زانوی ناپایدار و درمان آن 

امروز و در این مقاله از سایت دکترنوری به موضوع زانوی ناپایدار و درمان آن خواهیم پرداخت برای آشنایی بیشتر با این عارضه لطفا تا پایان با ما همراه باشید. زانوی ناپایدار هنگامی رخ می­ دهد که در حین انجام فعالیت های بدنی، حرکت زانو از سمتی به سمت دیگر حس شود. این اتفاق می تواند به علل مختلف و آسیب رباط ها رخ دهد. زانوی ناپایدار در افراد میانسال و افرادی که ورزش های سنگین انجام می دهند شایع تر است. همچنین زمانی که در ناحیه زانو درد احساس می کنید و نمی توانید زانوی خود را صاف نگهدارید حتما به پزشک مراجعه فرمایید. برای درمان زانوی ناپایدار، راه هایی وجود دارد که شما با انجام دادن آن ها میتوانید زانوی خود را بهبود بخشید.

بالا نگهداشتن پا به منظور کاهش درد، استفاده از کمپرس یخ، مصرف داروهای غیر استروئیدی که به کاهش درد کمک می کنند و همچنین جلسات فیزیوتراپی با هدف بهبود دامنه حرکتی فرد و افزایش استحکام عضلات و… . چنانچه آسیب وارده به زانو شدید باشد و با راه حل های گفته شده برطرف نشود،بهترین  متخصص پا درد در تهران  عمل جراحی زانو را تجویز خواهد کرد. لذا در ادامه به بررسی بیشتر زانو ناپایدار و درمان های آن خواهیم پرداخت.

دلیل به وجود آمدن زانوی ناپایدار چیست؟

زانوی انسان قابلیت انجام فعالیت های مختلف مانند: پریدن، دویدن، انجام فعالیت های مختلف ورزش و… را دارد. میتوان گفت: مفصل زانو ذاتا پایدار است و آسیبی که به آن وارد شود باعث می شود تا عملکرد طبیعی خود را از دست بدهد و ناپایدار شود. با افزایش سن بیماری هایی نظیر: آرتروز و ساییدگی زانو، به ندرت باعث فرسایش مفصل زانو و ناپایداری آن می شود. ضعیف شدن رباط ها و عظلات، دررفتگی زانو و حرکت کشک زانو نیز از دلایل دیگر زانوی ناپایدار می­ باشد.  این اتفاق را ممکن است هر فردی تجربه کرده باشد که هنگام راه رفتن و یا حتی موقع ایستادن، زانواشان خالی کند. خالی کردن زانو و یا ضعف زانو به دلیل ناپایداری در مفصل زانو است.

زانوی ناپایدار و درمان آن 

این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید که شایع ترین آن، آسیب دیدگی رباط زانو، آرتروز و ناپایداری کشک زانو می توان اشاره کرد.بهترین و مناسب ترین راه درمان برای هر فرد، مراجعه به پزشک و تجویز او طبق بروز این مشکل و وضعیت سلامت هر فرد است. در واقع این ناپایداری به دو نوع اولیه و ثانویه می باشد. در ناپایداری اولیه زانو، عملا زانو از جای خود در می رود. این حالت زمانی رخ می دهد که در یکی از رباط های زانو مشکلی وجود داشته باشد. ناپایدار زانو و یا خالی کردن اولیه زانو زیاد دردناک نیست و بعد از چند لحظه فرد تازه دردش را احساس می کند.

 در ناپایداری ثانویه زانو نیز زمانی اتفاق می افتد که در درون ساختار زانو اتفاقی بی افتد و فرد احساس درد و ناراحتی خواهد داشت. این ناپایدار ثانویه زانو زمانی به وجود می آید که عضلات چهار سر ران برای کاهش فشار وارده بر روی مفصل دردناک زانو، شل می شوند. با شل شدن عضلات چهار سر ران، فرد احساس می کند که زانوهایش خالی شده است. همچنین این ناپایداری اغلب به دلیل پارگی در مینیسک زانو و یا وجود جسم آزاد از درون ساختار زانو اتفاق می افتد.

چه افرادی تحت تاثیر علائم زانوی ناپایدار قرار می گیرند؟

  • افرادی که کار های فیزیکی سخت انجام می دهند و بار های سنگین جا بجا می کنند.
  • ورزشکارانی که در حین انجام فعالیت بدنی منجر به پیچ خوردگی زانو و یا ضربه مفصل زانو شود بروز می کند.
  • افراد میانسال و افرادی که دچار اضافه وزن می باشند، ممکن است به مرور دچار ساییدگی زانو شوند.
  • افرادی هم که سابقه آسیب مفصل زانو دارند بیشتر در معرض وجود این مشکل قرار می گیرند.

علائم زانوی ناپایدار

علائم گوناگونی وجود دارد که نشان می دهد زانوی فرد ناپایدار است و خالی می کند. موقع حرکت زانویتان می گیرد یا دچار گرفتگی زانو می شوید؟ در زانویتان سختی و سفتی احساس می کنید؟ در موقع حرکت زانویتان می گیرد و یا دچار گرفتگی می شود؟ هنگام نشستن درد دارید؟ در هنگام راه رفتن صدای تکان خوردن می شنوید؟ زانویتان تورم دارد؟ این ها سوالاتی است که هنگام مراجعه به متخصص زانو در تهران ازتون پرسیده می شود تا تشخیص داده شود که نیاز به عمل دارد یا با فیزیوتراپی و درمان مخصوص خود برطرف می گردد.

اگر کشک زانو فقط تا حدودی جابجا شده باشد، پزشک حرکات ورزشی را توصیه می کند. حرکات ورزشی کمک می کند تا ماهیچه های ران تقویت شوند تا با کشک زانو در یک راستا قرار بگیرند. دوچرخه سواری یکی از ورزش هایی است که به عنوان بخشی از درمان فیزیوتراپی توصیه می شود از طرف پزشکان. برخی بیماری های مزمن که زانو همچنان ناپایدار است، می تواند با جراحی درست شود. به عنوان مثال از جراحی می توان برای قرار دادن مجدد استخوان ها در وضعیت زانو در جای مناسب یا آزاد کردن بافت هایی که کشک زانو را از مسیر خارج می کند استفاده نمود.

زانوی ناپایدار و درمان آن 

درمان های غیر جراحی زانوی ناپایدار

  • حرکت های ورزشی برای انعطاف پذیری و حرکت بهتر زانو یکی از درمان هایی می باشد که بسیار موثر است.
  • برای کاهش درد و تورم، پا ی خود را در ارتفاع قرار دهید.
  • اگر درد و تورم زانوی شما کم نشد می توانید از داروهای ضد التهاب برای تسکین درد خود مصرف نمایید.
  • استراحت، بستن زانو بند و یخ درمانی کمک شایانی به بهبود زانو شما می کند.

موارد بالا به شما کمک می کنند تا با کمترین هزینه و در مراحل اولیه مشکل زانوی ناپایدار خود را درمان کنید. همچنین این نکته حایز اهمیت است که اگر تشخیص ناپایداری زانو در مفصل زانو باشد، میتوان با استفاده از تصویر برداری، مثل تصویر برداری با رادیوگرافی یاMRI  انجام می شود. همانطور که در بالا اشاره کردیم، درمان بستگی به شدت عارضه دارد. فعالیت های روزمره از بروز این عارضه جلوگیری می کند.

کلام آخر

در این مقاله به بررسی زانوی ناپایدار یا خالی کردن زانو پرداختیم و باعلائم و راهکارهایش آشنا شدیم. امیدواریم خواندن این مقاله به شما کمک کند تا راحت تر بتوانید مشکل زانوی خود را تشخیص و برطرف نمایید. به طور کلی هر چه رباط تحت تاثیر ضعف یا آسیب قرار گیرد، احتمال زانوی ناپایدار بیشتر می شود. اگر این مشکل تشخیص داده نشود و یا تحت درمان قرار نگیرد، می تواند در دراز مدت دچار ساییدگی مفصل شود و آسیب جدی در ناحیه زانو گردد.

در واقع اولین قدم در تصمیم گیری برای روش درمان زانوی ناپایدار،  تشخیص علائم فرد است. زانوی ناپایدار می تواند علائمی از درد خفیف گرفته تا خطرات جدی سلامتی را به همراه داشته باشد. و در حالتی اگر فرد بخشی از بافت زانو خود را ازدست بدهد که موجب مشکلات مفصلی می شود، ممکن است در این حالت نیاز به عمل داشته باشد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *