درمان دیسک کمر بدون جراحی

 سوال یا سئوالی که همیشه بیماران مبتلا به بیماری دیسک کمر می پرسند این هست که آیا درمان این دیسک بیرون زده و یا پاره شده کمر من با درمان غیرجراحی دیسک امکان پذیر هست ؟

خوشبختانه پاسخ به این سئوال مثبت هست. واقعیت این هست که حتی جراحان ستون فقرات هم اول درمان غیرجراحی دیسک را توصیه می کنند چرا که می دانند اغلب مبتلایان به بیماری دیسک کمر، سیاتیک و کمردرد با درمان بدون جراحی دیسک بهبود می یابند.

حالا این سئوال پیش میاد که چه کسانی حتما باید جراحی دیسک کمر را انجام دهند؟

برای تعیین نوع درمان مبتلایان به بیماری دیسک این بیماران دو دسته می شوند گروه اول بیمارانی هستند که از همان اول باید تحت درمان جراحی دیسک قرار گیرند این بیماران شامل کسانی هستند که دچار بدتر شدن نقایص عصبی همراه با میلوپاتی یا سندرم دم اسب هستند. سخت شد؟ نگران نباشید این گروه عده بسیار کمی از بیماران هستند و تمامی پزشکان این گونه بیماران را تشخیص داده و به جراح ستون فقرات ارجاع می دهند. اما گروه دوم بقیه بیماران هستند که اول باید تحت درمان غیرجراحی قرار گیرند چرا که اکثر آنها به این درمان پاسخ خواهند داد

امروزه باتوجه به پیشرفت های قابل توجه در دارو ها و داروسازی و توانبخشی تمامی پزشکان متخصص مربوطه سعی برآن دارند تا حد امکان بیرون زدگی دیسک کمر، بیماری و ضایعه دیسک کمر را بدون جراحی درمان نمایند. افراد و اشخاصی که با وجود این مشکل به بهترین جراح دیسک کمر در تهران  مراجعه می کنند، پس از انجام آزمایش ها و عکس برداری های تخصصی به میزان و شدت پیشرفت ضایعه بوجود آمده پی می برند. نظر شما را به این یادآوری مهم جلب می نمایم که بیرون زدگی و یا پارگی دیسک کمر در هر میزان و شدتی که باشد و مقرر گردد تا ازطریق توانبخشی یا به روش های غیر جراحی مداوا گردند مدت مداوا می بایست چند ماه باشد و چنانچه در این مدت پزشک شاهد پیشرفت قابل توجه درمان نباشد لزوماً درمان از طریق جراحی را پیشنهاد می کند.

روش های درمان غیر جراحی دیسک کمر

معمولاً درمان های بدون جراحی بیرون زدگی و یا پارگی دیسک کمر به سه دسته کلی تقسیم می شوند که در زیر به آنها اشاره می گردد.

  1. توسط داروهای خوراکی و پمادها که در اصطلاح به آنها درمان طبی می گویند.
  2. درمان دیسک کمر با ورزش درمانی و  توانبخشی و فیزیوتراپی که عبارتند از: مانیپولاسیون ، ماساژ، کشش کمر، استفاده از وسایل و ابزارهایی مانند لیزر، الکتروترپی، طب سوزنی، اشعه مادون قرمز، اشعه مادون بنفش، گرما درمانی ( HOT PACK )، نرمش ها و ورزش های تخصصی زیرنظر پزشک.
  3. درمان های پیشرفته ازطریق تزریقات داخل مفصلی ، تزریقات ستوت فقرات و داخل فضای اپیدورال و کم کردن حجم دیسک آسیب دیده توسط لیزر دیسک .

درمان غیر جراحی دیسک

بهترین روش درمان غیرجراحی دیسک چیست ؟

سوال خوبیه، البته اول باید مشخص شود که منظور از درمان دیسک چیست ؟ کنترل درد و علائم بیمار یا جلوگیری از عود مکرر آن و یا هر دو . اصولا درمان دیسک کمر باید مبتنی بر کننترل درد و التهاب و علائم بیمار و جلوگیری از عود آن باشد چراکه عده ای از بیماران در خطر مزمن شدن کمردرد هستند.

در مقالات علمی اینکه بهترین روش درمان غیرجراحی دیسک  چیست به موارد متعددی اشاره شده است

اما سه مورد مشخص و برجسته آن شامل آموزش بیمار ، ورزش درمانی و تزریقات ستون فقرات هستند. و دراین میان نقش ورزش درمانی کاملا مشخص و آشکار هست.درمان غیر جراحی دیسک کمر ورزش دیسک کمر

داروهای ضد التهاب

با پخش و نشت مواد ژلاتینی داخل بخش درونی دیسک و نشستن آنها بر روی رشته های عصبی، باعث التهاب آنها شده و ورم های میکروسکوپی بوجود می آید. از سویی دیگر با مقابله گلبول های سفید خون برای ازبین بردن و کشتن مواد ژلاتینی، گنجایش محلی که رشته های اعصاب در آنها قراردارند تنگ و کم شده و در نتیجه به اعصاب فشار وارد گردیده و به صورت دردهای دائمی نمود پیدا می کند.

تا چندی پیش با استفاده از عصاره تنه درخت بید که همان آسپرین می باشد و داروهائی مانند بروفن و دیکلوفناک و اخیراً بوسیله پروستاگلاندین، سعی می شود از مزان التهاب های بوجود آمده جلوگیری شود و با داروهای تکمیلی بهبودی کامل به دست آید.

شل کننده های عضلات

جهت شل شدن و رهایی عضلات از انقباض از داروهایی مانند متوکاربامول، باکلوفن و یا تیزانیدین استفاده می شود. در اثر فشارهای وارد شده به ریشه عصب، عضلات تحت تأثیر جریان های الکتریکی مداوم قرارگرفته و انقباض دائمی پیدا می کنند. انقباض عضلات باعث جمع شدن اسیدلاکتیک شده و در نتیجه درد را به همراه دارد. کم شدن میزان اکسیژن در عضلات مزید بر علت شده و مقدار درد را افزایش می دهد.

گرم کردن و یا گرما درمانی

با استفاده از اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز به صورت تابش موضعی به محل درد و ضایعه گرمای مناسب بوجود می آید که این گرما خون بیشتری را به محل موردنظر می رساند و درنتیجه اکسیژن بیشتری دریافت می گردد که محصول آن کم شدن درد و بهبود ضایعات است.

سرما درمانی

با استفاده از کیسه های حاوی یخ یا سرما دادن ، نقاط التهاب یافته نرم شده و از حالت انقباض خارج می شوند. البته خود سرما باعث کم شدن درد می شود و به عنوان یک مسکن عمل می کند.

ماساژ درمانی

در اثر ماساژ عضلات منقبض شده توسط ماساژورها، خون در بدن جریان بهتری پیدا کرده و باعث کم شدن التهاب و اسپاسم عضله ها گردیده و فاست ها را مجدداً تنظیم می کند.

طب سوزنی

از روش های متداول طب کشور چین است که جزو درمان های طبی محسوب می شود. با فروکردن سوزن های مخصوص در نقاط خاصی از بدن واکنش های الکتریکی بوجود آمده و از التهابات کم می گردد. فروبردن سوزن ها درد چندانی ندارد چون معولاً در بافت های زیر جلدی و یا لایه های چربی قرارمی گیرند.

از نظر بهترین متخصص ستون فقرات در تهران  با آمارهای به دست آمده طب سوزنی در درمان های کمردرد و دردهای سیاتیکی بسیار مؤثر بوده و حتی با داروهای ضدالتهاب برابری کرده است.

درمان دیسک کمر بدون جراحیکشش کمر

این نوع درمان را به دانشمند ایرانی بوعلی سینا نسبت داده اند که با کشیدن کمر توسط افراد متخصص باعث جا افتادن دیسک های بیرون زده، شل شدن عضلات منقبض گردیده، رفع اسپاسم و تنظیم فاست ها که همان فواصل بین ستون فقرات هستند می گردد.

ثابت کردن ستون فقرات توسط کمربندهای طبی

با محدودکردن و ثابت نگه داشتن حرکات کمر به مدت های معین راهی مکمل برای ترمیم بیرون زدگی و یا پارگی دیسک کمر است.

تزریق در اپیدورال و فاست

تزریفات ستون فقرات با روش های مختلف یکی دیگر از درمان های بدون جراحی ترمیم بیرون زدگی و یا پارگی دیسک کمر هستند.تزریق ستون فقرات به این شکل است که در سوراخ های بین مهره ها و یا در فضای اپیدورال، ماده ای به نام کورتون که یک ضدالتهاب بسیار قوی است را تزریق می کنندکه تا ده برابر مسکن های دیگر تأثیر دارد و باعث تسریع در التهابات می شود.

کم کردن حجم و اندازه دیسک با اشعه لیزر

با کم کردن حجم دیسک ازطریق خارج کردن مایع ژلاتینی درون بخش داخلی دیسک که منجر به کم شدن اندازه حلقه دیسک می گردد و آن را به کم کردن باد لاستیک اتومبیل تشبیه می کنند، فشارهای وارده بر رشته های عصبی را کم کرده و نتیجه آن کم شدن دردهای بوجود آمده است تا فرصتی به دست آید و بدن ضایعات را ترمیم نماید.

در پایان

برای افزایش اطلاعات و آگاهی بیشتر از ساختار و عملکرد دیسک کمر و مباحث مربوطه می توانید به سایت های تخصصی پزشکان معتبری همچون سایت دکتر نوری مراجعه کرده و اطلاعات گرانقدری را به دست آورید همچنین در مجموعه ورزش های دکتر نوری ، ورزش های کمر  را می توانید مشاهده نموده و انجام دهید .

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *