درمان سیاتیک گردن

همان گونه که می دانید ستون فقرات از استخوان هایی به نام مهره ساخته شده است که بین هر کدام از آن ها یک لایه نرم غضروفی است که به آن دیسک گویند؛ دیسک ها به گونه ای عمل می کنند که در هنگام جا به جایی و حرکت هیچ گونه مشکلی برای افراد پیش نیاید. لازم به ذکر است که رادیکولوپاتی گردن به خاطر فشرده شدن عصب گردن به وجود می آید و معمولا نیز با احساس خواب رفتگی و گزگز در کل دست دست و یا تنها بازو خود را نشان می دهد  البته که علائم و قطعا درمان سیاتیک گردن در افراد مختلف متفاوت است چنان چه به دنبال راه های درمان دیسک گردن و هم چنین بهترین درمان سیاتیک گردن هستید این مقاله را به هیچ عنوان از دست ندهید.

آیا دیسک گردن به طور کامل درمان می شود؟

افرادی زیادی از ما سوال می پرسند که آیا دیسک گردن درمان قطعی دارد؟ به همین منظور ما نیز تصمیم گرفتیم تا امروز کمی تخصصی تر در این باره صحبت کنیم. باید خدمتتان عرض کنیم که دیسک ها مثل ضربه گیر هستند و در هنگام حرکت این اجازه را به مهره ها نمی دهند که با یک دیگر برخورد داشته باشند؛ متاسفانه به مرور زمان و با بالا رفتن سن این دیسک ها ضعیف  می شوند و در نهایت پاره می شوند. البته ضربه، ژنتیک و یا حتی استعمال دخانیات نیز موجب دیسک گردن می شود. شما می توانید با انجام ورزش ،ماساژ درمانی، استراحت، مصرف دارو، طب سوزنی و یا حتی فیزیوتراپی این مشکل را مقدار قابل توجهی از میان بردارید.

آیا دیسک گردن با فیزیوتراپی درمان می شود؟

به جرات می توان گفت که فیزیوتراپی یکی از موثر ترین روش برای درمان دیسک گردن است؛ معمولا پزشک بعد از دیدن علائم بیرون زدگی دیسک فورا دستور فیزیوتراپی می دهد. فیزیوتراپیست یک سری تمرین اصلاحی به شما می دهد تا علاوه بر تسکین درد عضلات آن قسمت را تقویت کنید و از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. فیزیوتراپی کارایی های خیلی زیادی دارد و معمولا خیلی از بیمار ها بعد از این که انجام تمرینات کمی احساس درد و یا حتی سفتی داشته باشند اما خب این مشکلات خیلی نگران کننده نیستند و بعد از ۲۴ ساعت از بین می روند.

سیاتیک گردن

چه موقع دیسک گردن باید عمل شود

معمولا ۸۰ درصد افراد با انجام کارهای ذکر شده می توانند تا مقدار زیادی از مشکل را حل کنند اما  گاهی مواقع مشکل برخی افراد دیگر با فیزیوتراپی و کار های این چنینی حل نمی شود و تنها راه درمان قطعی دیسک گردن عمل جراحی است. البته پزشک از قبل به فاکتور های مهمی مثل سن بیمار، جراحی هایی که در گذشته انجام داده، دیگر بیماری هایی که فرد دارد و هم چنین مدت زمانی که فرد به این بیماری مبتلا است توجه می کند و سپس دستور عمل را صادر می کند. خوشبختانه این روز ها با پیشرفت علم پزشکی پزشکان این عمل را با توجه به وضعیت بیمار و با روش های کم تهاجمی انجام می دهند و تنها با یک برش کوچک بیمار را عمل می کنند و دوران نقاهت را نیز کم تر می کنند.

آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان می شود

پارگی دیسک گردن یکی از درد ناک ترین حالت هایی است که ممکن است هر فردی آن را تجربه کند و بیش تر به سراغ افراد میان سال می رود. پارگی دیسک گردن معمولا به خاطر فشار خیلی زیاد به ستون فقرات ایجاد می شود. لازم به ذکر است که پارگی دیسک باعث ایجاد ترک هایی داخل دیسک می شود و اگر به موقع شناسایی و درمان نشود این ترک ها بزرگ تر می شوند و با افزایش فشار هسته دیسک وارد این شکاف ها می شود و آن را گشاد تر می کند و این گونه فشار بیش تری به ریشه عصبی وارد می‌ شود. متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران  معمولا با آزمایش های سی تی اسکن،  میلوگرام، ام آر آی، الکترومیوگرام و اشعه ایکس این مشکل را شناسایی می کند.

اما سوال این جا است که آیا پارگی دیسک گردن بدون عمل درمان می شود؟  همان گونه که بارها اشاره کرده این در جنین مواقعی اولویت با درمان های ساده تر است. برای مثال در مراحل ابتدایی پزشک سعی می کند با مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب و یا فیزیوتراپی مشکل را حل کند و چنان چه مشکل کمی پیچیده تر باشد بیمار باید از طریق اشعه های لیزر برای اطراف ریشه عصبی و تزریق های اپیدورال کار های درمان را انجام دهد. این کار ها ۸۰ درصد مواقع جواب می دهند و دیگر لازم نیست عمل کنند اما اگر فرد جز آن ۸۰ درصد نباشد مجبور به عمل می شود.

اگر دیسک گردن درمان نشود چه می شود

چنان چه جز آن دسته افرادی هستید که به خاطر شغلی که دارید دائم پشت سیستم هستید و یا این که به خاطر انجام کار های ساختمانی در وضعیت درستی قرار نمی گیرید خیلی بیش تر از افراد عادی در معرض ابتلا به دیسک گردن هستید. اگر مدتی است متوجه ی درد در ناحیه ی گردن و یا احساس خواب رفتگی در بازو و دست های خود را دارید فورا به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت با  عقب انداختن درمان عواقب سنگین تری در پیش رو خواهید داشت.  هرگونه کوتاهی و سهل انگاری در این کار موجب بد تر شدن وضعیت شما می شود ؛ حتی ممکن است دیسک پاره شده روی دیگر رشته های عصبی فرد تاثیر بگذارد و موجب فلج شدن فرد شود.  درد های شدید تر و عدم کنترل حرکات روده همه و همه از عواقب عدم درمان سیاتیک گردن به حساب می آید پس هر چه سریع تر به یک کلینیک معتبر و بهترین متخصص ستون و فقرات در تهران   مراجعه کنید.

سیاتیک گردن

چه چیز هایی برای دیسک گردن ضرر دارد

یک سری کار ها هستند که انجام آن ها موجب بدتر شدن وضعیت فرد می شود که در این بخش به آن ها اشاره می کنیم.

  • انجام حرکات ورزشی سنگین با کمک وزنه های سنگین: برداشت و وزنه های سنگین موجب کشیده شدن عضلات و بزرگ تر شدن آن ها می شود و چنان چه استفاده از آن ها زیاد شود درد های فرد نیز بیش تر می شود. اگر ورزش می کنید بهتر است به سراغ وزنه های سبک تر بروید.
  • نشستن های طولانی مدت: شایان ذکر است که سر افراد به خاطر نیروی جاذبه به جلو کشیده می شود و همین امر موجب وارد شدن فشار های زیاد به گردن فرد می شود و گردن فرد کشیده تر می شود پس اگر این حرکت خیلی ادامه دار باشد فرد بعد از گذشت مدتی به دیسک گردن مبتلا می شود.
  • ورزش های پر برخورد: اگر دیسک گردن دارید دور ورزش های پر برخورد را خط بکشید زیرا که این ورزش هل احتمال بدتر شدن وضعیت شما را بیش تر می کنند و اگر این نکته را نادیده بگیرید احتمال فلج شدن اندام هایتان وجود دارد پس حتما با پزشک خود مشورت کنید و ورزش های مناسب تری را جایگزین آن کنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *