درمان دررفتگی کشکک زانو

 کشکک زانوی استخوان مثلثی شکل است که توسط تاندون ها در جای خود قرار گرفته است و با رباطی در شیار انتهایی استخوان های ران و ساق پا تثبیت شده است و درون این شیار حرکت می کند. این شیار فمورال نام دارد زمانی که استخوان کشکک زانو از درون بیرون می آید دررفتگی کشکک زانو رخ میدهد. دررفتگی کشکک زانو هنگامی رخ می‌دهد که کشکک زانو به طور کامل از درون شیار خارج شود. دررفتگی کشکک زانو اغلب در افراد جوان که فعالیت فیزیکی بالایی دارند ایجاد می‌شود و به این صورت اتفاق می افتد که شخص روی زمین ثابت مانده و زانوی وی خم شده است و سپس در این حالت با وارد شدن ضربه یا فشار کوچکی زانو پیچ میخورد و کشکک از جای خود خارج می گردد. علائم شایع بروز کشکک زانو ناپایداری کشکک زانو است که می تواند به شکل غیر عادی استخوان ها در مفصل زانو، ضعیف بودن عضلات اطراف  مفصل زانو و لگن و یا انقباض و گرفتگی بیش از حد عضلات در قسمت کناری و خارجی زانو باشد. پزشکان با توجه به عوامل موثر در ایجاد دررفتگی کشکک زانو روش های درمانی مختلفی را تجویز می‌کنند. ما در این مقاله در مورد کشکک زانو و روش های درمان دررفتگی کشکک زانو و علل و عوامل موثر بر آن صحبت می کنیم تا پایان این مقاله با ماه باشید.

 علت دررفتگی کشکک زانو

دررفتگی کشکک  زانو معمولاً به دو علت زیر رخ می دهد:

  • اول اینکه در بیشتر موارد علت دررفتگی کشکک زانو این است که کف پای فرد در روی زمین ثابت شده است اما زانویش می چرخد، این حالت معمولاً در ورزش های رخ می‌دهد که در آن فرد باید حرکات سریع انجام دهد ورزش هایی همچون فوتبال، اسکی و بسکتبال
  • دوم اینکه ممکن است با وارد شدن ضربه بسیار شدید و مستقیم به زانو کشکک زانو از محل خود خارج شود این حالت در حین انجام ورزش هایی مانند فوتبال و یا حتی در حین انجام کارهای روزانه ممکن است ایجاد شود.

درمان دررفتگی کشکک زانو

تشخیص دررفتگی مکرر کشکک زانو

 متخصص زانو در تهران برای تشخیص دررفتگی مکرر کشکک زانو ابتدا سابقه پزشکی شما را بررسی می‌کند و از نظر ظاهر شما را معاینه می کند  و سپس برای تایید تشخیص خود آزمایشات رادیولوژی را تجویز می نماید.

از عواملی که توجه به آنها به تشخیص دررفتگی مکرر کشکک زانو می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نقص تحرک مفصل زانو
  • جابجایی استخوان کشکک
  • خونریزی ناشی از دررفتگی کشکک باعث تورم در مفصل زانو میشود‌

روش های درمانی در رفتن کشکک زانو 

 با توجه به عوامل موثر در ایجاد کشکک زانو و میزان و شدت دررفتگی، پزشک  پس از تشخیص و بررسی سابقه بیمار روش های درمانی مختلف مناسب را تجویز می‌کند. در ادامه برخی از روش‌های درمانی در رفتگی کشکک زانو را بیان می‌کنیم:

استراحت، کمپرس سرد، بانداژ فشاری و بالا گرفتن زانو 

در هنگام بروز دررفتگی زانو اولین اقدامی که لازم است صورت بگیرد این است که به زانوی خود استراحت دهید و فعالیت و حرکت خود را متوقف نمایید. پس از آن زانوی خود را با استفاده از یک بانداژ فشاری ببندید و کمپرس سرد روی آن بگذارید و زانوی خود را بالاتر از سطح قلب بگیرید. این اقدامات ساده می توانند تا حدود بسیار زیادی روند بهبودی شما را تسهیل کند و از آسیب بیشتر به زانو جلوگیری نماید.

 استفاده از بریس یا گچ گرفتن پا

 با استفاده از یک بریس یا آتل مناسب می توان مفصل زانو را در حین انجام فعالیت های روزانه و یا ورزش کردن بی‌حرکت نگه داشت. استفاده از بریس و زانو بند طبی از آسیب دیدن مجدد زانو در طی دوره درمان جلوگیری می نماید. برخی از زانوبند ها باعث افزایش گردش خون در زانو می‌شوند و کاهش تورم زانو را به دنبال دارند.

دارو درمانی

برای  درمان دررفتگی زانو کشکک زانو و کاهش درد و تورم ایجاد شده انواع داروهای مختلف را تجویز می‌ شود. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هم‌چون ناپروکسن ایبوپروفن و کتوپروفن می توانند باعث کاهش درد شده و فعالیت سیکلواکسیژناز و سنتز پروستاگلاندین را مهار کنند.البته این داروها باید حتماً با دستور پزشک مصرف شوند.

 تزریق

 ممکن است متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در تهران  برای کاهش التهاب زانو در درون مفصل زانو داروی کورتیزون تزریق نماید. البته قبل از هرگونه طرز تزریق باید زانو به طور کامل بررسی و معاینه شود تا اطمینان حاصل شود که دررفتگی کشکک زانو با اسیب های دیگری همچون آسیب  غضروفی، رباطی و یا شکستگی استخوان همراه نبوده است.

درمان دررفتگی کشکک زانو

 فیزیوتراپی برای درمان دررفتگی کشکک زانو

 متخصص زانو در تهران  برای درمان دررفتگی کشکک زانو با توجه به علت عوامل موثر در ایجاد کشکک زانو علت عارضه ایجاد شده و شدت و میزان در رفتگی و آسیب های همراه با در رفتگی زانو انواع تمرینات را برای درمان فرد تجویز می کند. به طور کلی برای ریکاوری و بهبودی مناسب بعد از دررفتگی کشکک زانو گذراندن دوره فیزیوتراپی توصیه می شود که به بیماران کمک می کند به سطح فعالیت قبلی و خود باز گردند و از بروز آسیب های بیشتر در آینده جلوگیری می کند. در ادامه برخی از تمرین های مناسب برای ریکاوری بعد از دررفتگی کشکک زانو را بیان می کنیم:

  • انقباض استاتیک عضلات چهار سر ران

برای انجام این تمرین یک حوله در زیر زانوی خود قرار دهید و سعی کنید با انقباض عضلات چهار سر ران زانوی خود را به سمت پایین فشار دهید. هنگام منقبض کردن عضلات می توانید انگشتان خود را روی ران پای خود بگذارید تا این انقباض را حس نمایید. این حالت را برای ۵ ثانیه نگه دارید و چنانچه موجب علائم تشدید علائم شما نمی شود تا ۱۰ بار تکرار کنید.

  • خم و راست کردن زانو

 برای انجام این تمرین دراز بکشید و تا جایی که امکان دارد زانوی خود را خم و راست کنید این کار را در صورتی انجام دهید که باعث تشدید علائم شما نمی شود و دردناک نیست. تا حد پای خود را خم و راست کنید که کشش متوسطی را در عضلات خود حس نمایید. اگر احساس درد نکردید دامنه حرکتی زانو خود را افزایش دهید و تاب ۱۰ تا ۲۰ بار تکرار نمایید.

  • بالا آوردن پا

از عقب در حالت ایستاده بایستید و برای حفظ تعادل خود دستان خود را به یک صندلی یا لبه میز بگیرید، زانو های خود را صاف نگه دارید، عضلات کشاله ران پای خود را به سمت بالا ببرید و انقباض نمایید، برای دو ثانیه پای خود را در بالاترین نقطه ای که می توانید نگه دارید و سپس آن را به آرامی پایین بیاورید و اگر باعث تشدید علائم شما نمی شود تا ۱۰ بار تکرار کنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *