی اقدام به درمان کودک می نمایند اما برخی به دلایل متفاوتی از این عمل سر باز می زنند و کودک در بزرگسالی تصمیم به درمان می گیرد. کلاب فوت عمدتا به وسیله ی عمل جراحی درمان می شود.

کلاب فوت چیست؟

کلاب فوت یک بیماری بد شکلی مادرزادی است یعنی در این بیماری پای فرد از حالت عادی خارج شده است و فرد به همین صورت متولد می شود و مانند یک چوب گلف کج است به همین دلیل به آن کلاب فوت و یا پا چنبری گفته می شود. در این بیماری تاندون ها و رباط های پای فرد بسیار سفت هستند، تاندون ها و رباط ها ، عظلات را به استخوان ها متصل می کنند که سفت بودن آن ها باعث می شود تا بافت های اطراف مچ پا ، پا را در حالتی غیرطبیعی نگه دارند.

به دلیل مادرزادی بودن این بیماری ، متخصص استخوان و مفاصل پا در تهران به هنگام تولد نوزاد قادر به تشخیص آن هستند. هر چه تشخیص و اقدام به درمان آن سریع تر باشد، درمان موثرتر و آسان تر خواهد بود.

درمان کلاب فوت در بزرگسالی

علل کلاب فوت

کلاب فوت یا بیماری پا چنبری عمدتا ایدیوپاتیک است به عبارت دیگر می توان گفت که علت اصلی این بیماری ناشناخته است و پزشکان علت اصلی ابتلا به این بیناری را کشف نکرده اند اما به طور کلی بیشتر پزشکان معتقدند که علت این بیماری می تواند ریشه در ژنتیک و عوامل ژنتیکی باشد به صورتی که یا این بیماری از خانواده به ارث رسیده است و یا ژن فرد دچار تغییرات و جهش هایی شده است که به این بیماری مرتبط هستند. با اینکه دلیل اصلی این بیماری ناشناخته است اما در برخی شرایط امکان ابتلا به این بیماری بیشتر است که برخی از آن ها شامل موارد ذیل است:

  • اگر جنین مذکر باشد.
  • مادر در دوران بارداری سیگار بکشد.
  • اگر در خانواده سابقه ی این عارضه وجود داشته باشد یعنی یکی از افراد خانواده کلاب فوت داشته باشد.
  • اگر جنین دچار فتق نخاع یا سایر آسیب های نخاعی باشد.

در این شرایط احتمال تولد فرزندی مبتلا به کلاب فوت بسیار زیاد است.

علائم کلاب فوت چیست

گفته شد که در بیماری کلاب فوت تاندون ها و رباط ها سفت هستند علاوه بر این مورد تاندون های پا کوتاه می باشند، استخوان ها شکل غیرعادی و غیرطبیعی دارند و تاندون آشیل پا بسیار سفت می باشد تمام این موارد باعث کلاب فوت است که پا از قسمت مچ حالتی غیرطبیعی دارد، در صورت عدم درمان این بیماری ، فرد در شکل راه رفتن دچار مشکل می شود و به نظر می آید که فرد روی مچ پا و یا روی کناره ی پاهایش راه می رود.

به دلیل مادرزادی بودن کلاب فوت در یک نوزادی که متولد شده است و به این بیماری مبتلا است ، ممکن است علائمی مانند موارد زیر دیده شود:

  • بالای پا به سمت داخل پیچ می خورد.
  • قوس پا برجسته تر است و پاشنه به داخل می چرخد.
  • در موارد شدیدتر این بیماری، پا وارونه به نظر می رسد.
  • عضلات ساق پا رشد کافی ندارند.
  • اگر فقط یک پا این مشکل را دارد، همان پا به خصوص در قسمت پاشنه پا معمولاً کمی کوتاه‌تر از پای دیگر است.

توجه داشته باشید که فرد یا کودک مبتلا به کلاب فوت در هنگام راه رفتن احساس ناراحتی یا درد نمی کند. در اغلب موارد یک متخصص مراقبت های بهداشتی به طور معمول هنگام تولد نوزاد متوجه پاچنبری او می شود. گاهی اوقات می توان آن را قبل از تولد نیز تشخیص داد. اکثر کودکانی که فقط یک پای چنبری دارند، هیچ بیماری دیگری ندارند، اما گاهی اوقات کلاب فوت مشکلات دیگری مانند فتق نخاع را در بر دارد.

تشخیص کلاب فوت

بیماری کلاب فوت در مواقعی در دوران جنینی و پیش از تولد به وسیله ی سونوگرافی قابل تشخیص است مخصوصا اگر این مشکل در هر دو پا وجود داشته باشد اما نکته ای که قابل توجه است این است که حتی اگر این بیماری در دوران جنینی تشخیص داده شود ، تا زمان متولد شدن کودک هیچ راه درمانی وجود ندارد. رادیوگرافی امکان مشاهده دقیق بدشکلی را با جزئیات بیشتر فراهم می کند. پس از تولد نوزاد ، کلاب فوت قابل تشخیص می باشد. کلاب فوت پس از تولد توسط بهترین متخصص پا درد در تهران  تشخیص داده می شوند.

درمان کلاب فوت در بزرگسالی

درمان کلاب فوت

کلاب فوت پس از تولد و با گذشت تنها چند هفته قابل درمان است و این بیماری همانند دیگر بیماری ها بدون درمان رها نمی شود و با اینکه علت آن نامشخص است ، تمام تلاش پزشکان در درمان آن است. در صورتی که کلاب فوت درمان نشود ممکن است باعث بیماری های دیگری و عوارض بیشتری شود.

کلاب فوت از طریق گچ گیری و جراحی ترمیم و درمان می شود.

گچ گیری در بیماری کلاب فوت

 در این روش پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به آرامی پای کودک را به سمت حالت طبیعی می چرخاند و آن را گچ گیری می کند، پس چند هفته یا چند روز پا حالت طبیعی تری به خود می‌گیرد، پزشک این کار را دوباره تکرار می کند به صورتی که پس از شش الی هشت هفته پای نوزاد به حالت طبیعی برمی گردد. این روش درمانی به هنگام کودکی و پس از تولد بسیار موثرتر از زمان بزرگسالی است، افراد مسن و بزرگ که پای پرانتزی بیشتر و شدیدتری دارند گچ گیری موثر نمی باشد و باید برای درمان آن از عمل جراحی استفاده کرد.

جراحی برای درمان بیماری

در کودکان بزرگتر و بزرگسالان برای درمان این بیماری  از جراحی استفاده می شود به طوری که جراح رباط و تاندون ها را بلندتر کرده و بافت های درگیر را آزاد می کند تا بتواند پا را در حالت طبیعی جا بیندازد، گاه برای بهبود و درمان این بیماری لازم است تا چندین عمل جراحی را انجام دهید تا پا به حالت نرمال برگردد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *