خشکی و سفتی گردن

حتما برای شما هم پیش آمده که در اثر کار زیاد و یا قرارگیری در حالت‌های جسمانی نامناسب در ناحیه گردن خود احساس خشکی و سفتی کنید. روزانه بسیاری از افراد به علت فرم نشستن و ایستادن نامناسب، خستگی، اختلالات و بیماری‌های گوناگون و… به این عارضه دچار می‌شوند و به دنبال ریشه یابی و در ادامه درمان آن می‌باشند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید با ما همراه باشید تا در ادامه به توضیحاتی در خصوص این عارضه بپردازیم و علت سفتی و خشکی گردن را شرح دهیم.

این روزها ایجاد درد و گرفتگی در عضلات گردن به امری رایج تبدیل شده است که می‌توان علت آن را در بی‌تحرکی، نشستن غلط، بیماری‌های عضلانی مختلف و… جستجو نمود. افراد بسیاری در اثر این مشکلات تحت فشار قرار گرفته و در جستجوی علتی واضح برا عارضه خشکی و صفتی گردن هستند. به همین خاطر است که در این مقاله به معرفی دلایل مختلف گرفتگی گردن می‌پردازیم.

فشار جسمانی و انجام حرکات سنگین

اولین و رایج‌ترین علیت خشکی و سفتی گردن فشار بیش از حد به روی عضلات آن می‌باشد. اگر فعالیت‌های روزانه و شغلی شما به گونه‌ای است که عضلات این ناحیه را در وضعیتی دشوار و نامناسب قرار می‌دهد، سفتی و خشکی گردن دیر یا زود به سراغ شما خواهد آمد. افرادی چون خانم‌های خانه‌دار، افرادی که به حمل وسیله‌های سنگین می‌پردازند و اشخاصی که به فعالیت‌های سنگین اشتغال دارند، ممکن است پس از مدتی به این عارضه دچار شوند. به علاوه انجام حرکات خطرناک و غیراصولی نیز از دیگر عوامل ابتلا به گرفتگی در ناحیه گردن خواهد بود.

در چنین مواقعی استراحت کردن بهترین راهکار برای رهایی از این مشکل است. اگر شرایط بالا در مورد شما صدق می‌کند. کافی است مدتی از انجام حرکات دشوار جسمانی دوری کرده و استراجت کنید. همچنین سبک کردن حجم کار روزانه و اجتناب از فعالیت‌های سنگین نیز می‌تواند به جلوگیری از تکرار این معضل کمک نماید.

خشکی و سفتی گردن

عادت‌های غلط نشتن یا خوابیدن

بسیاری از افراد نه در اثر کار سنگین جسمانی بلکه به علت بی‌تحرکی و نشستن‌های طولانی مدت به مشکل خشکی و سفتی گردن مبتلا می‌شوند. افرادی که در طور روز اغلب در حالت نشسته قرار دارند و یا مبه طور مداوم پشت میز قرار دارند، غالبا به عضلات ناحیه گردن خود فاشر زیادی را وارد می‌آورند که این فشار خود را به صورت درد، احساس گرفتگی و سفتی نشان می‌دهد.

به علاوه عادت‌های غلط هنگام نشستن نیز از دیگر دلیل عمده خشکی و گرفتگی گردن است. نشستن بد و خم کردن گردن به سمت پایین، معمولا وزن بسیاری را به روی عضلات این ناحیه می‌اندازد و در روزهای کاری طولانی تأثیر مخرب خود را نشان می‌دهد. به علاوه استفاده از میز و صندلی غیراستاندارد و نامناسب نیز می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. همچنین خوابیدن در جای نامناسب و سقف یا استفاده از بالشت‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه نیز می‌تواند به ایجاد گرفتگی در این ناحیه منجر گردد، چراکه در این صورت گردن در وضعیتی نادرست و آسیب‌پذیر قرار خواهد گرفت و دچار سفتی و خشکی خواهد شد.

دیسک گردن

دیسک گردن نیز از دیگر دلایل رایج ابتلا به خشکی و سفتی گردن است که به ویژه در افراد مسن‌تر به وفور به چشم می‌خورد. به علاوه افرادی که در سنین جوانی به فعالیت‌های سنگین و طاقت فرسا اشتغال داشته اند ممکن است به صورت زودرس به این بیماری دچار شوند. در این صورت فرد در ناحیه گردن خود درد شدید و همچین گرفتگی آزاردهنده‌ای را احساس خواهد کرد و در انجام برخی حرکات دچار مشکل خواهد شد در نتیجه بهتر است به بهترین متخصص ستون فقرات در تهران مراجعه کنید.

به طور کلی میان مهره‌های ستون فقرات دیسک‌های کوچکی قرار دارند که از برخورد مهره‌ها به یاکدیگر جلوگیری می‌کنند و مانع از ورود آسیب به ستون فقرات می‌گردند. حکل اجسان سنگین و انجام فعالیت‌های جسمانی دشوار می‌تواند در طولانی مدت به جابه جایی و بیرون زدن این دیسک‌ها منجر گردد. دیسک گردن معمولا با فیزیوتراپی درمان می‌شود. اما در نمونه‌های وخیم‌تر روش جراحی نیز مورد توجه قرار گرفته و ممکن است از سوی پزشک به افراد پیشنهاد گردد.

تنگی کانال نخاعی

کانال نخاعی فضایی در میان ستون فقرات است که نخاع از وسط آن عبور می‌کند و اعصاب منتشر شده در بدن انسان را به هم پیوند می‌دهد. این ناحیه بسیار حساس است و ایجاد آسیب به آن می‌تواند عوارض جدی و جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

خشکی و سفتی گردن

در صورتی که کانال نخاعی در اثر عوامل گوناگون دچار تنگی شود، نخاع در شرایطی نامناسب قرار گرفته و بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. در چنین وضعیتی فرد در ستون فقرات و در ناحیه گردن خود احساس سفتی و گرفتگی کرده و به دردهای شدیدی دچار خواهد شد. از دیگر عوارض این امر می‌توان به بی‌حسی و خواب رفتگی مداوم دست و پا اشاره کرد که در چنین شرایطی بسیار شایع می‌باشند.

اگر این علائم را دارا هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر به بهترین پزشک متخصص دیسک گردن در تهران  مراجعه کنید و در خصوص درمان سریع و اثربخش تنگی کانال نخاعی با وی مشورت نمایید. چراکه این مشکل با موارد ذکر شده تفاوت دارد و می‌تواند تبعاتی بسیار جدی و خطرناک به دنبال داشته باشد.

جمع‌بندی

این روزها در اثر سبک زندگی غلط و نشستن‌های طولانی مدت، بسیاری از افراد در ناحیه گردن خود دچار مکل شده و به خشکی و سفتی گردن دچار خواهند شد. در چنین شرایطی ممکن است به دنبال یافتن علتی قانع‌کننده برای این معضل بوده و در نتیجه به راه‌های مختلف درمان آن بیندیشند. علت خشکی و سفتی گردن می‌تواند انجام فعالیت‌های جسمانی سنگین یا کار طولانی مدت باشد.

حمل اشیاء سنگین، خم شدن برای مدت طولانی و… همگی می‌توانند در این بین نقش موثری داشته باشند. به علاوه عادت‌های غلط نشستن و ایستادن نیز در ایجاد آسیب به گردن بسیار تأثیرگذار خواهند بود و در طولانی مدت سبب گرفتگی و درد در این ناحیه خواهند شد. از دیگر دلایل رایج این عارضه می‌توان به بیرون زدن دیسک گردن و تنگی کانال نخاعی اشاره کرد که نسبت به موارد قبلی جدی‌تر بوده و نیاز به درمان‌های اساسی‌تری دارند. در هر صرت اگر با مشکل خشکی و سفتی گردن مواجه هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر این امر را با یک  متخصص ستون فقرات در میان بگذارید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

14 نظر

  • مرسی دکتر من بد از درمان شما کمرم کاملا بهبود پیدا کرد و تقریبا هیچ مشکلی ندارم دیگه دستتون درد نکنه خسته نباشین

  • باعرض سلام و خسته نباشید بنده مدت ۲ ماه عمل رباط صلیبی انجام دادم ولی هنوز پام هنگام جمع کردن درد زیادی دارد و عضلاتم برای راه رفتن هم مشکل دارن خواهش راهنمایی کنید

  • ببخشید اقای دکتر ساق پای من خیلی درد داره هنگام راه رفتن فقط یه احساس تیرکشیدگی هم دارم لازمه عکس بگیرم؟

  • سلام دکتر من دیسک کمر دارم اطرافیان میگن عمل نکن اشتباه خواستم بدونم عمل سختی هست؟و اینکه بدون عمل نمیشه کاری کرد؟

  • سلام من درد ستون فقراتم خیلی برام عذاب اور شده بود خداروشکر بد از مراجعه پیش جناب دکتر خیلی بهتر و اروم ترم ممنون دکتر

  • دیسگ گردن بدتر چیز بود برای من خیلی داشتم اذیت میشدم خداروشکر دکتر تونستن منو درمان کنن و منو از این دردا خلاص کنن

  • سلام چطور میتونم از اقای اسماعیل نوری وقت بگیرم برای ویزیت من خیلی درد کمرم دارم میخواستم پیش ایشون ویزیت بشم

  • سلام اقای دکتر نوری من و خانوادم از شما واقعا ممنونیم خیلی خیلی دستتون درد نکنه بابت درمان پاهای پدرم با دارو ها و فیزیو های که براشوت تجویز کردید کاملا درد ها برطرف شدن

  • سلام و خسته نباشین خدمت دکتر جناب دکتر من مدتی هست که درد در قسمت زانوهای جفت پاهام زیاده به طوری که یه وقتا اصلا نمیتونم زانمو خم کنم کار زیاد از زانوهام کشیدم و ضربه وارد نشده علتش چی میتونه باشه

  • کار دکتر واقعا عالیه من پیش خیلی از دکتر ها رفتم که درمانشون جواب نداد ولی میتونم بگم دکتر نوری کارش حرف نداره قطعا نتیجه میگیرید

  • با ورزش ها و فیزیوتراپی های که دکتر برای من تجویز کردن من هم درد پاهام خیلی بهتر شد هم کمرم دستتون درد نکنه

  • سلام من خیلی تو ناحیه گردن هم احساس درد دارم و این درد به پشت شونم و کتفمم میزنه اصلا نمیتونم سرمو خم کنم ممکنه ارتوروز گردن باشه؟

  • ممنونم از جناب دکتر اسماعیل نوری درمان پدر من پیش شما انجام شد بابت درد مفاصل و زانوهاشون بسیار مچکرم از شما

  • من خیلی خوشحالم که با شما اشنا شدم اقای دکتر شما خیلی با اخلاق هستید و خیلی برخورد خوبی با بیمارهاتون دارید من همسرمو پیش شما اوردم و درمان شد دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *