خالی کردن زانو

برخی از اختلالات و آسیب دیدگی های مفصل زانو باعث ایجاد اشکال در فعالیت های روزمره می شوند. یکی از مشکلاتی که اغلب بیماران از آن رنج می برد خالی کردن زانو است که در آن زانو ناپایدار میشود. خالی شدن و  ناپایداری زانو عارضه‌ای است که در آن زانو به دلیل احساس ناپایداری ناگهان خم می شود این عارضه می‌تواند بر اثر بیماری ها و اختلالات مختلف از جمله آسیب دیدگی رباط آرتریت و ناپایداری کشکک زانو بروز نماید.

پس از آنکه متخصص زانو  دلیل ضعف را دقیقاً مشخص کند میتوان یک برنامه درمانی مناسب تجویز نمود.‌بیماری های زمینه ای نیز می‌توانند باعث فرسایش مفصل زانو و در نتیجه ناپایدار و   خالی شدن زانو شوند. خالی شدن زانو  به عنوان یک واکنش های حفاظتی زانو و بافت های اطراف آن نیز تلقی می شود که میخواهد از آسیب دیدگی های بیشتر به زانو جلوگیری نماید. احساس خالی شدن زانو باعث توقف ناگهانی حرکت به خصوص در مفصل زانو که وزن بدن را تحمل می کند می شود.

خالی کردن زانو بیشتر در زانو های آسیب دیده مشاهده می شود اما برخی از اختلالات مفصلی و استخوانی هم باعث بروز این عارضه در افراد می شود. برنامه تثبیت کننده خوب برای زانو از آسیب دیدگی بیشتر آن جلوگیری می کند و عملکرد زانو را ارتقا می‌دهد. نکته کلیدی در تثبیت یک زانوی سالم برقرار کردن تعادل بین قدرت و انعطاف پذیری است. ما در این مقاله در مورد خالی کردن زانو و علل و عوامل موثر بر آن و همچنین روش های درمان خالی شدن زانو صحبت می کنیم، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

خالی کردن زانو

 علت خالی کردن زانو

 دلایل متعددی برای خالی شدن زانو وجود دارد که باید به صورت دقیق در مورد معاینه و ارزیابی قرار بگیرد:

  • پارگی مینیسک زانو

احساس خرد شدگی زانو خالی کردن آن ممکن است با پارگی مینیسک زانو همراه باشد پارگی مینیسک زانو در خلال حرکات چرخشی ایجاد میشود و باعث قفل کردن حرکات زانو و احساس خالی شدن زانو میشود. با توجه به نوع آسیب دیدگی، درد، تورم و کبودی در اطراف زانو احساس می‌شود و سیب آسیب به رباط های صلیبی می شود.

  • پارگی رباط ها

 هر یک از رباط های زانو  زانو در حرکت فرد  نقش به‌خصوصی دارند. هر ورزش و یا حرکت شدیدی که باعث کشیده شدن ساختار رباط ها شود می‌تواند باعث پارگی آنها گردد، در نتیجه  زانو ناپایدار می شود. آسیب دیدگی های معمول پارگی رباط های صلیبی  خلفی  و رباط های صلیبی قدامی که که باعث خالی شدن و ناپایداری زانو میشود.

  • آرتروز زانو 

برخی از بیماری ها مانند آرتروز زانو باعث افزایش فرسایش و سایش مفصل زانو و آسیب دیدگی آن می شوند. که نتیجه آن بی‌ثباتی و خالی شدن زانو است. برخی از بیمارانی که به استئوآرتریت مبتلا هستند ممکن است احساس کنند که زانو های آنها خالی می کند به خصوص زمانی که از پله ها پایین می آید این اتفاق ممکن است هنگامی رخ دهد که رباط های  نگهدارنده زانو  شکسته باشند و در مفصل گیر بیفتد و باعث احساس خالی شدن زانو شود.

  • رگ به رگ شدن زانو

 رگ به رگ شدن زانو به خصوص در بین ورزشکار علت شایع خالی شدن زانو است. معمولاً بعد از بروز یک آسیب دیدگی خواص یا به صورت طبیعی پس از فشارها و رگ به رگ شدن های مکرر ایجاد می شود.

  • متلاشی شدن استخوانی

 بیماری های دیگری که باعث خالی شدن زانو میشود متلاشی شدن استخوانی است که باعث شناور شدن قسمت هایی از بدن در مفاصل زانو میشود و ممکن است باعث ایجاد احساس خالی شدن زانو در هنگام حرکت شود.

درمان خالی کردن زانو

خالی شدن زانو و درمان آن به  علت ایجاد عارضه و عوامل زمینه ساز آن بستگی دارد در مواردی که آسیب دیدگی با التهاب باعث تورم و درد و خالی شدن زانو شده باشد انجام اقدامات زیر باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و کاهش مشکل میشود:

 قرار دادن یخ روی زانو

 با قرار دادن یخ و کاهش  جریان خون در ناحیه آسیب دیده میتوانید التهاب و تورم را کاهش دهید. نکته قابل توجه این است که  بیش از اندازه از یخ استفاده نکنید.

خالی کردن زانو

استراحت

 استراحت دادن به زانوی آسیب دیده باعث از بین رفتن تدریجی التهاب زانو می شود علاوه بر این انجام برخی تمرینات ورزشی خاص به بهبود و کاهش درد زانو کمک می کند و شما با استفاده از این تمرین ها می توانید فعالیت های خود را دوباره  آغاز کنید.

داروها

 پس از مشخص شدن  علت عارضه ی ایجاد شده پزشک متخصص داروهای عمومی ضد درد مانند استامینوفن داروهای قویترین ضد التهابی غیر استروئیدی را تجویز می‌کند. برای کاهش در کرم های موضعی تجویز می شود که درد در ناحیه آسیب دیده را کاهش می دهد. اگر شما به آرتروز زانو مبتلا هستید ممکن است پزشک متخصص تزریق استروئید را برای شما تجویز کند داروهای دیگری که با آنها داروهای تبدیل کننده روغن های آروماتیک گفته می شود برای کاهش درد ناشی از آرتروز مناسب است.

 استفاده از زانوبند طبی

زمان استفاده از زانوبند های طبی هنگامی است که  دررفتگی کشکک زانو علت خالی شدن زانو باشد. در این حالت بریس یا زانوبند برای درمان خالی شدن زانو به کار برده میشود. تا زمانی که بافت های زانو بهبود یابد استفاده زانوبند های طبی  برای درمان خالی کردن زانو و حفاظت از آن در حین حرکت توصیه می شود.

فیزیوتراپی

 یکی دیگر از روش های درمانی برای درمان  خالی شدن زانو فیزیوتراپی است که به تقویت زانو کمک می کند. در فیزیوتراپی  انواع تمرین های کششی توصیه می شود به خصوص حرکاتی که به تقویت کشش عضلات نگهدارنده ی زانو  یا عضلات اصلی کمک می کند.

در فیزیوتراپی از روش های درمانی زیر استفاده می شود:,

  • ماساژ درمانی
  • درمان های دستی
  • تراکشن
  • شاک ویو تراپی
  • اولتراسوند تراپی
  • لیزردرمانی
  • الکتروتراپی
  • اوزون تراپی

تمرینات ورزشی

علت و مداخلات درمانی خالی شدن زانو هر چه که باشد تمرینات ورزشی یک بخش مهم از درمان و برنامه ی پیشگیری از خالی کردن زانو هستند. تمرینات ورزشی به تقویت عضلات و رباط های زانو کمک می کند که باعث افزایش ثبات مفصل ها و پیشگیری از خالی شدن زانو می شود. تمرینات ورزشی مناسب برای خالی شدن زانو باید توسط متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تجویز شود، حرکات اشتباه می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به وجود بیاورد.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *