جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

از جمله روش‌ های قدیمی برای جراحی ستون فقرات می‌توان به جراحی باز اشاره داشت، در این جراحی شخص جراح با ایجاد برش طولانی و باز کردن موضع آناتومی بدن را مشاهده می‌کند تا بتواند به آن دسترسی داشته باشد، با پیشرفت علم بشر و تکنولوژی در سال های اخیر این امکان فراهم شده که بتوان به سادگی بسیاری از عارضه های کمر و گردن را با روش جراحی کم تهاجمی ستون فقرات جایگزین کرده و درمان کنیم.

جراحی های غیر تهاجمی ستون فقرات

در این روش هیچ برش بزرگی در نواحی جراحی غيرتهاجمی ایجاد نشده و آسیبی قابل توجه ای به ستون فقرات و عضلات وارد نمی‌شود. به همین دلیل بیشتر بیماران با روش جراحی غيرتهاجمی درد کمتری را تجربه می‌نمایند و پس از آن نسبت به جراحی قدیمی سریع تر بهبود پیدا می‌کنند.

از جمله رایج ترین جراحی های غیر تهاجمی می‌توان اشاره داشت به دیسککتومی غیر تهاجمی کمر که در این جراحی فتق دیسک پایین کمر با فشار وارد کردن به عصب باعث پا درد شدید و بی‌حسی و حتی ضعف پا می‌شود، به طور کل برداشتن دیسک کمر یا همان عمل دیسککتومی از بهترین راه حل های موجود برای رفع این علائم می‌باشد، می‌توان مراحل دیسککتومی را به این صورت شرح داد:

بعد از دراز کشیدن بیمار بر روی تخت بیمارستان بهترین جرح دیسک کمر در تهران برش کوچکی کمتر از یک اینچ در مرحل دیسک برجسته بیجاد می‌نماید، بعد از این مرحله جراح رترکتور را وارد محل دیسک می‌کند تا بتواند مقداری از استخوان لامینا را خارج کند و بتواند عصب نخاعی و دیسک را به طور واضح ببیند، بعد از این مرحله جراح عصب آن را با دقت زیاد به عقب می‌کشد و بعد از خارج کردن دیسک آسیب دیده ماده پیوند استخوان را با آن جایگزین می‌نمایند.

تکنیک دیسککتومی از کمترین تهاجم برخوردار است و با کمترین آسیب می‌تواند دیسک را درمان کند، همچنین اگر شما از دیسک گردن نیز رنج می‌برید می‌توانید از این روش جراحی استفاده نمایید، در این روش با ایجاد برشی در ناحیه گردن دیسک را درمان می‌کند بنابراین به دیسککتومی غيرتهاجمی معروف می‌باشد.

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

فیوژن غیرتهاجمی کمری

از جمله دیگر روش های کم تهاجمی که کمترین آسیب و بهترین درمان را به فرد ارائه می‌دهد می‌توان به فیوژن کمری کم تهاجمی اشاره کرد،  این روش بسیار استاندارد بوده و از راه پهلو یا شکم انجام می‌پذیرد، فیوژن کمری ترانس فورمینال از جمله روش‌ های رایج و کم تهاجم فیوژن می‌باشد که در این روش جراح با برش در ناحیه پهلو به ستون فقرات شخص نزدیک می‌شود و به همین سبب عصب از دیگر روش ها کمتر حرکت داده می‌شود.

در روش فیوژن غیر تهاجمی بیمار به رو می‌خوابد، سپس جراح در هرکدام قسمت از ستون فقرات شخص یک رترکتور قرار داده و در نتیجه این عمل می‌تواند از اختلال استخوان و رباط های میانی آن جلوگیری نماید،

جراح پس از این مرحله با استفاده از دو رترکتور دیسک و لامینا را برمی‌دارد و سپس پیوند استخوان را در اطراف دیسک قرار داده و با استفاده از پیچ یا میله برای حمایت بیشتر و تثبیت آن جایگذاری می‌کند.

همچنین توجه داشته باشید که در روش به علت نبود دید کامل جراح به دیسک و نزدیک شدن به ستون فقرات از پهلو برای عمل خارج کردن آن به مشکل بر می‌خورد، در نتیجه این عمل سبب می‌شود شخص بیمار پس از عمل دیرتر التیام یابد و استخوان های او از حد معمول کندتر جوش بخورند، در مواردی جراح برای تسریع روند درمان علاوه بر استخوان شخص بیمار از پیوند استخوان اضافه نیز استفاده می‌کند.

مزایای جراحی کم تهاجمی

جراحی کم تهاجمی نسبت به دیگر جراحی ها از تهاجم بسیار کمتری برخوردار است و همچنین مزایای زیادی برای شخص بیمار به دنبال دارد، در روش های جراحی قدیمی بهترین متخصص کمر درد در تهران  برای دیدن ستون فقرات مجبور به ایجاد برشی نسبتا بلند بود که در نتیجه طولانی شدن روند درمان و آسیب زیاد به شخص را به دنبال داشت.

اما در روش کم تهاجمی ستون فقرات جراح می‌تواند با استفاده از وسایل مخصوص به سادگی به ستون فقرات دسترسی پیدا نماید و برش کوتاهی را ایجاد کند، این جراحی از جمله کم تهاجم ترین عمل های ستون فقرات به شمار می‌رود.

از جمله دیگر مزایای جراحی کم تهاجمی ستون فقرات می‌توان به درمان مشکلات ستون فقرات با کمترین آسیب وارده اشاره داشت، در این روش حداقل آسیب به عضلات و دیگر قسمت های سالم ستون وارد می‌شود بنابراین از طرفداران زیادی برخوردار است، در این روش جراح می‌تواند با دیدن محل وجود مشکل در ستون فقرات به درمان آن بپردازد، همچنین از دیگر مزایای این جراحی کم تهاجمی خونریزی کمتر بیمار، کاهش مدت زمان درمان، زخم های کمتر و همچنین درد کمتری اشاره داشت.

این به گونه ای است که در روش جراحی باز با کشیدن عضلات به بافت نرم آن آسیب دارد می‌کردند، بنابراین بیمار درد بیشتری را تجربه می‌کرد و دوران نقاهت او طولانی تر میشد.

جراحی کم تهاجمی ستون فقرات

عوارض جراحی کم تهاجمی

تمامی عمل ها به دنبال رفع ایرادات و افزایش سلامتی بدن عوارضی نیز به دنبال دارد و جراحی کم تهاجمی نیز از این قاعده مستثنی نیست، با این وجود این جراحی نسبت به جراحی باز از عوارض بسیار کمتری برخوردار است.

اگر هر یک از این علائم را مشاهده نمودید سریعا به پزشک خود مراجعه کنید:

عفونت از جمله عوارض جراحی کم تهاجمی می‌باشد، هرچند عفونت به خودی خود سبب مشکل جدی نمی‌شود و به راحتی قابل پیشگیری است، معمولا در قبل و بعد از عمل جراحی از آنتی بیوتیک برای کاهش احتمال وقوع عفونت استفاده می‌کنند.

خونریزی از جمله علائم طبیعی جراحی کم تهاجمی می‌باشد و معمولا مشکلی وارد نمی‌کند، اما شدت این مسعله امری بسیار متفاوت است، اگر خونریزی زیادی را پس از عمل جراحی مشاهده نمودید حتما به پزشک مراجعه کنید.

از جمله عوارض نادر جراحی کم تهاجمی آسیب به عصب ها و رگ در حس جراحی می‌باشد، هرچند احتمال وقوع این امر بسیار پایین است.

و در اخر عوارض نادر و بسیار خطرناک جراحی کم تهاجمی لخته شدن خون در پا می‌باشد، در صورت لخته شدن خون و حرکت آنها به سمت ریه های فرد زندگی شخص بیمار به خطر خواهد افتاد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *