تنگی کانال نخاعی

لازم به ذکر است که ستون فقرات انسان برای عملکرد بهتر و حرکت در جهات مختلف یک تکه ساخته نشده است و همان گونه که می دانید مثل دانه های تسبیح ساخته شده است و سپس با کمک سه ساختمان به یک دیگر وصل شده اند. این ساختمان ها به ما این امکان را می دهند تا بدون هیچ گونه مشکلی به عقب و جلو حرکت کنیم. باید خدمتتان عرض کنیم که ما بین هر دو مهره سوراخ هایی وجود دارد که به آن سوراخ بین مهره ای می گویند و از داخل آن ریشه های عصبی به قسمت های تحتانی حرکت می کند و موجب حرکت این عضلات می شود. در برخی از افراد مفاصل پشت مهره (از ساختمان های ذکر شده) خیلی رشد می کنند و جای این ریشه ها را تنگ می کنند که موجب تنگی کانال نخاعی می شود‌.

اگر بخواهیم یک تعریف ساده تر از این موضوع داشته باشیم و خدمت شما عرض کنیم که تنگی کانال نخاعی چیست؟ باید بگوئیم که تنگی کانال نخاعی یعنی این که سوراخ های بین مهره ای که عصب از آن ها خارج می شود به دلایل مختلفی تنگ می شوند و این تنگی موجب ایجاد احساس درد و بی حسی در قسمت پا، باسن و کمر می شود.

علل تنگی کانال نخاعی چیست

تنگی کانال نخاعی علت های مختلفی دارد  که در این بخش به آن ها می پردازیم.

  • بالا رفتن سن

رایج ترین علت تنگی کانال افزایش سن است؛ چون که مفصل های پشت ستون مهره ها به خاطر کهولت سن سابیده می شوند و دیگر مثل قبل نیستند. علاوه بر این با گذشت زمان و بالا رفتن سن عضلات بدن ضعیف تر می شوند و لیگامان ها نیز شل می شوند و به فاست ها بیش تر از قبل فشار وارد می شود. فاست ها نیز برای این که این فشار وارد شده را جبران کنند و یک پایداری برای ستون فقرات ایجاد کنند سطح تماس خود را بیش تر می کنند و این گونه بزرگ تر می  شوند تا وزن فرد را به خوبی تحمل کنند و همین امر موجب تنگی کانال نخاعی می شود.

تنگی کانال نخاعی

  • شغل های سخت و سنگین

افرادی که برای کار خود مجبور به بلند کردن اجسام سنگین در تعداد بالا هستند نیز در معرض خطر تنگی کانال هستند . چنان چه شغل شما نیز این گونه است که مجبور هستید دائما خم و راست شوید و این که اجسام سنگین را بلند کنید باید تحت نظر یک پزشک باشید تا احتمال اتفاق این مشکل را به حداقل برسانید.

  • ژنتیک

برخی افراد به طور ژنتیکی و مادرزاد قطر کانال نخاعی کوچک تری دارند و همین امر باعث ایجاد تنگی کانال در آن ها می شود. البته بیماری های مادرزادی مثل آکندروپلازی نیز در ایجاد این بیماری بی تاثیر نیست. افرادی که به این بیماری دچار هستند دست و پاهای کوتاهی دارند و بیش تر از افراد دیگر در معرض تنگی کانال هستند زیرا که کانال نخاعی آن ها قطر کمی دارد و عملا بعد از ۳۰ سالگی علائم تنگی کانال در این افراد مشاهده می شود.

  • ارث

وراثت نیز یکی از اصلی ترین موارد در انتقال بیماری ها و مشکلات است. اگر فردی در خانواده دچار این مشکل شده است سایر اعضای خانواده نیز باید دقت کنند زیرا که ستون فقرات هر فردی شبیه به یک دیگر است.

  • روماتیسم

بیماری هایی هم چون اسپوندیلیت آنکیلوزان و آرتریت روماتوئید موجب تنگی کانال نخاعی می شوند.  زمانی که فرد به بیماری های روماتیسمی مبتلا می شود مفصل های ستون مهره ملتهب می شوند و این التهاب رشد آن ها را بالا می برد و فرد به تنگی کانال نخاعی دچار می شود.

تنگی کانال نخاعی چه علائمی دارد

علائم بیماری ها به ما کمک می کنند تا زودتر متوجه بیماری ها شویم. پزشک معمولا با ویزیت بیمار و شرح حال او متوجه ی این مشکل می شود؛ افرادی که به این مشکل دچار هستند بعد از کمی راه رفتن در قسمت لگن و کمر احساس درد می کنند و پا های آن ها نیز بی حس می شود و گزگز می کند و ناچار هستند که بعد از کمی راه رفتن استراحت کنند تا کمی درد خود را تسکین دهند. از آن جایی که ضعف عضلانی در این افراد به وضوح دیده نمی شود و پزشک معمولا با ام آر آی،  نوار های عصبی یا EMG  متوجه ی تنگی کانال می شوند.

تنگی کانال نخاعی

برای تنگی کانال نخاع چه باید کرد

اگر مایل هستید بدانید که چگونه تنگی کانال نخاعی را درمان کنید ما را در این بخش همراهی کنید. چندین راه برای درمان تنگی کانال نخاعی وجود دارد که یکی از آن ها مصرف دارو های ضد التهابی است. البته انجام مرتب فیزیوتراپی،  مانیپولاسیون نیز از دیگر کار هایی است که فرد می تواند انجام دهد اما اگر این راه حل ها جواب ندهد و وضع فرد بدتر شود به گونه ای که بعد از چند قدم راه رفتن پای فرد به طور کامل بی حس شود آن وقت تنها راه درمان جراحی است‌. جراحی همیشه ماندگار ترین روش برای حل مشکل است اما خب عمل در صورتی باید انجام شود که بیمار راه حل های ذکر شده را انجام دهد اما به جواب نرسد. البته گاهی اوقات بیمار نمی تواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند و یا این که پای بیمار موقع راه رفتن احساس ضعف در پنجه و پاشنه ی پا داشته باشد  بهترین متخصص ستون و فقرات در تهران فورا دستور عمل می دهد.

تنگی کانال نخاعی چه عوارضی دارد

طبق تحقیقاتی که پزشکان در سیر طبیعی داشته اند متوجه شده اند که تنگی کانال نخاعی در خیلی از افراد موجب فلج اندام ها نمی شود و یا این که اختیار ادرار و مدفوع را از آن ها نمی گیرد اما ممکن است ۲۵ درصد مواقع باعث فلج اندام ها و یا حتی بی اختیاری در ادرار و مدفوع می شود. اگر این بیماری درمان نشود ممکن است که به خاطر از بین رفتن ریشه های عصبی درد کم تر شود اما خب از طرفی نیز ممکن است که فرد با علائم عصبی مواجه شود.  اگر به خاطر افزایش سن با این بیماری دست و پنجه نرم می کنید خیلی فوری به متخصص کمر درد در تهران  مراجعه کنید زیرا هر چه دیر تر اقدامات لازم را انجام دهید درمان زمان بر تر و عمل جراحی نیز سخت تر می شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *