التهاب مفاصل نوجوانان

درمان التهاب مفاصل نوجوانان یا آرتریت روماتوئید چیست؟ این بیماری مزمن اغلب در نوجوانان شایع تر است در واقع ان یک بیماری است که موجب التهاب پایدار در مفاصل می شود. این بیماری در بدن فرد مبتلا همراه با درد، تورم و همچنین محدود شدن حرکات در مفاصل همراه خواهد بود. این بیماری از جمله بیماری ناشناخته ای است که در دو هزار نفر جمعیت یک یا دو نفر به این بیماری مبتلا می شوند. ما در این مقاله به بررسی این بیماری می پردازیم و به شما پشینهاد می کنیم برای آشنایی بهتر با این بیماری مارا تا انتهای مقاله همراهی کنید.

عواملی که باعث این بیماری می شوند؟

همان طور که می دانید سیستم ایمنی بدن ما ظوری سازمان یافته است که بدن را در برابر عفونت های ناشی از ویروسها و میکروبها محافظت می کند در واقع سیستم ایمنی بدن موارد که موجب ضرر و زیان در بدن را می شود شناسایی می کند و با آنها به مقابله می پردازد.

اما این که آرتریت مزمن چگونه در بدن ایجاد می شود باید بیان کنیم که این بیماری مزمن در صورت پاسخ غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن  به وجود می آید.در مواقعی که سیستم ایمنی بدن به خودش حمله می کند توانایی شناساییی موارد غریبه را از دست می دهد و با حمله به اعضای بدن از جمله مفاصل موجب التهاب در مفاصل می شود که با درد و تورم در مفاصل همراه خواهد بود. از طرفی به این بیماری خود ایمنی نیز اتو ایمیون نیز گفته می شود به این معنی که سیستم ایمنی بدن توانایی تشخیص عوامل غریبه را در بدن ندارد و دچار سردرگمی شده است و به اندام های بدن حمله می کند. البته با این اوصاف این بیماری مزمن در انسان یک مکانیسم قطعی است که هنوز به طور کامل ناشناخته است .

درمان التهاب مفاصل نوجوانان

آیا آرتریت روماتوئید نوجوانان یک بیماری ارثی است؟

اگر چه ین سوال برای خیلی از افراد پیش می آید که آیا این بیماری ارثی است یا نه؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که بیماری آرتریت روماتوئید یک بیماری ارثی نیست و از والدین به فرزندان منتقل نمی شود از طرفی برخی از فاکتورهای ژنتیکی هستند که، تا حد زیادی نا معلوم هستند ، ولی افراد را به مبتلا شدن به این بیماری  بیماری مستعد می کنند. اگر چه این بیماری این بیماری ناشی از برگرفته از استعداد های ژنتیکی و عوامل محیطی( احیانا عفونت ) نیز می باشد. اما در یک خانواده این امکان ندارد که دو فرزند به این بیماری مبتلا شوند.

تشخیص آرتریت روماتوئید

اما اینکه بیماری آرتریت روماتوئید چگونه تشخیص داده می شود باید بیان کنیم که این بیماری با یک سری شرح حال، معاینات فیزیکی و چندین آزمایش قابل تشخیص است. این بیماری قبل از سنین 16 سالگی در افراد به وجود می آید و به مدت 6 هفته طول می کشد. بیمار با مراجعه به پزشک تحت یک سری از معاینات فیزیکی قرار می گیرد و با دادن چند آزمایش پزشک از بیماری آرتریت در شخص اطمینان می یابد.

بر اثر این بیماری در مفصل چه اتفاقی می افتد؟

در صورت بروز این بیماری در فرد، غشای سینوویال به عنوان یک لایه نازک کپسولی در مفصل بیش از حد ضخیم می شود که از طرفی با نسوج التتهابی و سلولها پر می شود که  در آخر نیز مقدار مفصلی در داخل مفصل نیز افزایش می یابد. با افزایش مقدار مایع مفصلی، مفصل دچار تورم ، محدود شدن و التهاب همراه خواهد بود. این موضوع دردناک در مفصل عموما در هنگام صبح بیشتر حس می شود اما با استراحت طولانی مدت این بیماری درمان می شود و درد ناشی در مفصل نیز به مراتب کاهش خواهد یافت. در صورت عدم تخیص به موقع و درمان این بیماری فرد با وضعیت غیر طبیعی از جمله جمع شدن عضلات و تندون ها و همچنین خمیدگی و تغییر شکل در مفاصل روبه رو خواهد شد. از طرفی ضخامت غشای سینوویال در مفصل افزایش پیدا می کند و با رها شدن مواد مختلف در مفصل تخریب در استخوان و غضروف را به دنبال خواهد داشت. این مشکل در فرد مبتلا با انجام آزمایش های رادیوگرافی به صورت خوردگی در استخوان معلوم می شود.

چه عواملی باعث التهاب مفاصل در نوجوانان می شود؟

بیماری آرتریت روماتوئید ، یک بیماری خود ایمنی است از طرفی این بیماری از جمله بیماریهای نادر است که سیستم ایمنی بدن به سلول ها و بافت های سالم خود حمله می کند و آنها را غریبه تشخیص می دهد که ناشی از چند چیز است اینها شامل ژن و محیط است. این بدان معنی است که این بیماری می تواند در خانواده ها به وجود بیاید، اما همچنین می تواند با قرار گرفتن در معرض چیزهای خاصی تحریک شود.

علائم این بیماری در فرد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تورم ناگهانی مفاصل که بزرگ می شوندکه این مفاصل ممکن است قرمز شود و فرد در مفاصل احساس گرمای شدیدی کند.
  2. بسیاری از روماتولوژیست ها و بهترین متخصص پا درد در تهران  در اختلالات مفصلی دریافته اند که هر چه تعداد مفاصل آسیب دیده بیشتر باشد، بیماری شدیدتر می شود و احتمال اینکه علائم در نهایت از بین بروند کمتر می شود
  3. هنوز مشخص نیست که چه چیزی باعث آرتریت روماتوئید در افراد می شود در واقع این یک بیماری خود ایمنی است. در این نوع بیماری، گلبول های سفید توانایی خود را برای تشخیص تفاوت بین سلول های سالم بدن و مهاجمان مضر مانند باکتری ها یا ویروس ها از دست می دهندو سیستم ایمنی مواد شیمیایی آزاد می کند که به بافت های سالم آسیب می رساند و باعث تورم و درد می شود.معمولاً علائم آرتریت روماتوئید نوجوانان در سنین شش ماهگی تا 16 سالگی ظاهر می شود.

درمان التهاب مفاصل نوجوانان

درمان التهاب مفاصل نوجوانان

معمولاً آرتریت روماتوئید نوجوانان با ترکیبی از موارد زیر درمان می شود:

  • داروها
  • فیزیوتراپی
  •  یک برنامه فیزیوتراپی مناسب با شرایط خاص افراد مبتلا طراحی شده است که ممکن است شامل تمرینات دامنه حرکتی برای بازگرداندن انعطاف پذیری در مفاصل سفت و دردناک و سایر تمرینات برای ایجاد قدرت و استقامت باشد.
  • کاردرمانی، برای بهبود توانایی انجام فعالیت های روزمره زندگی
  • مشاوره تغذیه
  • معاینات منظم چشم برای یافتن تغییرات اولیه چشم ناشی از التهاب
  • ورزش منظم و کنترل وزن
  • استراحت کافی

علائم درمان التهاب مفاصل نوجوانان چیست؟

علائم این بیماری ممکن است در طول دوره ظاهر شوند شعله ور شدن یا ممکن است ادامه داشته باشد و به صورت یک بیماری مزمن باشد.

علائم هر فرد مبتلا می تواند متفاوت باشدکه این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تورم مفصل، سفت و دردناک در زانوها، دست‌ها، پاها، مچ پا، شانه‌ها، آرنج‌ها یا مفاصل دیگر، اغلب در صبح یا بعد از چرت زدن
  • التهاب چشم
  • گرمی و قرمزی در مفصل
  • توانایی کمتر در استفاده از یک یا چند مفصل
  • خستگی
  • کاهش اشتها، افزایش وزن ضعیف و رشد کند
  • تب بالا و بثورات
  • تورم غدد لنفاوی

سخن پایانی

آرتریت روماتوئید نوجوانان شایع ترین شکل آرتریت است که فرد را تحت تاثیر قرار می دهد این بیماری مزمن یک بیماری تورم مفاصل است که با گرما و درد مشخص می شود. آرتریت می تواند کوتاه مدت باشد، فقط چند هفته یا چند ماه طول بکشد و سپس ناپدید شود  یا ممکن است مزمن باشد و برای ماه ها، سال ها یا حتی یک عمر طول بکشد.

آرتریت نوجوانان که قبلا به عنوان آرتریت روماتوئید نوجوانان شناخته می شد، شایع ترین نوع آرتریت در کودکان زیر 16 سال است.

آرتریت روماتوئید نوجوانان می تواند باعث درد، تورم و سفتی مفاصل مداوم شود. برخی از نوجوانان ممکن است علائم را تنها برای چند ماه تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر علائم را برای چندین سال دارند. داروها و فیزیوتراپی در درمان این بیماری موثر است که شامل استفاده از داروها طبق تشخیص و تجویز متخصص استخوان و مفاصل در تهران  و همچنین یک برنامه فیزیوتراپی مناسب با شرایط خاص افراد مبتلا طراحی شده است که ممکن است شامل تمرینات دامنه حرکتی برای بازگرداندن انعطاف پذیری در مفاصل سفت و دردناک و سایر تمرینات برای ایجاد قدرت و استقامت باشد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *