صدا دادن زانو دلایل و درمان آن

صدا دادن زانو که کریپتوس هم نامیده می‌شود در بسیاری از افراد در سنین سالخوردگی شنیده می‌شود و باعث نگرانی های زیادی می شود ما در این مقاله در مورد دلایل و عوامل صدا دادن زانو و راه های درمان آن صحبت می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 صدا دادن زانو چگونه ایجاد می شود؟

در مورد ایجاد صدا و تق و تق در زانو ابتدا باید ساختار زانو را بشناسیم و بدانیم  که اطراف مفاصل زانو گاز وجود دارد این گاز باعث تولید حباب های ریزی در مایع مفصلی می شود، زمانی که شما زانوی خود را خم و راست می کنید و حرکت می دهید برخی از این حباب های گاز می تواند باعث ایجاد صدای شبیه تق و تق می شوند. اگر چنین صدایی را در زانوی خود شنیدید و همراه با آن علامت دیگری وجود نداشت نیازی به مراجعه به پزشک و معاینه تخصصی وجود ندارد،نگران نباشید. ولی اگر این صدا علائمی مانند درد، تورم یا خالی کردن زانو را به همراه داشت حتما به متخصص زانو در تهران مراجعه نمایید. در ادامه عوامل علائمی را معرفی می‌کنیم که با مشاهده این علائم پس از صدا دادن زانو نیاز است که به دنبال معاینه تخصصی باشید.

صدا دادن زانو دلایل و درمان آن

نرمی غضروف کشکک زانو

  • مالشی کندرومالشی پاتلا: در نتیجه استفاده بیش از حد  آسیب به زانو ایجاد می شود. آسیب دیدگی غضروف و کشکک کاسه زانو باعث نرم شدن یا فرسایش غضروف زانو می شود. در نتیجه به غضروف پوشاننده سطح زیرین استخوان کشکک زانو آسیب وارد می‌شود. اگر شما به نرمی کشکک زانو مبتلا هستید ممکن است صدایی را در زانوی خود احساس کنید، صدای زانو به دلیل آسیب های وارده به زانو می‌تواند به دلیل آسیب هایی از جمله پارگی مینیسک ایجاد شود. این آسیب ها در افرادی که ورزشکار یا دونده حرفه ای  هستند به نسبت دیگر افراد شیوع بیشتری دارد. پارگی مینیسک می‌تواند باعث ایجاد صدا در زانو در هنگام حرکت مفاصل شود.
  • آرتروز: فشار های مکانیکی یا تغییرات بیوشیمیایی باعث فروپاشی غضروف زانو، التهاب و درد میشود و با گذشت زمان غضروف  را از بین می رود و استخوان ها بر روی یکدیگر ساییده می شوند. صدا دادن زانو که با درد همراه است  به دلیل آرتروز زانو باشد.
  • روماتیسم مفصلی: بیماری روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی مزمن است که در آن سیستم ایمنی به مفاصل حمله می کند. صدای زانو ممکن است در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی شنیده شود.
  • رباط و تاندون ها: رباط ها و تاندون های اطراف زانو ممکن است بر روی زائده های برجسته استخوانی کشیده شوند و رباط ها و تاندون ها هنگامی که به محل اولیه خود برمی‌گردند ممکن است باعث صدا دادن زانو شوند.
  • بی ثباتی  پاتلوفمورال: ساختار بدن افراد با یکدیگر متفاوت است این تفاوت ها معمولاً منشا ژنتیکی دارد و در اثر آسیب های محیطی، افزایش سن و سایر رخدادهای وابسته به سبک زندگی افزایش می یاید. ممکن است زانوی یک  فرد تفاوت ساختاری جزئی با زانوی فرد دیگری داشته باشد. به عنوان مثال کشیک زانوی هم کاسه زانو آزادی حرکت بیشتری داشته باشد، این حرکت می‌تواند باعث صدا دادن زانو شود.
  • سابقه جراحی زانو: گاهی پس از یک جراحی زانو صدا دار می شود؛ علت این امر به خاطر تغییرات جزئی است که در طی فرآیند جراحی رخ می دهد. در صورتی که فردی جراحی تعویض زانو انجام داده باشد ایمپلنت های به کار رفته ممکن است باعث صدا دار شدن زانو شوند، و گاهی نیز زانو صدا دار است اما فرد متوجه آن نمی شود پس از جراحی زانو، به دلیل توجه زیاد فرد به زانوی خود این صدا احساس میشود.

چه زمانی باید برای صدا دادن زانو به پزشک مراجعه نمایید؟

صدا دادن زانو به خودی خود مشکل جدی محسوب نمی شود، در حالت معمولی دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و اگر صدا دادن زانو همراه با درد و تورم و علائم دیگری باشد که در بالا عرض کردیم نشان دهنده وجود مشکلاتی چون آرتروز زانو، آرتروز روماتوئید عفونت ها، آسیب ها و بخش‌های مختلف  آن است. که در این حالت لازم است با بهترین متخصص پا درد در تهران مراجعه کنید و روش درمانی مناسب با عارضه ی ایجاد شده برای شما تجویز می شود.

انواع مدل های صدا دادن زانو

صدا دادن زانو گاهی  بدون درد است و گاهی بعد از آسیب دیدگی، صدای زانو شروع می شود از انواع مدل های صدا دادن زانو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. صدا دادن زانو بدون درد ناراحتی:خیلی از افراد هنگام راه رفتن و حرکت کردن متوجه صدایی در زانوهایشان می‌شود. اما دردی را احساس نمیکنند اگر زانوهای شما هم موقع راه رفتن صدا میدهند اما دردی را احساس نمی کنید دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.
  2. صدا دادن زانو بعد از آسیب دیدگی مفصل زانو:اگر زانوها به دلیل زمین خوردن و یا آسیب دیدن هنگام ورزش و تصادف آسیب دیده‌اند حرکت زانو ها ممکن است با صدا و درد همراه است دلیل اصلی صدای زانو در چنین شرایطی چرخش و حرکت نادرست زانو است که باعث ایجاد درد و ناراحتی میشود. افرادی که دونده هستند در اثر دعوت شدید ممکن است دچار پارگی مینیسک زانو شوند که همین موضوع  همانطور که در بالا گفته باعث ایجاد صدا دادن زانو میشود.
  3. صدا دادن زانو بدون آسیب دیدگی مفصل زانو:گاهی اوقات بدون هیچ گونه آسیب و صدمه شما در زانوهای خود صدایی را احساس میکنید که همراه با درد و ناراحتی است این ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری‌های خاصی همچون بیماری مفصلی، آرتروز زانو، نرمی غضروف کشکک زانو و غیره باشد‌.

صدا دادن زانو دلایل و درمان آن

راه های درمان صدا دادن زانو

با توجه به عواملی که باعث ایجاد صدای زانو می شوند درمان های مختلفی هم وجود دارد، پزشک برای تجویز درمان مناسب در ابتدا باید علت ایجاد صدای در زانو را به درستی تشخیص دهد پس از آن با توجه به علت عارضه ی ایجاد شده و عوامل موثربر بیماری، پیشنهاد می دهد.  برای درمان صدا دادن زمان روشهای متعددی وجود دارد که از بهترین روش ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

یکی از بهترین روش ها برای کاهش درد و تورم زانو این است که به زانوهایتان استراحت بدهید روی آنها یخ بگذارید. سپس پاهای تان را بالا نگه دارید، این چرخ را به مدت چند روز تکرار نمایید.

  • استفاده از بانداژ های کشی:با استفاده از باندهای کشی شما به مفصل زانو های خود کمی فشار وارد می کنید و از تورم و خونریزی بیشتر جلوگیری می نمایید.
  • استفاده از داروهای ضد التهاب : داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی همچون استامینوفن و ایبوپروفن باعث کاهش درد می شود اما توجه کنید که چنانچه آسیب به زانوی شما به دلیل وجود بیماری‌های دیگری باشد استامینوفن و ایبوپروفن ها تنها باعث کاهش درد می شوند و درمان را شامل نمی شوند.
  • تقویت زانو با حرکات کششی : فیزیوتراپی و انجام حرکات کششی باعث تقویت عضلات چهار سر ران و عضله همسترینگ شما میشود و صدای تق تق زانو و درد را کاهش میدهد.

جراحی ارتوپدی زانو

اگر مشکل صدا دادن زانو به دلیل پارگی مینیسک زانو یا پارگی رباط صلیبی قدامی یا پارگی رباط جانبی داخلی باشد احتمالاً پزشک عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد.عمل جراحی آخرین مرحله برای درمان صدا دادن زانو است چنانچه روش های موثر واقع نشود و صدا دادن زانو و درد ایجاد شده با استفاده از تمرینات فیزیوتراپی و حرکات کششی برطرف نگردد از عمل جراحی برای درمان فرد استفاده می شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *