متخصص استخوان و مفاصل پا در تهران

 جراحی مفاصل

همانطور که از نامش پیداست، جراحی مفصل شاخه ای از جراحی است که هدف آن درمان بیماری های مفصلی با استفاده از روش های جراحی است. جراح مفاصل تنها در زمینه بیماری های مفصلی فعالیت نمی کند و دامنه فعالیت او شامل بیماری های سایر قسمت های بدن مانند استخوان، تاندون و اعصاب نیز می شود. هر قسمتی از اعضای متحرک بدن انسان (به جز پوست) که دچار بیماری یا آسیب شود در حیطه کاری متخصص جراحی مفصل قرار می گیرد. به دلیل اهمیت استخوان ها و مفاصل در ساختار بدن، جراح مفصل را جراح استخوان و مفاصل یا متخصص جراحی استخوان و مفاصل نیز می نامند. در زبان انگلیسی به جراح استخوان و مفاصل Orthopedic surgeon و جراحی استخوان و مفصل Orthopedics می گویند. متخصص استخوان و مفاصل پا نه تنها بر روی بیماری ها و جراحات عضوی جراحی می کند، بلکه مسئول تشخیص علت مشکلات اندام نیز می باشد.

پزشک ارتوپد کیست؟

پزشک ارتوپد آسیب های سیستم اسکلتی عضلانی را درمان می کند. سیستم اسکلتی عضلانی شامل استخوان ها، ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها، مفاصل و اعصاب است. این شاخه از پزشکی برای اولین بار برای درمان کودکان مبتلا به بیماری های فلج کننده و ناتوان کننده ایجاد شد. نام ارتوپدی نیز ریشه یونانی دارد و به همین موضوع اشاره دارد. در زبان یونانی «اورتو» به معنای راست و «پایس» به معنای فرزندان است. اما امروزه متخصصان ارتوپدی به درمان آرتروز زانو و سایر بیماری های پا همه بیماران در هر سنی می پردازند و تنها در درمان کودکان تخصص ندارند.

اگر در طول زندگی خود از درد مفاصل یا آسیب جدی به سیستم اسکلتی عضلانی خود رنج برده اید، احتمالاً به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کرده اید. پزشک ارتوپد مهارت بالایی در تشخیص و درمان تخصصی دارد و بیماری های مربوط به این بافت ها را درمان می کند.

متخصص استخوان و مفاصل پا در تهرانارتوپدی چیست؟

همانطور که گفتیم پزشک ارتوپد بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی را درمان می کند. ارتوپدی شاخه ای از پزشکی است که متخصص داخلی می تواند با ادامه تحصیل در سطح فوق تخصصی به آن دست یابد. این شاخه از پزشکی بر روی سیستم اسکلتی عضلانی تمرکز دارد.

در مراکز تخصصی، بهترین متخصص پا درد در تهران  ممکن است به عنوان بخشی از تیم درمان ارتوپدی فعالیت کند. این تیم شامل متخصصان ارتوپدی، دستیاران پزشک، پرستاران، متخصصان کار و فیزیوتراپی و مربیان ورزشی است.

دلایل مراجعه به متخصص استخوان و مفاصل پا

برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها مراجعه به پزشک ارتوپد ضروری است. اغلب هنگامی که فردی در تصادف یا هر رویداد دیگری آسیب می بیند، نیاز به مراجعه به متخصص استخوان و مفاصل پا وجود دارد. گاهی اوقات این تخصص برای مدیریت و کنترل بیماری های مزمن مانند کمردرد یا آرتریت مورد نیاز است.

حتی اگر فردی هستید که فعالیت بدنی زیادی ندارید، ممکن است در فعالیت های روزانه خود دچار فرسودگی و ساییدگی شوید. زمانی که به مدت طولانی پشت کامپیوتر هستید، بدون استراحت کار می کنید، روزانه حرکات تکراری انجام می دهید یا در وضعیت نامناسب کار می کنید، به سیستم اسکلتی عضلانی خود آسیب می رسانید و اگر آسیب شدید باشد باید به ارتوپد مراجعه کنید.

وظیفه ارتوپد چیست؟

متخصصان ارتوپدی باید انواع مشکلات ناشی از آسیب به سیستم اسکلتی عضلانی را تشخیص داده و درمان کنند. وظیفه اصلی این متخصص به شرح زیر است. مدیریت درد: برخی آسیب ها و بیماری ها باعث ایجاد درد در سیستم اسکلتی عضلانی می شوند. پزشک ارتوپد درمان هایی را برای از بین بردن درد ارائه می دهد.

بهبود دامنه حرکتی: درد و تورم مفاصل می تواند دامنه حرکتی را محدود کرده و در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد کند. در این شرایط متخصص با روش هایی مانند فیزیوتراپی دامنه حرکتی را بهبود می بخشد. گاهی برای حل این مشکل نیاز به جراحی است.

درمان صدمات: آسیب هایی مانند شکستگی استخوان، دررفتگی یا پارگی تاندون توسط متخصصین ارتوپد درمان می شود.

همانطور که گفتیم متخصصان ارتوپدی می توانند بسیاری از بیماری ها و آسیب های مربوط به استخوان ها، عضلات، تاندون ها، رباط ها و مفاصل را درمان کنند. در ادامه تعدادی از مهم ترین بیماری هایی که توسط پزشکان ارتوپد تشخیص و درمان می شوند را معرفی می کنیم.

متخصص استخوان و مفاصل پا در تهرانرگ به رگ شدن مفصل

کشش و پارگی بیش از حد رباط ها را رگ به رگ شدن یا رگ به رگ شدن می گویند. شایع ترین ناحیه پیچ خوردگی، پیچ خوردگی مچ پا است. در صورت رگ به رگ شدن مفاصل علائمی مانند کبودی، درد اطراف مفصل، تورم و محدودیت حرکت ممکن است بروز کند.

فشار عضلانی

هنگامی که یک عضله بیش از حد کشیده می شود یا پاره می شود، فرد دچار کشیدگی یا کشیدگی عضله می شود. مواردی مانند خستگی، استفاده بیش از حد از ماهیچه ها یا استفاده نادرست از عضلات باعث این مشکل می شود. هر ماهیچه ای در بدن ممکن است کشیده یا پاره شود. اما معمولا این عارضه در پشت، شانه، گردن و همسترینگ (عضله پشت ران) مشاهده می شود.

فشار وارد شده به عضله باعث درد می شود و حرکت آن گروه عضلانی را محدود می کند. اگر کشش خفیف تا متوسط ​​باشد، نیازی به مراجعه به متخصص نیست و با درمان های خانگی مانند کمپرس یخ، گرما یا داروهای ضدالتهاب می توان مشکل را در خانه حل کرد. اما گاهی به دلایلی مانند ورزش های سنگین، کشش عضلانی بسیار شدید است و حتما باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. کشیدگی عضلانی معمولاً با علائمی مانند شروع ناگهانی درد، محدودیت حرکت، کبودی، تورم، اسپاسم عضلانی، سفتی و ضعف همراه است.

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان می تواند از یک ترک نازک تا یک شکستگی بسیار شدید متغیر باشد. استخوان ممکن است به صورت طولی، متقاطع یا در چندین مکان شکسته شود. معمولاً در تصادفات و صدمات شدید که فشار بیشتری بر استخوان وارد می کند، می شکند. در بیشتر موارد، شکستگی با درد شدید همراه است. گاهی اوقات حرکت باعث تشدید درد می شود. برخی از افراد ممکن است از درد غش کنند یا احساس سرگیجه کنند. در صورت مشاهده تورم و کبودی همراه با درد شدید در ناحیه آسیب دیده، احتمال شکستگی استخوان وجود دارد و باید برای تشخیص دقیق و تصویربرداری به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *