علت و درمان درد مچ پا

مچ پا دارای مفصل لولایی است،قسمتی از که پاشنه پا و ساق پا به یکدیگر می‌رسند. مچ پا دارای سه استخوان به نام درشت نی و نازک نی و تالوس است  و توسط شبکه ای از رباطها و تاندونها احاطه شده است. زمانی که فشار زیاد از حد متوسط به پا وارد می شود باعث آسیب دیدگی و جراحت و پا می گردد. گاهی اوقات حتی جزئی ترین جراحات هم می تواند باعث ایجاد درد مچ پا شود.در ادامه مطلب درباره علت و درمان درد مچ پا با فیزیوتراپی و ورزش بیشتر توضیح خواهیم داد.

در برخی از موارد دردمچ پا نیاز به رسیدگی سریع دارد، به همین دلیل هم به محض اینکه درد مچ پا با علائمی همچون ورم، کبودی و عدم توانایی در راه رفتن همراه باشد باید به متخصص استخوان و مفاصل پا در تهران مراجعه نمایید تا اقدامات لازم برای درمان هر چه سریعتر انجام بگیرد. درد مچ پا به علت‌های مختلفی بروز می‌کند، معمولاً دلیل رایج ایجاد درد در مچ پا  شکستگی یا پیچ خوردگی مچ پا می باشد که با تورم و کبودی همراه است.

در صورت بروز هر آسیب مانند پیچ خوردن پا  که باعث ایجاد درد می‌شود باید به پزشک  مراجعه کنید. زیرا ممکن است به مرور زمان درد تشدید شود.ممکن است درد خفیف باشد که تنها هنگام بلند کردن جسم سنگین و یا  راه رفتن  احساس درد کنید. درد درد مچ پا می تواند نشانه ای از عفونت و یا بیماری خاصی باشد؛ افرادی که در اثر ورزش و فعالیت و تمرین نامناسب دچار پارگی تاندون مچ پا می شوند نیز احساس درد زیادی در مچ پای خود احساس می‌کنند. ما در ادامه ی مقاله در مورد علت درد مچ پا و روش های درمانی مختلف درمان درد مچ پا صحبت می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

علت و درمان درد مچ پا

 تشخیص درد مچ پا 

اگر در مچ پای خود احساس درد می کنید باید برای تشخیص درست به  پزشک متخصص مراجعه نمایید پزشک از طریق انجام آزمایش های فیزیکی بر روی مچ پای شما و بررسی فعالیت ها و سوابق پزشکی شما علت عارضه را بررسی می کند، پس از آن علائم بیماری را رصد می کند.  تمامی علائم  و آنچه که درمورد عارضه ی ایجاد شده می دانید  را به طور کامل برای پزشک بیان کنید. اگر اطلاعات لازم را در اختیار پزشک قرار ندهید پزشک نمی تواند علت بیماری را تشخیص دهد. آزمون‌های تشخیصی اشعه ایکس نیز ممکن است مشکلات را به طور کامل نشان ندهند. لذا پزشک شما از روش‌های مختلفی برای تشخیص علت درد مچ پای شما استفاده میکند. روش هایی همچون MRI، سی تی اسکن و یا کشیدن مایع سینوویال برای تشخیص علت درد مچ پا مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های درمان مچ پا

 روش‌های مختلفی برای درمان  درد مچ پا مورد استفاده قرار می گیرد. درمانی که برای درمان مچ پا استفاده میشود بر اساس علت درد ایجاد شده متفاوت میباشد در اغلب موارد به شما توصیه می کنند که  از روش RICE استفاده کنید، این روش شامل چهار مولفه استراحت، قرار دادن یخ، باندپیچی و بالا قرار دادن مچ پا می باشد.  پزشک NSAIDS یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی همچنین ایبوپروفن استفاده می کند که به کاهش درد کمک می کند.

اگر که درد شما شدیدتر شد پزشک ممکن است داخل مفصل شما داروی مسکن یا کورتیزون وارد  کند و یا انجام تمرینات فیزیوتراپی  را برای شما تجویز  نماید. چنانچه تمامی اقدامات بدون نتیجه باشد و درد شما بهبود نیابد ممکن است انجام عمل  جراحی ضروری باشد. بهبودی و رفع درد مچ پا در برخی مواقع ممکن است چند ماه طول می کشد به طور معمول طول مدت بهبودی به شدت و علت درد مچ پا بستگی دارد.

بنابراین تشخیص درست برای درمان درد مچ پا ضروری می باشد، به همین جهت است که توصیه می شود چنانچه نتوانستید علت ایجاد درد مچ پای خود را تشخیص دهید حتما به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران مراجعه کنید. در ادامه روش های مختلف درمان درد مچ پا را به تفصیل شرح میدهیم.

 استراحت

 اولین نوع درمان برای اکثر مشکلاتی که باعث ایجاد درد در مچ پا می شوند استراحت  می باشد تا التهاب ایجاد شده کاهش یابد. معمولاً استراحت تنها برای تسکین درد مچ پا کافی است و درمان را شامل نمی شود. حتی  اگر علائم و شدت درد زیاد باشد استراحت  مفید خواهد بود.

 استفاده از کمپرس سرد و گرم

 استفاده از کمپرس سرد و گرم یکی از رایج ترین روش ها برای درمان درد مچ پا می باشد. اصلاح و تغییر کفش ها، تیکه ها و بریس ها با توجه به نوع و علت عارضه ی ایجاد شده مفید خواهد بود .

فیزیوتراپی

یکی از روش‌های مهم درمانی برای اکثر مشکلات ارتوپدی همچون درد مچ پا فیزیوتراپی است. متخصص فیزیوتراپی از روش های مختلف درمانی برای افزایش قدرت، افزایش تحرک محل آسیب و بازگشت توانایی بیمار استفاده می کند.

داروهای ضد التهابی

 داروهای غیر استروئیدی از داروهای تجویزی معمول برای بیمارانی هستند که با مشکلاتی همچون التهاب مفصل و تاندونیت به درد مچ پا مبتلا شده اند.

 تزریق کورتون

کورتیزون یک داروی بسیار قوی می باشد که برای رفع التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. بزرگترین مشکل افراد مبتلا به سردرد متوالی انتخاب می باشد می تواند در مورد عوارض  احتمالی کورتیزون برای درد مچ پا  با پزشک خود مشورت کنید.

 جراحی آرتروسکوپی

 جراحی آرتروسکوپی یکی از روش های درمانی برای انواع خاصی از درد مچ پا می‌باشود که معمولاً زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روش های درمانی دیگر پاسخگو نباشند. آرتروسکوپی فرایندی است که در طی آن یک دوربین کوچک وارد مفصل می شود سپس از طریق برش های کوچک دیگر ابزار  جراحی وارده به مفصل شده تا مفصل را ترمیم کرده و یا  قسمت آسیب  دیده را خارج نماید.

علت و درمان درد مچ پا

درمان در مچ پا با حرکات ورزشی

در ادامه مقام نمونه از حرکات اصلاحی که برای درمان و کاهش درد مچ پا مفید می باشد را معرفی میکنیم اما قبل از معرفی این حرکات ذکر این نکته ضروری است که انجام این حرکات به نوع عارضه  بستگی دارد لذا به  همه افراد توصیه می‌شود حتما تحت نظر یک متخصص ورزش درمانی را انجام دهند.

  • کشیدن دایره با مچ پا

 برای کشیدن دایره با مچ پا ابتدا مچ پا را به آرامی به سمت چپ و راست بچرخانید سعی کنید با هر پا ۱۰ دایره در جهت بکشید. اگر میخوای با پا حروف الفبا را وصل کنید از دو سمت این حرکت را انجام دهید.

  • کشش تاندون آشیل

 نزدیک یک دیوار  بایستید و دستان خود را تا سطح چشم بالا بیاورید پس از آن پای چپ تا یک قدم عقب تر از پای راست قرار دهید پاشنه پای چپ را روی زمین بگذارید و زانوی راست را تا جایی خم کنید که کششی در پای خود احساس نمایید.

  • کشش با حوله

 برای انجام این حرکت روی زمین بنشینید و پاهای خود را به سمت جلو دراز کنید یک حوله را دور انگشتان هر دو پای خود بپیچید، حوله را به آرامی به سمت عقب بکشید تا در انتهای نقطه کف پا و پایین پشت ساق ها کششی را احساس نمایید،پاها را به مدت ۳۰ ثانیه در این حالت نگهداری این  حرکت را سه بار تکرار کنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *