آسیب عصبی براکیال

شبکه ی عصبی براکیال، شبکه ای از اعصاب است که انتقال پیام از نخاع به شانه ها، بازو و دست ها را به عهده دارد. اگر ایین  قسمت ها دچار کشیدگی شوند یا تحت فشار های زیادی قرار بگیرند و یا در موارد جدی تری از هم جدا یا قطع شوند و بطور کلی دچار  آسیب عصبی براکیال شوید به این وضعیت آسیب دیدگی شبکه بازویی می گویند.

علت به وجود آمدن آسیب های شبکه بازویی

آسیب دیدگی شبکه بازویی ( آسیب عصبی براکیال ) زمان اتفاق می افتد که نیروی سر شانه ها به سمت پایین تحت فشار قرار می گیرد، و کشیده می شود. اسیب دیگی عصب های تحتانی معمولا زمانی رخ می دهد که بازوهای شما بالای سر شما تحت ضربه و فشار قرار می گیرند. اسیب های عصبی براکیال در شرایط مختلفی به وجود می ایند مثل:

  • ورزش های گروهی و پر برخورد: در این مورد می توانیم به بازیکن های فوتبال اشاره کنیم که معمولا دچار اسیب های خفیفی در بازوی خود می شوند.
  • زایمان های طبیعی و سخت: نوزاد هایی که سخت به دنیا می ایند و یا زایمان طولانی می شود، ممکن است نوزاد دچار اسیب در شبکه بازویی شود. اگر شانه های نوزاد در قسمت کانال زایمان گیر کند به احتمال بسیار قوی اسیب دیدگی در شبکه بازویی به وجود می اید. به این مشکل فلج زایمانی براکیال گفته می شود.
  • تروما وضربه: تروما انواع مختلفی دارد از جمله حوادث ناشی از تصادف خودرویی، حوادث مربوط به موتور سیکلت، سقوط یا زخم گلوله می تواند باعث اسیب دیدگی براکیال شود.
  • التهاب: التهاب شدید می توانند باعث بروز اسیب های شبکه ای عصبی بازویی شودو یک بیماری ناشناخته به نام سندروم پارسونگ ترنر است که بدون هیچ اتفاقی شبکه بازویی ملتهب می شود و در نتیجه باعث فلج شدن برخی از عضلات می شود.
  • تومورها: تومورهای سرطانی خوش خیم و بدخیم می توانند در قسمت براکیالی رشد کنند و یا به ان فشار وارد کنند. در نتیجه می تواند به شبکه بازویی اسیب بزند.

تمامی مواردی که در بالا نام برده شده است علل های بروز اسیب به شبکه بازویی هستند. اگر از به وجود امدن این موارد جلوگیری کنید هیچوقت دچار این بیماری نمی شوید.

آسیب عصبی براکیال

علامت های اسیب شبکه عصبی براکیال که همراه با سوزش است

علامت ها و نشانه های اسیب دیدگی شبکه عصبی براکیال بسته به شدت و موقعیت محل اسیب دیده دارد که می تواند کاملا باهم متفاوت باشد. نشانه های این اسیب دیدگی را می توان به چند دسته تقسیم کرد که عبارت اند از:

اسیب های خفیف: اسیب دیدگی های خفیف در ورزش های پر برخورد اتفاق می افتند که علائمی دارد مثل: احساسی مثل شوک الکتریکی یا احساس سوزش که به سمت بازوها ادامه می یابد، احساس ضعف و یا بی حسی در بازوها است. این دو علائم ممکن است چند ثانیه یا چند دقیقه طول بکشند. البته این موضوع در همه افراد یکسان نیست.

اسیب های شدید: اسیب دیدگی شدید زمانی رخ می دهد که شبکه عصبی بازویی به طور جدی اسیب دیده باشد و ریشه های عصبی کاملا از نخاع جدا شده باشند. نشانه های اسیب های شدید شامل مواردی مثل ضعف و ناتوانی در استفاده از عضلات بازو، عدم وجود حرکت و احساس درد در بازو ها و شانه ها می شوند.

چه زمانی باید به پزشک برای درمان مراجعه کرد؟

پاره شدن عصب شبکه براکیال می تواند باعث ضعف های دائمی یا معلولیت شود. حتی اگر از نظر خودتان اسیب دیدگی خفیف است، ممکن است به مراقبت های درمانی و پزشک معالج نیاز داشته باشید. در صورت داشتن علائم زیر حتما باید با یک پزشک معالج و متخصص مراجعه کنید:

  • احساس سوزش
  • سوزن سون شدن مکرر بازو
  • ضعیف شدن دست و بازو
  • ضعف در هر قسمت از بازوپس از برخورد ضربه
  • فلج شدن دست پس از ضربه وارد شده
  • گردن درد
  • به وجود امدن علائم در هر دو دست
  • دیدن نشانه های درد در اندام های فوقانی و تحتانی

بهتر است در زمان معینی حتما به بهترین متخصص ستون فقرات در تهران مراجعه کنید تا از اسیب های شدید جلوگیری کنید. چرا که اگر اهمیت ندهید و اسیب هم جدی باشد مجبور به جراحی اعصاب می شوید.

آسیب عصبی براکیال

عوارض بی توجهی به آسیب عصبی براکیال همراه با سوزش شوک مانند در بازو

اگر هنگام به وجود امدن اسیب به قسمت براکیال استراحت کافی داشته باشید هم در کودکان هم در بزرگسالان به مرور زمان بدون هیچ عارضه ای درمان می شود. اما در برخی از موارد با بی توجهی به ان باعث به وجود امدن مشکلاتی می شود که شامل موارد زیر هستند:

  • خشک شدن مفصل ها: اگر فردی دچار بیماری فلج بازو یا دست شده باشد، ممکن است خشک شدن مفصل ها حرکت دست را دشوار کند. اگر حتی این موضوع درمان شود پزشک حتما فیزیوتراپی را توصیه می کند.
  • درد: به احتمال زیاد بی توجهی به اسیب وارد شده باعث به وجود امدن درد های مزمن و طولانی می شود.
  • تحلیل عضله ها: اعصاب به کندی رشد می کنند و با این امر هم ممکن است اسیب دیدگی چندین سال طول بکشد، استفاده نکردن از عضو اسیب دیده باعث ضعف و تحلیل عضلات می شود.
  • ناتوانی دائمی: اگر به سوزش های کوتاه و شوک مانند بازو دقت نکنید باعث می شود به مرور زمان شبکه عصبی براکیال ناتوان شود. البته این مورد نیز به عواملی مثل: سن، نوع، محل و شدت اسیب دیدگی بستگی دارد.

برای هر درد که خودتان علم درمان ان را ندارید حتما باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

تشخیص و درمان براکیال

برای درمان و تشخیص بیماری دکتر متخصص دست در تهران علائم و نشانه های بیمار را تحت معاینه کاملی قرار می دهد. همچنین برای تشخیص راحت تر یک یا چند ازمایش را برایتان تجویز می کند که شامل ازمایشات زیر می شوند:

  • الکترومیوگرافی
  • ازمایشات هدایت عصب ها
  • سی تی اسکن
  • انژیوگرافی

با انجام تمامی ازمایشاتی که در بالا نام برده شده می توان بهترین راه درمان را توصیه کرد.

کلام اخر

برای درمان درد های آسیب عصبی براکیال می توان از ورزش های کششی و تمرینات فیزیوتراپی استفاده کرد. اگر نوزادی دچار اسیب در این قسمت شد هر روز ماهیچه های اصلی نوزاد را ورزش بدهید تا از خشک شدن و سفت شدن دائمی مفاصل نوزاد خود جلوگیری کنید.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *