دررفتگی مچ پا

مچ پا آخرین مفصلی است که وزن انسان را تحمل می کند هنگامی که ما می ایستیم همه وزن ما به مچ پای ما فشار وارد می کند. البته زانو باید  استحکام و انعطاف کافی برای تحمل این شرایط را داشته باشد. اما در مواردی که در اثر ضربه یا زمین خوردن فشار بیش از حد به مچ پا وارد شود باعث در رفتگی آن می شود. در رفتگی مچ پا می تواند ناراحتی و درد بسیار زیادی را ایجاد نماید، زندگی روزمره را به شدت تحت تاثیر قرار دهند ما در این مقاله در مورد دررفتگی مچ پا و علائم و نشانه های آن صحبت می کنیم و روش‌های درمانی رایج برای درمان مچ پا را بیان می‌کنیم . با ما همراه باشید.

علائم و نشانه های دررفتگی مچ پا 

مچ پا مفصلی است که ساق را به کف پا متصل می کند تیبیا و فیبولا دو استخوان پایین هستند که به همراه تالوس استخوان کف پا، مفصل مچ پا را تشکیل میدهند. رباط ها اطراف مفصل را پوشانده اند و باعث ثبات مفصل میشود. از آنجایی که مفصل مچ پا باید کل وزن بدن را هنگام راه رفتن، دویدن پریدن و فعالیت های ایستاده تحمل کند ثبات و پایداری لازم برای تحمل فشار وارده لازم است.علاوه برثبات مثل مچ پا باید انعطاف لازم را داشته باشد تا امکان ایستادن، راه رفتن و دویدن را برای انسان فراهم کند. در رفتگی مچ پا زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان های مچ پا از محل طبیعی خود خارج شوند در واقع ارتباط بین  تیبیا و تالوس در مفصل مچ پا قطع می شود، در این حالت فرد درد شدیدی را تجربه می کنند و مچ پا به شدت ورم می کند.‌از علائم و نشانه های در رفتگی مچ پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کبودی اطراف مچ پا
  • ناتوانی در راه رفتن
  • مچ پا تغییر شکل داده و دردناک می شود.
  • از آنجایی که دررفتگی مچ پا می تواند باعث اختلال در جریان خون پا شود، ممکن است رنگ پریدگی در پاها دیده شود.
  • چنانچه در رفتگی مچ پا باعث فشار بالا عصب ها شده باشد بی حسی یا سوزن سوزن شدن پاها مشاهده می شود‌

دررفتگی مچ پا

علت دررفتگی مچ پا 

عوامل متعددی ممکن است باعث دررفتگی مچ پا شوند در صورت وارد شدن یک نیروی رو به عقب به مچ پا حالت در رفتگی خلفی مچ پا اتفاق می افتد‌‌. حالت دیگری از در رفتگی مچ پا دررفتگی جانبی نامیده می‌شود که به دلیل وارونگی و برگرداندن چرخش مچ پا به سمت داخل و خارج، رخ می دهد.حالت شدیدتر دررفتگی حالتی است که نیروی بسیار شدیدی به استخوان  وارد شده و تالوس به سمت بالا جابجا شده است این نیروها معمولاً در اثر سقوط از ارتفاع به پا وارد میشوند. در چنین مواردی علاوه بر در رفتگی مچ پا، ممکن است باعث آسیب به ستون فقرات هم شود. کودکان و نوجوانان به ویژه پسران به دلیل فعالیت بیشتر و اینکه  بی ملاحظه  عمل می کنند معمولاً بیشتری از سایرین  دررفتگی مچ پا را تجربه می کنند. علاوه بر این افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند  و تحرک کمی در پاهای خود دارند در رفتگی بیشتر در معرض  مچ پا قرار دارد. افرادی که سابقه پیچ خوردن های مکرر مچ پا را دارند خطر بروز دررفتگی مچ پا در آن ها بیشتر است، زیرا عضلات مچ پای آنها ضعیف شده است؛ احساس ضعف عضلات به عنوان علت دررفتگی مکرر مچ پا شمرده می شود.

عوارض دررفتگی  مچ پا

دررفتگی مچ پا  می تواند عوارض و مشکلات بسیاری برای بیمار بوجود بیاورد. دررفتگی مچ پا معمولا درد شدیدی ایجاد می کند که تحمل آن طاقت فرسا است. این درد هنگام حرکت بیشتر می‌شود به گونه‌ای که ممکن است امکان هرگونه حرکت را از فرد  بگیرد و می‌تواند تا حد زیادی حرکت و رفت و آمدهای فرد را محدود کند. در مواردی که دررفتگی باعث تغییر شکل مفصل شده باشد اساسا فرد از ایستادن و حرکات ایستاده ناتوان است.

نمونه از  عوارض دررفتگی مچ پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشکلات بهبود زخم
  • عروق خونی عصبی ناشی از دررفتگی و شکستگی
  • لخته خون
  • سفتی در مفاصل
  • آرتروز مچ پا که باعث ایجاد درد مزمن می‌شود.
  • عفونت که ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک ها و جراحی تکمیلی نیاز داشته باشد.
  • یک استخوان شکسته که به درستی درمان نشود ممکن است نیاز به جراحی تکمیلی داشته باشد.
  • درد ناشی از ابزارهای های مورد استفاده در جراحی

تشخیص دررفتگی مچ پا

برای درمان دررفتگی مچ پا اولین اقدام تشخیص درست و به موقع است. پزشک ممکن است استفاده از اشعه ایکس  را برای بررسی شکستگی و تکه های استخوان تجویز کند. از مچ پا  با اشعه ایکس  عکسبرداری می نماید تا بتواند تشخیص درست را بیان دارد. اصولا زمانی که افراد برای تشخیص، به  مکان مناسب ارجاع داده می شوند، بعد از آن ممکن مسکن‌های مخدر تجویز  شود‌. به طور کلی پزشک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد تا بتواند درد شما را به درستی تشخیص دهد و بهترین روش برای جا انداختن مفصل را انتخاب کند. به منظور تست استحکام رباط ها و تاندون ها پزشک مفصل پا را لمس کرده و آن را به آرامی فشار می‌دهد تا ببیند  شما می توانید  به راحتی در هر جهتی حرکت کنید یا خیر.

دررفتگی مچ پا

درمان دررفتگی مچ پا 

پس از تشخیص متخصص استخوان و مفاصل پا، برنامه درمانی مناسب را تجویز می‌کند. از روشهای درمانی دررفتگی مچ پا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استراحت، یخ، فشرده سازی بالا بردن

بیمارانی که دچار دررفتگی مچ پا هستند  در ۷۲ ساعت اول هنگامی که علائم التهابی وجود دارد استفاده از رژیم RICE  مفید است که شامل استراحت از فعالیت های تشدید کننده، استفاده از کمپرس یخ، بانداژهای فشاری و بالا نگه داشتن مچ پا است.

  • ریداکشن

ریداکشن همان جا انداختن مچ پا است. پزشک برای آرامش به شما مسکن می دهد و پس از آن ممکن است شل کننده های عضلانی به شما داده شود تا بتواند جان باختن مچ پا را انجام دهد. در رفتگی  معمولاً بسیار ناپایدار است و باید بعد از جا انداختن در آتل یا گچ باقی بماند.

مداخلات فیزیوتراپی برای در گرفتگی مچ پا

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از آموزش مهارت های لازم برای انجام مداخلات درمانی دررفتگی مچ پا برخوردار هستند و متناسب با نوع و شدت درد حرکات مناسب اصلاحی مناسب را برای کاهش درد و بهبود دررفتگی مچ پا انجام می دهند.

فیزیوتراپی در رفتگی مچ پا که شامل موارد زیر است:

  • حرکت ها و تمرین های اصلاحی با هدف تقویت عضله های مچ پا و افزایش پایداری
  • برنامه تمرین در منزل که شامل حرکت های تقویتی کشیدن پایدارسازی است.
  • ترین روش انجام وظایف روزانه  به فرد  آموزش داده می‌شود تا هرچه سریعتر به سطح عملکرد پیشرفته برسد.
  • مدالیته هایی مانند اولتراسوند، تحریک الکتریکی، یخ لیزر سرد … درد و التهاب تاندون ها و مچ پا را کاهش می دهند.
  • باز آموزی عصبی و عضلانی با هدف بازیابی پایداری، آموزش مجدد پایین تنه، افزایش پایداری مفصل و بهبود مکانیک  روش انجام  حرکت های روزانه مانند پریدن مورد استفاده قرار می گیرد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *