خار استخوانی یا استئوفیت

یکی از انواع بیماری‌های استخوانی بسیار رایج خار استخوانی یا استئوفیت است که غالبا در افراد مسن شایع بوده و مشکلات حرکتی و التهابات بسیاری را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. جوان‌ترها کم‌تر به این بیماری مبتلا می‌شوند اما در هر صورت دانستن در مورد این بیماری و علائم آن امری بسیار مهم می‌باشد. خار استخوانی از بیماری‌ها رایج دوران پیری است که در اثر از بین رفتن مفاصل ایجاد می‌گردد و سبب بروز مشکلات و اختلالات متعددی خواهد شد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اگر شما هم دوست دارید با این بیماری بیشتر آشنا شوید و علائم آن را بشناسید با ما همراه باشید. در اینجا به معرفی خار استخوانی یا استئوفیت خواهیم پرداخت و به علاوه در خصوص روش تشخیص و نشانه‌‌های آن توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد. در انتها نیز روش درمان آن را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم پس برای مطالعه این مقاله با ما همراه باشید.

خار استخوانی یا استئوفیت چیست؟

خار استخوانی یا استئوفیت، ناشی از رشد بیش از حد استخوان به درون مفاصل است که سبب بروز التهاب و دشواری در حرکت خواهد شد. در سنین پیری و در مواقعی که غضروف‌ها ذره ذره از بین می‌روند، استخوان‌ها برای جبران نبود غضروف بیشتر از قبل رشد کرده و به درون مفاصل حرکت می‌کنند. این امر سبب ایجاد خار استخوان می‌گردد.

این بیماری در سنین پیری امر شایعی است و در سنین جوانی کم‌تر اتفاق می‌افتد. پیک ابتلا به خار استخوان مربوط به شصت سالگی به بالاست و در افرادی رخ می‌دهد که در مفاصل خود دچار فرسودگی و آسیب باشند. در ادامه در خصوص دلایل ابتلا به این بیماری بیشتر توضیح خواهیم داد.

خار استخوانی یا استئوفیت انواع مختلفی دارد که عبارت اند از: برجستگی کارپال، گره‌های هبردن و گره‌های بوچارد که هنگی در ناحیه دست اتفاق می‌افتند و مشکلات بسیاری را به همراه خواهند داشت که همگی در نوع خود بسیار آزاردهنده خواهند بود.

خار استخوانی یا استئوفیت

علت ابتلا به خار استخوانی

همانطور که گفته شد اصلی‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری ایجاد فرسودگی و آسیب به مفاصل است. هنگامی که مفاصل انگشتان و دست در اثر آسیب‌های مکرر و حرکات فرساینده دچار مشکل شوند و غضروف‌های آن‌ها کارایی خود را از دست بدهند، استخوان‌ها از لایه حفاظتی که غضروف برایشان می‌سازد محروم خواهند شد و به همین علت در اثر برخورد مکرر با یکدیگر دچار آسیب و ساییدگی می‌گردند.

استخوان‌ها هنگام جبران این ساییدگی به شکلی نامناسب به درون مفاصل رشد می‌کنند و فضای آن‌ها را اشغال می‌نمایند. این امر به بروز التهاب در نواحی فوق منجر شده و حرکت کردن مفاصل را به امری دشوار بدل خواهد نمود. همچنین ایجاد برجستگی و خمیدگی نیز از دیگر عوارض این امر خواهد بود. به همین خاطر است که این بیماری در سنین کهنسالی به بروز مشکلات متعددی منجر خواهد شد. خار استخوان یا استئوفیت معمولا در دست، زانو، لگن و ستون فقرات ایجاد می‌شود و افرادی که در مفاصل این ناحیه دچار ساییدگی و فرسودگی باشند به احتمال زیاد به این عارضه دچار خواهند شد.

علائم و تشخیص

در بسیاری از موارد خار استخوانی یا استئوفیت تا زمان تصویربرداری پنهان می‌ماند و علامتی از خود نشان نمی‌دهد، اما در بسیاری از موارد نیز علائمی چون درد شدید و تغییر شکل اندا‌م‌ها خواهد داشت که به سرعت فرد را نسبت به تشخیص بیماری و درمان آن حساس خواهد نمود.

علائمی چون بی‌حسی و خواب رفتگی دست و پا می‌توانند از نشانه‌های خار استخوانی در ناحیه ستون فقرات باشد که به تنگی کانال نخاع و ایجاد مشکل برای اعصاب منجر خواهد شد. اگر عارضه فوق به سرعت رفع نشود می‌تواند به آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر منجر گردد. به علاوه این عارضه به ایجاد دشواری در حرکت دادن مفاصل و اندام‌ها نیز منتهی می‌شود. اگر در انوام‌ها خود برآمدگی خاصی مشاهده می‌کنید و احساس می‌کنید دست یا پای شما حالت خمیدگی به خود گرفته است، باید به احتمال ابتلا به استئوفیت بیندیشید. همچنین پارگی تاندون و فشار به آن نیز از دیگر علائم ابتلا به خار استخوانی یا استئوفیت می‌باشد. رایج‌ترین علامت این بیماری درد به ویژه در هنگام حرکت دادن اندام‌هاست.

خار استخوانی یا استئوفیت

درمان خار استخوانی یا استئوفیت

برای درمان خار استخوانی یا استئوفیت درمان‌های متعددی وجود دارد که با توجه به وخامت حال فرد ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. در درجه اول معمولا از درمان‌های خانگی یا داروهای مسکن رایج استفاده می‌شود. در اینجا می‌توانید از پزشک خود بخواهید که برایتان مسکن‌های قوی و داروهای ضدالتهاب مناسب تجویز نماید. سپس داروها را طبق دستورالعمل مصرف نمایید. همچنین استفاده از کمپرس آب سرد نیز می‌تواند درد و التهاب ناحیه مورد نظر را کاهش دهد.

به علاوه فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی نیز در نوع خود بسیار موثر بوده و می‌تواند در بهبود حال شما نقش مهمی داشته باشد. فراموش نکنید که ورزش درمان بسیاری از اختلالات اینچنینی خواهد بود و تأثیر طولانی مدت آن را نمی‌توان انکار کرد.

اما اگر حال بیمار وخیم باشد، به نحوی که تجویز دارو و روش‌هایی چون فیزیوتراپی نتوانند مشکل او را برطرف نمایند، جراحی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای رفع عارضه مورد نظر به حساب آید. البته دقت نمایید که جراحی معمولا به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار می‌گیرد و چندان راهکار محبوبی نیست.

نتیجه‌گیری

خار استخوانی یا استئوفیت یکی از انواع بیماری‌هایی است که در سنین پیری و کهنسالی افراد بسیاری را به خود درگیر می‌نماید. این عارضه در اثر آسیب و فرسودگی غضروف‌ها بروز پیدا می‌کند و به ایجاد اصطکاک میان استخوان‌ها و رشد آن‌ها به شکا ناهنجار و بدفرم منجر می‌گردد. این امر سبب خواهد شد افراد با دردهای استخوانی آزاردهنده و مشکلات حرکتی متعددی دست و پنجه نرم کنند همچنین پارگی تاندون و تنگی کانال نخاعی نیز از نیز عوارض این بیماری خواهد بود.

خار استخوانی علائمی چون بی‌حسی دست و پا، درد شدید، تغییر شکل استخوان، ایجاد برجستگی به روی اندام‌ها، دشواری در حرکت دادن مفاصل و… دارد و درمان آن نیز غالبا با استفاده از روش‌های مختلفی چون دارودرمانی، شیوه‌های خانگی، مسکن، فیزیوتراپی، ورزش درمانی و در انتها جراحی صورت می‌گیرد. اگر شما نیز علائم این بیماری را در خود و یا اطرافیانتان مشاهده می‌کنیدف مراجعه به یک پزشک متخصص می‌تواند بهترین راهکار ممکن باشد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

4 نظر

  • روز بخیر من درمانمو با دکتر شروع کردم خدا حفظشون کنه خیلی زحمت کشیدن خدا خیرشون بده برای درمان من خیلی زحمت کشیدن

  • من مشکل استخوانی داشتم و هیچکس تشخیص نمیداد که علت بیماری من چیه دکتر اسماعیل نوری اولین کسی بود که مشکل منو فهمید و درمان منو شروع کرد

  • سلام دکتر کامنت گزاشتم ازتون تشکر کنم حال من با درمان و تجویز شما خیلی خوب شده دستتون درد نکنه بهترین هستین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *