شایع ترین آسیب های ورزشی زانو

امروز و در این مقاله از سایت دکترنوری به شایع ترین آسیب های ورزشی زانو و روش های درمان آن خواهیم پرداخت چنان چه مایل هستید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان با ما همراه باشید.

ساختار زانو

زانو یکی از بزرگترین مفاصل بدن است، این مفصل به صورت لولایی می باشد یعنی حرکت ان به صورت عقب و جلو می باشد و نمی تواند به طرفین حرکت کند. زانو علاوه بر وظیفه ی حرکت پا ، وزن بدن را نیز متحمل می شود و فشار بیشتری نسبت به دیگر نقاط بدن روی ان است به همین علت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای جلوگیری از هرگونه اسیب و حفظ سلامت زانو بهتر است اقدامات لازم و مناسب را بیاموزیم و ان ها را به کار ببریم اما با این حال باز هم نمی توان ادعا کرد می توان با این روش ها از تمامی اسیب های وارده به زانو جلوگیری کرد.

ساختار زانو ساختاری پیچیده است اما به طور کلی می توان گفت که این مفصل از استخوان، مینیسک، رباط و تاندون تشکیل شده است.

اسیب های زانو

زانو ممکن است در هنگام ورزش، تفریح، انجام کارهای روزمره و دیگر دلایل دچار آسیب شود. آسیب ‌دیدگی زانو به علت آسیب یکی از اجزای ساختار زانو می باشد. همه ی افراد ممکن است که دچار آسیب دیدگی زانو شوند اما این احتمال در برخی افراد بیشتر است. افرادی که دارای پوکی استخوان، آرتروز زانو، سن بالا هستند و برخی از مشاغل پرخطر، ورزشکاران و…  خطرات احتمالی بیشتری برای آسیب دیدگی زانو دارند که نیازمند مراقبت و توجه بیشتری می باشند و در صورت هرگونه درد و مشکل در ناحیه ی زانو باید به متخصص زانو در تهران مراجعه کنند.

آسیب های ورزشی زانو

اغلب به هنگام فعالیت های بدنی بسیار و سنگین و ورزشی و یا اتفاقات ناگواری همچون سقوط از ارتفاع، تصادفات و غیره ممکن است زانو دچار آسیب ‌دیدگی شود. با به کار گیری روش هایی و مراقبت های خاصی می توان احتمال این آسیب دیدگی ها را کاهش داد اما باز هم خطر و احتمال آسیب به زانو وجود دارد. به هنگام ورزش ممکن آسیب هایی به زانو وارد شود که برخی با استراحت درمان می شوند و برخی نیاز به درمان جدی و حتی گاها جراحی نیاز پیدا می کنند.

شایع ترین آسیب های ورزشی زانو

شایع ترین اسیب های ورزشی زانو و روش درمان آن ها

همان طور که گفته شد به هنگام ورزش و فعالیت های بدنی فرد ممکن است دچار مصدومیت شود که هر کدام از این آسیب دیدگی های زانو ممکن است به علت متفاوت و در بخشی از زانو شکل گیرد که تشخیص و درمان ان ها نیاز به متخصص استخوان و مفاصل پا در تهران  دارد‌. برخی از شایع ترین آسیب های ورزشی زانو و روش درمانی ان ها را در ادامه ی این مطلب خواهیم گفت.

۱.رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن که در لفظ عامیانه بسیار کاربزد دارد به معنای کشیدگی و آسیب دیدگی رباط زانو می باشد. بیشترین آسیب دیدگی در زانو مربوط به رباط های صلیبی قدامی و رباط جانبی داخل می باشد که به دلایل مختلفی همچون پیچ خوردگی ناگهانی، تغییر مسیر ناگهانی و سریع ، پرش زیاد و فرودهای آسیب زا ، رخ می دهد. این آسیب ها بیشتر در ورزش هایی همچون فوتبال، والیبال و بسکتبال رخ می دهند.از ان جایی که این صدمات بیشتر در فعالیت های ورزشی رخ می دهد ، آسیب های ورزشی گفته می شود.

  • علائم و درمان رگ به رگ شدن

 در این نوع آسیب دیدگی اغلب صدای تق تق از زانو شنیده می شود و زانو ورم می کند. در این حالت فرد به هنگام راه رفتن درد زیادی را متحمل می شود، مفصل زانوی وی نسبت به لمس شدن حساسیت و درد زیادی را نشان می دهد. در صورت مصدومیت به این علت بهتر است به پزشک متخصص مراجعه نمایید و با استفاده از داروها و استراحت می توانید سلامت خود را به دست بیاورید.

۲.شکستگی

شکستگی زانو اغلب به دلیل وارد شدن ضربه شدید ناشی از افتادن، تصادفات و ورزش‌هایی با برخورد زیاد رخ می‌دهد. شکستگی ممکن است در تمام استخوان های موجود در زانو رخ دهد و یا در شرایطی ممکن است تمام استخوان های زانو دچار شکستگی شوند اما شایع ترین شکستگی زانو، شکستگی کشکک  است که نوعی آسیب ورزشی نیز می باشد.

  • علائم و درمان شکستگی زانو

در شکستگی زانو مانند دیگر شکستگی های استخوان های بدن ، محل شکستگی ورم می کند، فرد احساس درد شدیدی دارد و گاهی اوقات امکان کبودی در ان ناحیه بسیار زیاد است. به هنگام شکستگی زانو باید به پزشک متخصص و جراح زانو  مراجعه نمایید زیرا ممکن است زانوی شما به جراحی احتیاج داشته باشد.

۳.فعالیت و استفاده بیش از حد زانو

یکی دیگر از علل آسیب زانو فشار اوردن بیش از حد به زانو و فعالیت بیش از اندازه می باشد که باعث درد در ناحیه ی زانو می شود. یکی دیگر از رایج ترین و بیشترین آسیب های ورزشی و زانو درد زانو و درد جلوی زانو می باشد ، این نوع آسیب ورزشی بیشتر در ورزشکارانی مانند دوچرخه سواران و دوندگان دیده می شود.

شایع ترین آسیب های ورزشی زانو

علائم  و درمان استفاده و فشار بیش از حد بر روی زانو

در این نوع اسیب دیدگی فرد مصدوم در ناحیه ی پشت زانو، اطراف زانو احساس درد می کند که این درد ممکن است به ساق پا یا ران مصدوم نیز منتقل شود. در این حالت بهتر است از فعالیت بدنی پرهیز شود و با استراحت اسیب دیدگی برطرف خواهد شد.

چگونه می‌توان از آسیب های ورزشی زانو پیشگیری کرد؟

 خطر و آسیب های ناشی از اتفاقات ناگوار و یا فعالیت های ورزشی همیشه وجود دارد اما رعایت بعضی از نکته ها باعث جلوگیری و کمتر شدن احتمال آسیب های ورزشی به زانو می شود. برخی از این نکات و اقدامات عباراند از:

  • گرم کردن بدن با راه رفتن و حرکات کششی، قبل و بعد از روزش و همچنین سرد کردن بدن
  • قوی نگه داشتن ماهیچه‌های پا با استفاده از پله‌ها، دوچرخه ثابت و یا کار کردن با وزنه
  • افزایش فشار تمرینی به مرور زمان و نه به طور ناگهانی
  • استفاده از کفش مناسب برای ورزش
  • حفظ تناسب اندام و پیشگیری از اضافه وزن
  • استفاده از کمربند ایمنی
  • استفاده از محافظ و گاردهای زانو در ورزش‌هایی که در آن احتمال جراحت زانو وجود دارد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *