آسیب به تاندون

تاندون بافت فیبری است که عضلات را در بدن انسان به استخوان متصل می نماید و نیروهای وارد بر آن ممکن است ۵ برابر وزن بدن انسان باشد در برخی از موارد تاندون ها ممکن است پاره شود. بیماری هایی که موجب پاره شدن و آسیب به تاندون ها می شوند عبارتند از: استروئید در تاندون و ابتلا به برخی از بیماری‌ها نظیر نقرس و هایپر پاراتیروئید و داشتن گروه خونی O اگر شما هم تاکنون تجربه ی پاره شدن تاندون پا را داشته باشید می‌دانید درد آن شدید و طاقت فرسا است. پارگی تاندون باعث محدود شدن توانایی فرد در راه رفتن، دویدن بالا رفتن از پله ها و حتی انجام کارهای روزمره میشود. پارگی  تاندون آشیل با اینکه به ندرت اتفاق می‌افتد اما مشکل جدی محسوب می‌شود و ممکن است باعث دل درد شدید و طاقت فرسا شود. پارگی تاندون آشیل اگر تحت درمان قرار نگیرد موجب ناتوانی و معلولیت دائمی می شود. در صورت مبتلا به پارگی تاندون حتماً باید تحت درمان های فیزیکی قرار بگیرید. متخصص فیزیوتراپی با توجه به نوع عارضه ی ایجاد شده وضعیت شما را بررسی کرده و اقدامات درمانی و تمرین ورزشی مناسب را تجویز میکند‌

نوع درجه پارگی تاندون

 میزان  پارگی تاندون آشیل متفاوت میباشد پزشک با توجه به نوع پارگی تاندون پا توصیه های درمانی مناسب را تجویز می‌کند. تاندون پا دارای دو درجه به شرح زیر می باشد:

  • درجه یک:  تاندون به طور جزئی  پاره شده است اما برخی از بخش تاندون سالم باقی مانده است .
  • درجه دو: تاندون به طور کامل پاره شده است ممکن است نیاز باشد بعد از آسیب دیدگی تاندون آشیل آسیب دیده خود را با استفاده از گچ مخصوص ثابت نگه دارید.

آسیب به تاندون

علت پارگی تاندون پا

 عوامل زیادی ممکن است باعث آسیب به تاندون پا شود در ادامه برخی از عوامل  آسیب به تاندون پا را مورد بررسی قرار می دهیم:

استفاده بیش از حد ورزشکاران و افراد دونده فشار منظم زیادی روی تاندون پا ایجاد می کند و آن را در معرض خطر ابتلا به تاندونیت قرار می دهد. این افراد در مدت محدود  چند فعالیت زیادی انجام میدهند. هنگامی که تاندون زانو به طور منظم تقویت نشود و فعالیت زیادی انجام دهد ملتهب و پاره میشود. این فعالیت زیاد بدون ایجاد آمادگی قبلی در تاندون، فشار زیادی به تاندون آشیل وارد می کند. یکی دیگر از عواملی که باعث آسیب به تاندون پا،  سقوط و افتادن است؛ سقوط از یک مکان  و فرود روی پاهای خود یا قدم گذاشتن در یخ می تواند باعث پارگی تاندون پا شود. استرس ناگهانی یک علت شایع در پارگی تاندون آشیل در ورزشکاران است به عنوان مثال بازیکنان فوتبال در معرض خطر صدمات تاندون پا قرار دارند زیرا با شروع بازی انگشتان تا را برای اسپرینت های ناگهانی فشار میدهند. اسپورهای استخوانی، خارهای استخوانی رشد اضافه استخوان روی پاشنه پا است. خارهای استخوانی می‌توانند در برابر آشیل مالیده و باعث تحریک شوند.

این امر آسیب تاندون پا در ورزشکاران را افزایش می دهد. فیزیوتراپی برای این افراد ضروری است ۳ تا ۵ جلسه فیزیوتراپی تاندون پا بسته به درجه آسیب به تاندون پا برای بیمار در نظر گرفته می شود.

از دیگر عواملی که باعث پارگی تاندون پا می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  •  بیماری های مزمنی که باعث مختل شدن خون رسانی در بدن می‌شود ضعف تاندون ها را به دنبال دارد. نارسایی مزمن کلیوی، کلسترول بالا، بیماری های التهابی، مرض قند، عفونت، اختلالات متابولیک، از این نوع بیماری ها هستند.
  •  استفاده از استروئید، مصرف داروهایی مانند کورتیکو استروئید ها و استروئید آنابولیک باعث اختلال و ضعف آنها می شوند.
  •  ایجاد پارگی تاندون ها در افرادی که در گذشته جراحی هایی همچون تعویض مفصل زانو یا بازسازی رباط صلیبی را انجام داده‌اند بیشتر است.

نشانه های پارگی تاندون ها

 اولین نشانه پارگی تاندون زمانی است که فرد احساس می کند و یا حتی می شنود که تاندون کشکک وی پاره شده است بعد از این اتفاق علائم دیگری همچون درد، کبودی، سیاهی حساسیت نسبت به هرگونه تماس عدم توانایی در صاف کردن زانو و ناتوانی در تعادل وزن به وجود می آید. اگر این پارگی کم و جزئی باشد فرد تنها در هنگام دویدن احساس درد میکند‌.

تشخیص پارگی تاندون زانو

متخصص زانو در تهران   چگونه پارگی تاندون ها را تشخیص میدهد؟ پزشک برای تشخیص پارگی تاندون در ابتدا سابقه پزشکی بیمار را بررسی می‌کند و معاینه فیزیکی انجام میدهد، در معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی ممکن است سوالات زیر را مطرح نمایند:

  • آیا بیماری تاندونیت کشکک دارید؟
  • آیا قبلاً قسمت جلوی زانوی شما آسیب دیده است؟
  • آیا یک بیماری زمینه ای دارید که زانو و یا تاندون کشکک شما را مستعد جراحت نماید؟
  • جراحی تعویض مفصل زانو و یا بازسازی رباط صلیبی انجام داده اید؟

 پس از آشنایی با علائم بیماری، تاریخچه پزشکی را به طور کامل معاینه می‌کند و برای تعیین دقیق علت علائم، از فرد می خواهد تا جایی که می تواند درد را تحمل کند، زانوی خود را صاف نماید. این کار یکی از بهترین راه ها برای شناسایی پارگی تاندون میباشد.

 رادیوگرافی یکی دیگر از روش هایی است  که برای تشخیص پارگی تاندون مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان پزشکی برای تایید تشخیص خود برخی آزمایش تصویربرداری از جمله سی تی اسکن و ام آر آی را تجویز میکنند. سی تی اسکن علاوه بر این که می‌تواند جابجایی کاسه زانو از محل قرارگیری خود را در عکس نشان دهد. پارگی کامل تاندون را هم نیز شناسایی میکنند. ام آر ای  برای شناسایی و رد کردن بیماری هایی که علائم مشابه عارضه پارگی تاندون دارند و همچنین برای دستیابی به تصاویر بهتر از بافت های نرم بدن و تعیین دقیق محل و میزان پارگی تاندون مورد استفاده قرار می گیرد.

آسیب به تاندون

 روش های درمانی پارگی تاندون

 متخصص طب فیزیکی و‌توانبخشی در تهران  برای درمان پارگی دان تاندون ابتدا علت عارضه ایجاد شده را مورد بررسی قرار می‌دهد پس از آن با توجه به علت بیماری درمان مناسب را تجویز می‌کند. پزشک برای تعیین نوع درمان عوامل  متعدد دیگری از جمله نوع و اندازه پارگی تاندون، میزان فعالیت بیماری و همچنین سن بیمار را مورد توجه قرار می دهد.

بریس

یکی از روش‌های درمانی که حدود ۳ تا ۶ هفته طول می‌کشد استفاده از بریس است که برای جلوگیری از خم شدن زانو مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که تاندون زانو آنها آسیب دیده است توصیه می شود که از عصا  استفاده کنند تا کل وزن خود را روی یک پا تحمل نکنند. تمرین هایی برای تقویت عضله چهار سر ران و برای بهبود دامنه حرکت زانو تجویز می‌شود. این تمرینات خاص بلافاصله بعد از کاهش درد و تورم آغاز شده و در تمام مراحل بریس دور زانوی شخص بسته شده است.

درمان پارگی تاندون پا با استفاده از فیزیوتراپی

 فیزیوتراپی بهترین برنامه برای توانبخشی پس از آسیب و بازگشت سریع تر فرد به زندگی روزمره و حالت طبیعی است. فیزیوتراپیست تمرینات ورزشی را به بیمار آموزش می دهد که علاوه بر کمک به روند بهبودی باعث پیشگیری از بروز آسیب دیدگی مجدد می شود. برخی از افرادی که به دلیل آسیب شدید  تاندون پا امکان جابجایی و خروج از منزل ندارند می توانند از مزایای خدمات فیزیوتراپی در منزل بهره‌مند شوند. نکته قابل توجه در درمان پارگی تاندون پا با استفاده از فیزیوتراپی این است که حتماً به فرد متخصص مراجعه کنید انجام تمرینات ورزشی و خودسرانه و بدون تخصص به بدون تجویز متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ممکن است باعث آسیب بیشتر به تاندون پا شود.

دکتر اسماعیل نوریمشاهده نوشته ها

Avatar for دکتر اسماعیل نوری

دانش آموخته دوره تخصص طب فیزیکی و توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی ایران، با 18 سال تجربه بالینی و مطب

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *