شکستگی فشاری ستون فقرات

شکستگی ستون فقرات با شکستگی دست و پا بسیار متفاوت است. در صورتی که مهره شکسته یا جابجا شود می تواند باعث شود تکه های استخوان به ستون فقرات و یا نخاع فشار بیاورد و در این صورت امکان دارد درد، ناتوان بودن در حرکت دست یا پا، مشکل در راه رفتن را داشته باشید. درمان محافظه‌کارانه می‌تواند خیلی از شکستگی ها را درمان کند، ولی باید برای شکستگی های بزرگ جراحی کرد. این جراحی برای تنظیم و صاف کردن استخوان می باشد. یکی از مهم ترین و جدی ترین مشکلات ستون فقرات، شکستگی فشاری ستون فقرات است که به مراقبت پزشکی نیاز دارد.

ستون فقرات تشکیل شده از ۲۴ استخوان به نام مهره است. ۷ تا از آن ها مهره های گردنی و ۱۲ تا از آن ها مهره های بالا و وسط کمر و پنج تای آن ها مهره های پایین کمر هستند. اغلب شکستگی های فشاری باعث می شوند که استخوان جلوی یک مهره بشکند. قسمت پشتی مهره محکم و سالم خواهد ماند. شکسته شدن قسمت جلوی مهره باعث می شود که ستون فقرات خمیده شود، به این حالت خمیده قوز بیوه گفته می شود.

علائم شکستگی فشاری ستون فقرات

علائم این شکستگی فشاری از خفیف تا شدید می باشد. بعضی از افراد شاید علامتی نداشته باشند. امکان دارد دکتر در حین انجام آزمایش اشعه ایکس برای یک مشکل دیگر، شکستگی را ببیند.

علائم شکستگی ستون فقرات موارد زیر باشد:

  • گوژ پشتی ظاهری
  •  کم شدن قد با فشرده شدن مهره ها و نیز خمیده ‌شدن کمر
  •  اختلال های کنترل ادرار و مدفوع
  •  نیشگون گرفتن عصب، که سبب می شود کمر بی حس و گزگز شود و در راه رفتن با مشکل مواجه شوید.
  •  کم شدن تحرک و یا انعطاف ستون فقرات. که در این موقعه شاید نتوانید بچرخید یا خم شوید.
  • کمر دردی که یهویی حس می شود و تا مدت طولانی هم ادامه دارد. اغلب این درد بین شانه ها و پایین کمر اتفاق می افتد. معمولا کسی که این درد را دارد، هنگامی که دراز می کشد بهتر می شود و زمانی که راه میرود و یا می ایستد درد شدید می شود.

شکستگی فشاری ستون فقرات

علت شکستگی فشاری ستون فقرات

١- آن دسته از افرادی که یکبار به شکستگی فشاری ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان دچار شده اند، پنج برابر بیشتر از سایرین در خطر شکستگی فشاری ستون فقرات مجدد هستند. ممکن است بعضی اوقات شکستگی فشاری ستون فقرات علائم جزئی داشته باشد و یا اصلا علامتی نداشته باشد، ولی سبب زیاد شدن احتمال VCF مجدد می شود.

۲- در افرادی که پوکی استخوان شدید دارند، امکان دارد ناشی از فعالیت های روزانه، مثل عطسه شدید، بلند کردن جسم سبک باشد. در افرادی که پوکی استخوان آن ها متوسط باشد، شکستگی فشاری ستون فقرات اغلب در اثر افتادن یا تلاش کردن برای بلند کردن جسم سنگین می باشد. در افرادی که دارای پوکی استخوان هستند، رایج ترین علت شکستگی پوکی استخوان می باشد. شیوع این مشکل با زیاد شدن سن، بیشتر  می شود و در ۴۰ درصد زنان ۸۰ ساله اتفاق می افتد. درست است که این مشکل در زنان خیلی زیاد تر است ولی شکستگی فشاری ستون فقرات برای مردان هم مشکلی بسیار جدی است.

 ٣- افرادی که دارای ستون فقرات سالمی هستند اغلب در اثر موارد زیر، به شکستگی ستون فقرات دچار می شوند:

  •  آسیب ورزشی
  •  تصادف رانندگی
  •  افتادن شدید

۴- امکان دارد تومور های متاستاتیک جزء علت های این مشکل در کسانی که زیر ۵۵ ساله هستند و سابقه تروما داشتند و یا ترومای آن ها خیلی جزئی بوده است باشد. استخوان های ستون فقرات جای بسیار رایجی برای زیاد شدن خیلی از سرطان ها است. امکان دارد سرطان سبب شود که قسمتی از  ستون فقرات تخریب شود و استخوان را ضعیف کند و به قدری جلو رود که استخوان را از بین ببرد و متلاشی شود.

تشخیص شکستگی فشاری ستون فقرات

ابتدا  بهترین متخصص ستون فقرات در تهران فرد را معاینه فیزیکی می کند و علائم قوز پشتی و نیز حساسیت به لمس کردن در قسمت های ستون فقرات، را بررسی می کند. پزشک می تواند با انجام دادن عکسبرداری از ستون فقرات، حداقل یکی از مهره ها  که بر اثر شکستگی فشرده شده است را تشخیص دهد. بقیه تست هایی که برای تشخیص دقیق تر انجام می شوند موارد زیر می باشد:

  •  سی تی اسکن و یا ام آر آی، که جهت ارزیابی کردن علت شکستگی فشاری مهره ها، که ‌شاید در اثر عوامل دیگری مثل وجود تومور یا ضربه باشد انجام می گیرد.
  •  تست تراکم استخوان که جهت ارزیابی  پوکی استخوان انجام می شود.

شکستگی فشاری ستون فقرات

درمان شکستگی فشاری ستون فقرات

در بعضی از موارد فرد مسن که دارای پوکی استخوان است، به شکستگی فشاری دچار می شود. اغلب، این شکستگی ها باعث آسیب زدن به طناب نخاعی نمی شوند و برای درمان کردن بیماری، از تجویز داروهای کلسیم و مکمل های غذایی استفاده می شود که از شکستگی های بیشتر جلوگیری کند. ممکن است بهترین دکتر برای درمان قوز کمر در تهران ، دارو های مسکن و استراحت تجویز شود.

بقیه روش های درمانی موارد زیر می باشد:

  • فیزیوتراپی: این کار برای بهبود دامنه حرکتی کمر و همچنین قدرت عضلات کمری است.
  • کالسیتونین: این دارو برای درمان کردن درد استخوان ها است.
  • بستن کمر بند طبی: در حقیقت کمر بند طبی سبب کمک بیشتر به ستون فقرات و نیز محدود کردن دامنه حرکتی ستون فقرات می شود. اما این را به یاد داشته باشید که باید استفاده کردن از کمر بند طبی محدود باشد، چون می تواند استخوان ها را ضعیف کند و خطر شکستگی را بیشتر کند. نوع سخت کمر بند طبی می تواند به تسکین درد کمک بزرگی کند.

اگر این روش های غیر جراحی به درمان کمکی نکنند، می توان دو روش جراحی را به عنوان گزینه های بعدی انتخاب کنید. نام این دو روش ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی است. با کمک پیشرفت های جراحی ستون فقرات، این روز ها احتیاج به جراحی باز، خیلی کمتر شده است.

گزینه های انجام جراحی

  •  ورتبروپلاستی
  •  فیوژن ستون فقرات
  •  کیفوپلاستی با بالون

شاید بعد از انجام جراحی به این دو موارد نیاز پیدا کنید

  1.  انجام دادن جراحی های بعدی، جهت جوش دادن مهره ها به یکدیگر یا برای درمان کردن فشار وارد شده به شاخه های عصبی
  2.  پوشیدن کمربند طبی برای ۶ تا ۱۰ هفته

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *