لغزش دیسک ستون فقرات

یکی از مشکلات رایجی که بعضی افراد با آن درگیر هستند، لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات است، که به دلایل زیادی رخ می دهد. این بیماری در اثر علل مختلف در  ستون فقرات رخ داده، و نیاز به یک درمان جدی دارد. بهتر است ابتدا راجع به این عارضه اطلاعات کاملی را به دست آورید، تا بتوانید یک روش درمانی عالی را انتخاب کنید.

لغزش مهره ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیس چیست؟

لغزش مهره ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیس در واقع به معنای ایجاد لغزش در مهره های کمر است که نسبت به مهره های زیر ایجاد می شود. در نتیجه باعث از بین رفتن جزء یا کلی از هم تراز بودن بدنه های مهره مجاور می شود. بیماری لغزش مهره کمر می تواند در برخی از موارد به صورت مادرزادی رخ دهد که فرآیندهای پاتولوژیک در آن دارای ماهیت متفاوت می باشند. بهتر است بدانید که بروز این بیماری در افراد بالای 40 سال رایج تر است، و پوکی استخوان و یائسگی در زنان می توانند به روی تشدید این بیماری تاثیر گذار باشند.

در این زمان بهتر است که در صورت مشخص شدن علائم، هر چه سریع تر به بهترین متخصص ستون فقرات در تهران  مراجعه کنید تا وی با تشخیص درست، روش های درمانی را در پیش بگیرد. این بیماری، یک بیماری ستون فقرات به حساب می آید، که باعث کمر درد نیز می شود. پس زمانی که یکی از مهره های ستون فقرات از محل خود به روی مهره دیگر لغزش پیدا می کند، این بیماری رخ می دهد. درمان ها غیر جراحی در بیشتر موارد می توانند باعث از بین رفتن درد و بهبود بیماری شوند.

انواع لغزش مهره ستون فقرات یا اسپوندیلولیستزیس

بیماری ستون فقرات لغزش مهره  انواع مختلفی دارد، که به شرح زیر می باشند:

  • اسپوندیلولیستزیس بعد از جراحی که باعث به وجود آمدن این لغزش می شود.
  • اسپوندیلولیستزیس مادرزادی یا دیسپلازی که باعث می شود ستون فقرات کودک قبل از تولد تشکیل نشده و مهره های نامرتب در کمر خود داشته باشد که در معرض لغزش هستند.
  • اسپوندیلولیستزیس استخوانی که در نتیجه بروز اسپوندیلولیز بروز پیدا می کند. ترک یا شکستگی در مهره های کمر باعث بارز شدن آن می شود.
  • اسپوندیلولیستزیس دژنراتیو که یک بیماری رایج در افرادی است که سن آن ها افزایش پیدا کرده است.
  • اسپوندیلولیستزیس تروماتیک یا ضربه ای که در زمانی رخ می دهد که مهره ها با آسیب روبرو شده باشند.
  • اسپوندیلولیستزیس پاتولوژیک که در زمانی بروز پیدا می کند که بیماری همچون پوکی استخوان یا تومور رخ داده باشد.

هر یک از بیماری های ذکر شده از مهم ترین علل لغزش یا سرخوردگی ستون فقرات هستند که دلیل بروز هر یک از آن ها کاملا متفاوت است.

لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات

علائم لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات

زمانی که یک فرد با بیماری لغزش در ستون فقرات مواجه می شود، با علائم گوناگونی روبرو خواهد شد، که در صورت بروز این  علائم باید به پزشک مراجعه کند. این علائم به شرح زیر می باشند:

  • کمردرد
  • سفتی مفاصل
  • اسپاسم عضلانی
  • درد در ناحیه دنبالچه
  • سیاتیک
  • درد در پاها
  • پارستزی
  • علامت لرمیت
  • درد شکم
  • تنگی مهره
  • سفتی عضلات پشت و گردن
  • درد در زمان مقاربت جنسی

تشخیص لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات به چه صورت است؟

زمانی که به متخصص کمر درد در تهران مراجعه می کنید، پزشک به وسیله روش های تشخصی سعی براین دارد تا به تشخیص نوع بیماری بپردازد و راه درمانی آن را پیدا کند. بنابراین از جمله مهمترین این روش های درمانی معاینه فیزیکی است. در آن پزشک با معاینه بیمار سعی می کند تا تشخیص دهد که بیمار درگیر چه علائمی است، و به چک کردن سابقه خانوادگی بیمار نیز می پردازد. همچنین تمام ویژگی های علائم را بررسی می کند. در صورت تشخیص حاد یا مزمن بودن این بیماری از سایر روش ها نیز استفاده می کند.

رادیوگرافی از ستون فقرات ، ام آر آی، سی تی اسکن  و الکترومیوگرافی یا نوار عصب و عضله از دیگر روش های تشخیص این بیماری می باشند. پس از اینکه زمانی که پزشک متوجه میزان درد و نوع بیماری شد، روش های درمان را برای آن مشخص کرده و به بیمار توصیه می کند. به این صورت می توانید در مدت زمان کم بهبود پیدا کنید. تنها لازم است در صورت بروز علائم هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

درمان لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات

از جمله مهمترین روش های درمانی که برای این بیماری توصیه می شوند، شامل موارد ذکر شده در زیر هستند:

 درمان های خانگی

از جمله مهمترین درمانی های خانگی برای اسپوندیلولیستزیس به شرح زیر هستند:

  • استراحت  در شرایط حاد و مزمن
  • ماساژ درمانی که بهتر است به متخصصین ماساژ  مراجعه کنید.
  • استفاده از کیسه آب گرم

لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات

فیزیوتراپی و توانبخشی

مراجعه به مراکز فیزیوتراپی و توانبخشی به منظور افزایش قدرت و بهبود و تسکین درد مطابق تجویز پشک متخصص

ورزش درمانی

استفاده از ورزش درمانی و حرکات و تمرینات ورزشی  که به وسیله پزشک به شما توصیه شده باشد، می تواند در بهبود وضعیت بیماری موثر باشد. این تمرینات می توانند شامل ورزش های هوازی و عملکردی نیز باشد.

دارو درمانی

استفاده از داروهای  ضد التهاب و مسکن از دیگر روش ها می باشند که پزشک تجویز می کند. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی شامل دیکلوفناک، ناپروکسن، ایبوپروفن، پاراستامول و .. می باشند. البته بهتر است بدانید که در صورت جدی بودن بیماری، دارو درمانی و درمان های خانگی تاثیری ندارند و پزشک متخصص روش دیگری را توصیه می کند.

جراحی

زمانی که بهترین جراح مهره کمردر تهران  علی رغم استفاده از روش های دیگر بیمار همچنان از درد رنج می برد، جراحی را توصیه می کند، که این روش زمانی توصیه می شود که علائم بیماری تا 6 ماه ادامه دار باشند. همچنین زمانی که درد بدتر شده و کنترل آن دشوار باشد، نقص های عصبی رخ دهد، و راه رفتن دشوار باشد، جراحی بهترین روش درمان است.

ورزش های لغزش یا سرخورگی مهره

px;”>ویدئو ورزش های دکتر نوری برای لغزش یا سرخوردگی مهره ستون فقرات را با کلیک بر روی تصویر زیر مشاهده نموده و انجام دهید. ورزش های سرخوردگی مهره

کلام آخر

حاد شدن بیماری اسپوندیلولیستزیس  باعث می شود تا کیفیت زندگی بیمار کاهش پیدا کند. بنابراین در صورت بروز علائم بهتر است به پزشک متخصص مر اجعه کرده و روش های درمانی را پیش بگیرید. به این صورت هر چه سریع تر می توانید بهبود پیدا کرده و به فعالیت های روزمره خود بازگردید. لغزش مهره ستون فقرات بیماری مهمی است که نباید آن را نادیده بگیرید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *