لغزندگی مهره کمر

لغزندگی مهره کمر یکی از عارضه های ستون فقرات است که سر خوردن رو به جلو یا عقب یک مهره نسبت به مهره بعدی گفته می شود.لغزندگی مهره ها در ناحیه کمر بالاترین درصد شیوع را دارد و هم چنین احتمالا سر خوردن مهره های پشتی و مهره های گردن هم وجود دارد.

مهره های ستون فقرات یک ساختار پایدار و با ثباتی هستند بعضی اوقات در خانم های پنجاه سال به بالا به دلیل یک سری تغییرات هورمونی پایداری ستون فقرات از بین می رود که باعث می شود یک مهره ی کمر به روی مهره ی زیرین خود بلغزد و به جلو رود که باعث فشار روی اعصاب و در نهایت کمر درد شدید و پا درد شدید می شود.

علائم لغزندگی مهره کمر

بیشتر مواقع لغزندگی مهره ها با هیچ علائمی همراه نیست فقط بیمار زمانی متوجه می شود که در عکس رادیولوژی متوجه سرخوردگی مهره شده باشد.

  • درد پایین کمر
  • بیشتر شدن گودی کمر
  • درد و ضعف در یک یا هر دو پا و ران پا
  • کم توانایی بیمار بر کنترل کردن عملکرد روده و مثانه
  • گرفتگی و انقباض عضلات
  • لغزندگی شدید مهره ها باعث می شود بیمار در ایستادن و راه رفتن دچار مشکل شود و ممکن اردک گونه راه رود.
  • سوزش بخشی از پا و ساق پا و خواب رفتگی

عامل لغزندگی مهره ها

عوامل زیادی باعث می شود که شما دچار لغزندگی مهره کمر شوید. این نوع بیماری بیشتر در افراد سالمند ایجاد می‌شود.حتی برخی از کودکان زیر پنج سال به دلیل مشکلات مادر زادی حدودا پنج الی شش درصد مردان و دو الی سه درصد زنان دچار این بیماری می شوند.افراد ورزشکار نیز بیشتر دچار این بیماری در ناحیه کمر می شوند.

لغزندگی مهره کمر

انواع مختلف لغزندگی مهره کمر

  • لغزندگی مهره کمر از نوع دیس پلاستیک

برخی از کودکان به دلیل مشکلات مادرزايی دچار لغزندگی مهره کمر از نوع دیس پلاستیک می شوند.که به دلیل وجود نقص فاست در نوزادان ایجاد می‌شود.

  • لغزندگی مهره کمر از نوع ایستمیک

ممکن است مهره های کمر شما که بین مفصلی نام دارند دچار مشکل شوند.که در این صورت باعث می‌شود کمر شخص دچار لغزندگی ایستمیک شود. شخص با مراجعه به بهترین جراح دیسک کمر در تهران می تواند از درمان دارویی شروع کند.

  • لغزندگی مهره کمر از نوع دژنراتیو

اگر شما دچار بیماری آرتریت شده باشید به احتمال زیاد این مشکل برای شما ایجاد می شود چون مهره ها توانایی خود را برای حفظ همترازی از دست می‌دهند و باعث لغزندگی مهره ها از نوع دژنراتیو می شود.

  • لغزندگی مهره کمر از نوع پاتولوژیک

وقتی شما دچار ضعف شدید استخوان باشید باعث می‌شود مشکلات زیادی بر روی مهره های کمر و استخوان ها ایجاد شود.

راه های تشخیص مشکل لغزندگی مهره های کمر

تشخیص این بیماری به راحتی امکان پذیر است پس روش هایی برای تشخیص این بیماری می توان در نظر گرفت

  • معاینه فیزیکی: برخی افراد که دچار این بیماری هستند برای حرکت دادن پای خود دچار مشکل می شوند پس معاینه فیزیکی توسط بهترین متخصص ستون فقرات در تهران برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند.
  • عکس برداری با اشعه ایکس: در قسمت پایینی ستون فقرات عکس برداری انجام می شود.
  • انجام سی تی اسکن: در صورت مشاهده هرگونه جابجایی مهره با انجام سی تی اسکن می توان بطور قطعی تشخیص داد.

روش درمان لغزندگی مهره های کمر

مراحل درمان این بیماری متفاوت است و در مرحله اول برای جراحی اقدام نمی شود.

  • استفاده از دارو

برخی از داروها تزریقات داخل مفصلی برای رفع التهاب و دردهای مهره ها مناسب است که ممکن است بدلیل درد زیاد برخی داروها تزریقی باشند که دارو را در ناحیه نخاع برای کنترل درد تزریق می کنند.

لغزندگی مهره کمر

  • فیزیوتراپی

امروزه دستگاه های جدید و روش های ماساژ باعث شده افراد برای دردهای مفصلی ابتدا به متخصص کمر درد در تهران و سپس به فیزیوتراپی مراجعه کنند.

گرما درمانی ،سرما درمانی،کمک زیادی برای کنترل درد کمر بسیار مناسب است.

  • کمر بندهای طبی

باتوجه به شرایط بیماری کمربندهایی تهیه شده که می تواند به حفظ تعادل کمر و مهره ها کمک زیادی به شما کند این نوع کمربند باعث می شود کمر و عضلات شما را محکم حفظ کند و باعث تقویت آن شود.

  • ماساژ دادن

این روش برای رفع مشکلات و تنش های ایجاد شده بدن استفاده می شود.

  • روش مدرن بیوفیدبک

در این روش یک دستگاه روی بدن متصل می شود و تمام داده های بدن را دریافت می کند. وقتی اطلاعات بدن توسط پردازنده ها دریافت شد با ایجاد تغییرات تمام اطلاعات به بدن فرد باز گردانده می شود. در این روش بیمار می تواند  راه کنترل کردن واکنش های انجام شده بدن خود را در برابر عوامل بیرونی و خارجی یاد بگیرد.

  • استفاده از کرست

کرست نوعی کمربند جدید است از پارچه های نرم درست شده است و دارای بندهایی از جلو و یا پشت می باشد که به نگهداری آن کمک می کند.

  • عامل های خطر

یکی از عامل های خطر لغزندگی مهره ها سابقه خانوادگی و نقص مادر زادی در استخوان ستون فقرات است.

آسیب دیدگی مکرر و کشش شدید مهره های کمر یکی دیگر از عامل های خطر لغزش مهره ها محسوب می شود. مثلا در ورزشکاران که وزنه برداری یا ژیمناستیک و یا فوتبال انجام میدهند. فشار روی مهره ها را افزایش می دهد و به این ترتیب خطر سر خوردن مهره ها بیشتر می شود.

درجه های مختلف بیماری چگونه تشخیص داده می شود؟

نشانه های لغزندگی مهره های کمر معمولا بیمار از کمر درد همراه با  پا درد های متناوب شکایت دارد.لغزندگی مهره های کمر درجه بندی دارد:

درجه یک : لغزش مهره ها تا ۲۵ درصد

درجه دو : لغزش مهره ها بین ۲۵ الی ۵۰ درصد

درجه سه: لغزش مهره ها بین ۵۰ الی ۷۵ درصد

درجه چهار: لغزش مهره ها بین ۷۵ الی ۱۰۰ درصد

درجه پنجم: مهره ها کامل از روی مهرهای مجاور پایین افتاده است.در این صورت بیمار ممکن است از شدت درد ،بی حسی ،گز گز یا ضعف پا شکایت داشته باشد باید حتما بررسی های بیشتری انجام شود که ممکن است دچار تنگی کانال نخاعی یا تنگ شدن فضای قرار گیری ریشه های عصب پا شده باشد که در این صورت بیمار باید حتما به عمل جراحی اقدام کند .

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *