انواع بیماری های زانو

انواع بیماری های زانو و درمان آن

 زانو یک مفصل پیچیده است که مانند یک لولای در عمل می‌کند. و به فرد این امکان را میدهد تا پاهای خود را خم و راست کند و بتواند بنشیند، روی زانوها خم شود، بدود و بپرد. زانو از چهار مولفه استخوان، رباط، تاندون و غضروف تشکیل شده است استخوان فمور که معمولاً به عنوان استخوان ران شناخته می شود در بالای مفصل زانو قرار دارد، استخوان ساق پا یا همان تیبیا در پایین مفصل زانو قرار دارد، کشکک یا کاسه زانو روی قسمت  بین فمور و تیبیا را می پوشاند. غضروف بافتی است که در انتهای  استخوان های مفصل زانو قرار دارد و کمک میکند رباط ها به راحتی روی استخوان ها بلغزند و از استخوان ها در مقابل ضربه محافظت می نماید.آسیبها و صدمات وارد شده بر زانو یکی از علل شایع مشکلات زانو هستند. آسیب های ناگهانی شدید ممکن است بر اثر یک ضربه مستقیم به زانو به وجود آید. ممکن است بر اثر پیچ خوردگی غیر عادی، خم شدن یا افتادن بر روی زانو، مشکلات زانو ایجاد شود. هر یک از آسیب های وارد شده به زانو می‌تواند انواع مشکلات زانو را پدید بیاورند در ادامه مقاله انواع بیماری های زانو و درمان آن را بیان می کنیم.

 

 

زانو

  • روماتیسم مفصلی

 روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید باعث ملتهب کردن مفصل و آسیب به غضروف زانو می شود که می تواند مشکلات متعددی را پدید بیاورد و روی زانو تاثیرات نامطلوبی داشته باشد. سن ابتلا به روماتیسم مفصلی پایین تر از سنین ابتلا به آرتروز می باشد.

انواع بیماری های زانو

  • آرتروز

استئوآرتریت یا آرتروز زانو شایعترین بیما ری زانو هست که در اثر سایش ویا فرسایش غضروف استخوان های زانو ایجاد می شود. این نوع بیماری ماهیت تحلیل شونده  دارد که در آن غضروف مفصل زانو به تدریج تحلیل می‌رود و فرسوده می گردد. در میان افراد سالخورده و میانسال بروز می‌کند.   بهترین متخصص پا درد در تهران استئوآرتریت می‌تواند بر اثر فشار بیش از اندازه روی مفصل و یا صدمات مکرر و اضافه وزن ایجاد شود.

  • شکستگی ها

 هر یک از استخوان های داخلی و اطراف زانو ممکن است شکسته شود. استخوانی که بیشتر در معرض شکستن قرار دارد استخوان کشکک یا کاسه زانو است؛ عواملی همچون ضربات خیلی شدیدی مانند افتادن یا تصادف دلیل بیشتر شکستگی های زانو است. افرادی که مبتلا به پوکی استخوان هستند فقط با برداشتن یک قدم اشتباه یا یک لحظه ممکن است دچار شکستگی زانو شوند.

  • آسیب  به رباط صلیبی یا قدامی

 رباط صلیبی قدامی به صورت موضعی در داخل مفصل زانو قرار دارد و و پایداری و ثبات زانو را تامین میکند. آسیب هایی که به این رباط وارد میشود می تواند به صورت جدی به عمل جراحی نیاز داشته باشد‌. آسیب های وارده رباط صلیبی زانو بر اساس مقیاس از یک تا سه درجه، درجه بندی می شوند. کشیدگی درجه یک آسیب خفیف به رباط صلیبی است در صورتی که در حالت درجه سه رباط پاره می‌شود که می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. افراد ورزشکاری  ورزش هایی مانند فوتبال و فوتبال آمریکایی انجام می دهند  در معرض خطر بیشتری برای پارگی رباط صلیبی قرار دارند

  • در رفتگی زانو

 یکی دیگر از بیماری های زانو دررفتگی زانو است. دررفتگی زانو هنگامی رخ می‌دهد که استخوان های زانو از محل تراز قرارگیری خود خارج شوند. هنگام دررفتگی زانو یک یا چند استخوان از جای خود خارج می شوند مشکلات و  صدمات وارده ای همچون سوانح رانندگی، سقوط و ورزشهای برخوردی می توانند علت دررفتگی زانو باشد‌.

  • بوریست زانو

بوریست  کیسه هایی مملو از مایعی هستند که در اطراف مفاصل زانو قرار می‌گیرند این کیسه ها به تاندون‌ها و رباط‌ها اجازه می‌دهند تا به راحتی بر روی مفصل و استخوان  بلغزند. این کیسه ها بر اثر استفاده بیش از حد یا فشار های مکرر ناشی از زانو زدن، متورم و ملتهب  می شوند‌. این عارضه بوریست نام دارد در بسیاری از موارد بیماری بوریست زانو چندان جدی نیست با درمان های خانگی رفع می شود. اگرچه در برخی از موارد ممکن است به درمان با آنتی بیوتیک یا آسپریشن  که در آن از  یک سوزن برای بیرون کشیدن مایع اضافی از کیسه های بورس مفصل زانو استفاده می شود،  نیاز داشته باشد.

پارگی های مینیسک

هر زمان که از پارگی غضروف زانو صحبت می شود احتمالاً منظور از پارگی غضروف زانو پارگی مینیسک زانو است. مینیسک چیست؟ دو تیغه لاستیک مانند می باشد که بین استخوان ران و استخوان  ساق پا قرار دارند. این آسیب های مینیسک میتوانند در حین فعالیت های ورزشی به طور ناگهانی ایجاد شوند . علاوه بر این در افرادی که در میانسالی و پیری قرار دارند ممکن است به تدریج مینیسک زانوی آن ها پاره شوند. پارگی مینیسک ها بر اثر روند طبیعی پیری ، پارگی تحلیل رونده مینیسک نامیده می شود. گاهی صدای پارگی ناگهانی مینیسک شنیده یا احساس میشود بعد از اولین صدمه در طی چند روز گرفتگی و درد زانو افزایش پیدا می کند‌.

پارگی تاندون زانو

  تاندون پتلار تاندونی است که بیشترین احتمال آسیب را در زانو دارد. در افرادی که فعالیت های ورزشی مکرر و شدید  یا افرادی که در دوره میانسالی و پیری قرار دارند و درگیر فعالیت‌های فیزیکی می باشند پارگی یا کشش تاندون ها غیر طبیعی نیست. ضربه مستقیم ناشی از یک سقوط یا اصابت به زانو ممکن است منجر به پارگی تاندون زانو شود.

  • سندروم زانوی دوندگان

افرادی که مسافت های طولانی را می روند ممکن است به سندروم زانوی دوندگان مبتلا شوند. این مشکل زمانی رخ می دهد که باند ایلیوتیبیال که در قسمت خارجی زانو قرار گرفته است بر روی سطح خارجی مفصل زانو کشیده شود.سندروم زانوی دوندگان با یک سوزش خفیف شروع میشود. این درد می تواند به تدریج افزایش پیدا کند تا حدی که دونده ناچار به متوقف کردن کار خود شود و این درد بهبود یابد.

انواع بیماری های زانو

علل درد زانو چیست؟

 در قسمت فوق که برخی از انواع بیماریهای زانو را معرفی کردیم علائم و علت هر بیماری را هم ذکر کردیم. اما به طور کلی علائم درد زانو را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • ضربه
  • آرتروز زانو
  • صدمه لیگامان صلیبی بویژه قدامی
  • پارگی منیسک
  • شکستگی ها
  • بورسیت های زانو
  • وجود جسم خارجی در داخل زانو
  • دررفتگی استخوان کشکک زانو
  • لنگیدن بیمار ناشی از درد مفصل ران یا درد پا
  • بیماری های التهابی مفصل زانو
  • آرتریت روماتوئید آرتروز
  • نقرس
  • نقرس کاذب
  • آرتریت ها

 مواردی همچون افزایش وزن، کم تحرکی ،تکنیک های غلط ورزشکاری، مشاغلی که به زانو  فشار وارد می کنند، و کسانی که تعداد زیادی پله در محل کار و زندگی خود دارند از جمله ریسک فاکتورهای بیماری های زانو می باشد.

درمان انواع بیماری های زانو

روش های زیادی برای درمان درد زانو وجود دارد که  ادامه مواردی را  بیان میکنیم که به شما کمک می کند تا بتوانید درد زانوی خود را بهبود ببخشید و بهترین حالت را داشته باشید.

  • زیاد استراحت نکنید، استراحت زیاد می تواند باعث ضعیف شدن عضلات شود‌
  • یک برنامه تمرینی برای زانو های خود بیابید و  تمرین کنید پیاده‌روی، شنا ،ایروبیک در آب، دوچرخه سواری ثابت، برای ورزش هایی هستند که باعث تقویت ماهیچه های زانو می شوند.
  • در موارد درد حاد از فرمول  RICE  استفاده کنید یعنی استراحت، یخ ، بانداژ و بالا نگه داشتن زانو به شما کمک می‌کند که درد آرتروز  زانو و در شدید و حاد  را بهتر شود
  • از وزن خود غافل نشوید، اگر اضافه وزن دارید کاهش وزن باعث کاهش فشار روی زانو میشود
  • در استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر خجالت نکشید؛ اگر شما به درد زانو مبتلا هستید با استفاده از عصا و واکر  می توانید  فشار را از روی زانو های خود  بردارید.

پزشکان برای افرادی که درد زانوی  آنها شدید است و با  روش های گفته شده در فوق بهبود پیدا نمیکند انواع داروها و مسکن ها را تجویز می‌کنند تا بتواند درد زانو را بهبود ببخشد.

یکی از درمان های ایمن و موثردر درد و آرتروز زانو تزریقات داخل مفصل زانو هست در این مورد مواد مختلفی مانند استروئید یا کورتون ، ژل ، پلاکت ،ارتوکین تراپی ، ازن و… داخل مفصل زانو توسط  متخصص زانو در تهران  تزریق می شود.

 عمل جراحی نیز یکی دیگر از روش هایی است که برای درمان انواع بیماری های زانو هست و درمواردی  که روش های دیگر جواب نمی‌دهند مورد استفاده قرار می گیرد‌.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *