تعویض مفصل زانو

این روزها بسیاری از افراد و به ویژه سالمندان به علت ابتدلا به مشکلات مختلف حرکتی و استخوانی ناچار می‌شوند برای عمل تعویض مفصل زانو اقدام نمایند. این روزها افراد بسیاری از عمل را پذیرفته و برای رهایی از دردها و مشکلات ناشی از بیمایر خود مفصل زانوی خود را تعویض می‌نمایند. اما مشکل اینجاست که برخی از افراد پس از انجام این کار با دردهایی تازه و حتی از نوعی جدید مواجه می‌شوند که بسیار آزاردهنده بوده و سبب می‌شود زندگی عادی آن‌ها تا حدی مختلف گردد.

شاید بسیاری از این افراد از خود بپرسند که علت درد بعد از تعویض مفصل زانو چیست؟ آیا این یک امر طبیعی است یا نیاز به بررسی مجدد پزشک دارد؟ آیا این امر می‌تواند از وجود یک مشکل جدی و تازه خبر دهد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ داده و در مورد درد بعد از تعویض مفصل زانو صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

علت درد بعد از تعویض مفصل زانو

وجود درد بعد از تعویض مفصل زانو در هفته‌های اول امری طبیعی است و نمی‌توان از آن اجتناب کرد. اما این درد باید به تدریج کمتر و کمتر شود. اگر درد شما هنوز و با گذشت زمان ادامه دارد و از شدت آن کاسته نمی‌شود، یعنی برای زانو مشکلی پیش آمده است که شناسایی آن نیاز به بررسی و تشخیص پزشک دارد. اما دلایل درد زانو بعد از تعویض مفصل به شرح زیر می‌باشند.

معمولا ایجاد ضربه به زانو و یا فشار آوردن به آن پس از عمل می‌تواند یکی از شایع‌ترین و اصلی‌ترین دلایل درد باشد. باید بعد از عمل جراحی نسبت به این موضوع بسیار محتاط باشید. به علاوه ایجاد آسیب به عروق، تاندون‌ها و اجزای دیگر اطراف زانو حین یا پس از عمل نیز می‌تواند از دیگر دلایل بروز درد بعد از عمل تعویض زانو باشد. همچنین ممکن است مشکل فوق در اثر شل شدن پروتز نیز بروز پیدا کند که در این صورت باید سریعا برای رفع آن اقدام نمود.

تعویض مفصل زانو

تشخیص علت درد

حال که با برخی دلایل شایع درد بعد از تعویض مفصل زانو آشنا شدیم، لازم است تا راه‌های تشخیص علت این درد را نیز شرح دهیم.

در اینجا ضروری است که هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص خود مراجعه نمایید و علائم خود را به دقت برای او شرح دهید. همچنین به او توضیح دهید که در مدت زمان بعد از عمل چه اتفاقاتی را از سر گذرانده اید. آیا به زانو ضربه‌ای وارد شده است؟ و آیا فشار بیش از حدی به آن اعمال گشته است؟

پزشک با بررسی این علائم تشخیص خود را انجام می‌دهد. به علاوه معمولا برای انجام یک تشخیص دقیق‌تر و بهتر از شما می‌خواهد که تصویربرداری انجام دهید و اینگونه به شکلی واضح وضعیت زانو و پروتز را مشاهده می‌کند و در صورت بروز آسیب فیزیکی آن را شناسایی می‌نماید. به احتمال بسیار زیاد همه چیز در تصویربرداری مشخص می‌شود اما برای ارائه نتایج بهتر آزمایش خون نیز می‌تواند برای فهم وجود عفونت و التهاب کمک کننده باشد.

استفاده از دارو برای کاهش درد بعد از عمل تعویض زانو

هنگامی که علت در بعد از عمل تعویض زانو مشخص شد باید طبق گفته پزشک برای درمان آن اقدام نمایید. اما جدای از درمان عارضه‌های ایجاد شده، بخش عمده فرایند کاهش درد، به روش‌های دارویی اختصاص می‌یابد. به ویژه هنگامی که بخواهید برای کاهش درد ناشی از آن به مصرف مسکن بپردازید. بهتر است از پزشک بخواهید مسکن‌های مورد نیاز شما را تجویز نماید و سپس به میزان لازم از آن‌ها استفاده نمایید.

معمولا پزشکان در این شرایط به تجویز انواع داروهای ضدالتهاب می‌پردازند که نمونه‌های غیراستروئیدی در این میان جایگاه مهمی خواهند داشت. داروهایی چون ناپروکسن، دیکلوفناک و ایبوپروفن از پرکاربردترین داروهایی هستند که برای کاهش التهاب و درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو به کار می‌آیند. البته لازم به ذکر است که نباید در مصرف داروها زیاده‌روی نمایید. اگر گمان می‌کنید مسکن‌های فوق برای شما کافی نیستند، این نکته را پزشک خود مطرح نمایید تا داروهای قوی‌تر و موثرتری را برایتان تجویز نماید.

تعویض مفصل زانو

درمان‌های غیردارویی

علاوه بر مصرف انواع داروهای مسکن و ضدالتهاب می‌توانید با انواع ورزش‌ها و روش‌های فیزیوتراپی به جنگ درد بعد از عمل تعویض مفصل زانو بروید. در اینجا نیز لازم است تا به یک مرکز خوب و معتبر فیزیوتراپی مراجعه کنید و برای درمان خود اقدام نمایید. همچنین می‌توان با انجام انواع درمان‌های ورزشی و تمرین‌های گوناگون، درد زانو را به تدریج کاهش داد و بر آن غلبه کرد. به همین علت است که انجام حرکات کششی، آن هم به صورت صحیح و اصولی درمان بسیاری از مشکلات شما خواهد بود.

البته دقت کنید که پیش از انجام ورزش و حتی فیزیوتراپی باید بدنتان به خوبی آماده باشد. بادی قبل از انجام هر کاری بدنتان را به خوبی گرم نمایید. حرکات نباید به قدری سنگین باشند که به شما آسیب برسانند و همچنین باید تمرین‌های را زیر نظر مربیان کاربلد و باتجربه انجام دهید. تمرین کردن به صورت سرخود و آن هم به شیوه غلط نه تنها فایده‌ای ندارد، بلکه می‌تواند خود آسیب‌های تازه‌ای را به همراه داشته باشد.

نتیجه‌گیری

یکی از عمل‌هایی که این روزها بسیاری از افراد و به ویژه سالمندان ناچار به انجام آن می‌شوند، عمل تعویض مفصل زانو است. در این عمل معمولا یک پروتز جایگزین زانو آن‌ها می‌گردد و به همین علت احتمال بروز چالش‌های جدید بسیار زیادی خواهد بود. یکی از این چالش‌ها ایجاد درد و التهاب پس از انجام عمل است که ممکن است در بدو امر افراد را بسیار نگران سازد. در بعد از عمل تعویض زانو تا حدی طبیعی است. به شرط آنکه به مرور زمان کاهش یابد و از بین برود. در غیر این صورت می‌تواند نشانه یک مشکل باشد. آسیب رسیدن به پروتز، التهاب، ایجاد آسیب به بخش‌های اطراف زانو و… که همگی باید با بررسی پزشک  متخصص زانو تشخیص داده شده و درمان شوند.

درد بعد از تعویض مفصل زانو با روش‌های مختلفی از جمله دارودرمانی و تجویز انواع مسکن‌ها درمان می‌شود. همچنین افراد می‌توانند با فیززیوتراپی و انجام حرکات ورزشی صحیح و مناسب این درد را کاهش داده و آن را به تدریج درمان نمایند.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *